Alkon myyntilitrat vuonna 2022: myynti laski kymmenisen prosenttia. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle.

Vuonna 2022 Alkon myyntilitrat laskivat kymmenisen prosenttia. Viinien litramyynnissä tapahtui historiallinen käänne, kun valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Kuluttajat suosivat yhä vastuullisempia pakkausmuotoja.

Vuonna 2022 Alkosta ostettiin 80,3 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 9,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2021 myynti oli noin 89 miljoonaa litraa.

”Verrokkivuoden 2021 myynneissä näkyy meillä koronan vaikutus. Viime vuonna koronapandemiaan liittyvien rajoitusten purkaminen palautti arviomme mukaan alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun. Tämä näkyy meidän myynnissämme”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

”Verrattaessa vuoden 2022 myyntiä koronavuosia edeltävään niin sanottuun normaaliin vuoteen 2019, laskivat myyntilitrat 2,2 prosenttia”, jatkaa Pennanen.

Viinien myyntilitrat laskivat 11,2 prosenttia, väkevien 6,8 prosenttia ja panimotuotteiden 10,2 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Punaviinien myynti laski 11,8 prosenttia, valkoviinien 9,7 prosenttia ja roseeviinien 15,1 prosenttia. Kuohuviinien kysyntä laski 11,2 prosenttia ja samppanjoiden 15,2 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista (linkki myyntitilastoihin).

Pennasen mukaan taloustilanne – heikentynyt kuluttajien ostovoima ja yleinen hintojen nousu – ei näy Alkon viime vuoden myyntiluvuissa.

”Tuotteiden hintojen nousu on meillä Alkossa ollut hyvin maltillinen, noin 2,3 prosenttia. Asiakkaiden keskiostoissa ei ole juuri muutosta vuoteen 2021 verrattuna”, Pennanen sanoo.

Asiakaskäyntejä oli reilut 52 miljoonaa, joka on kuusi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Alkon myynnin kautta kertyi yhteensä 884 (vuonna 2021 966) miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa.

Historiallinen käänne: valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän

Valkoviinien myynti ohitti punaviinit. Viinien myynnissä tapahtui historiallinen käänne vuonna 2022: valkoviinejä myytiin 20,7 miljoonaa litraa ja punaviinejä 20,4 miljoonaa litraa. Yksi syy valkoviinien suosioon löytyy jo pitkään vallinneesta keveyden ja raikkauden trendistä. Myös punaisen lihan kulutuksen väheneminen saattaa näkyä punaviinien kulutuksessa. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän yli 20 vuotta sitten, vuonna 2001.

Kevyet lasipullot. Asiakkaat tekevät yhä ympäristöystävällisempiä ostopäätöksiä. Lasipulloissa myydyistä viineistä 41 prosenttia myytiin kevyessä lasipullossa, kun osuus vuonna 2018 oli 13,2 prosenttia. Kevyt lasipullo suojaa viiniä yhtä hyvin kuin raskas, mutta sen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit.

Väistyykö lasipullo? Vuonna 2022 litramyynnistä 42 prosenttia kertyi lasipulloon pakatuista juomista. Viineissäkin muovipullot yleistyvät ja niiden osuus pakkauksista on jo 20 prosenttia, samoin kuin hanapakkausten. Kasvupotentiaalia on niin kartonkitölkeillä, viinipusseilla kuin metallitölkeillä, ja uusimpana tulokkaana paperipulloilla. Aika näyttää, jäävätkö lasipullot tulevaisuudessa vain varastoitavien viinien pakkausmuodoksi, kun kuluttajat haluavat tehdä yhä vastuullisempia valintoja.

Vihreät litrat. Alkon Vihreä valinta -merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Vuonna 2022 myydyistä litroista 52,3 prosenttia oli Vihreän valinnan tuotteita. Vihreä valinta -symbolin tuotteista valikoimassa on lukumääräisesti eniten vegaanisia juomia.

Myydyimmät tuotemerkit vuonna 2022

Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, joka löytyy myyntitilastoista (linkki myyntitilastoihin) Listauksessa ovat mukana yli 5,5-prosenttiset tuotteet eli ne, joille Alkolle on lainsäädännössä määritelty vähittäismyynnin yksinoikeus.

Vuonna 2022 Alkon kolme litramääräisesti eniten myydyintä tuotetta olivat viime vuoden tapaan väkevät viinat. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, seitsemän valkoviiniä, viisi punaviiniä ja kaksi panimotuotetta.

Maakuntakohtainen litramyynnin kehitys Suomen kartalla tiedotteen liitteellä.  Palvelujohtajamme antavat mielellään aluekohtaista lisätietoa.

Alkon yhdistetty vuosikertomus ja vastuullisuusraportointi sekä tilinpäätös julkaistaan huhtikuussa.

Myyntigraafit liitteenä

• Myynnin kehitys maakunnittain 2022 vs. 2021
  • Myynti tuoteryhmittäin (väkevät, viinit, panimotuotteet, alkoholittomat) 2022–2018
  • Punaviinien litramyynti maittain 2022
  • Valkoviinien litramyynti maittain 2022
  • Kuohuviinien litramyynti maittain 2022
  • Roseeviinien litramyynti maittain 2022
  • Alkoholittomien litramyynti 2022–2018 (myyntilitrat)

Alkon litramyynti tuoteryhmittäin
Punaviinien litramyynti maittain
Valkoviinien litramyynti maittain
Kuohuviinien litramyynti maittain
Roseeviinien litramyynti maittain
Alkoholittomien litramyynti
Myynnin kehitys maakunnittain

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.