Alko Oy

Alkon syyskuun myyntitiedote: myynti kasvoi 15,5 prosenttia

Jaa
Alkon myynti kasvoi syyskuussa 15,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Alkoholin kokonaiskulutus vähentynyt korona-aikana. Osassa maata toivotaan asiakkailta myymälöissä maskin käyttöä.

Alkon litramyynti kasvoi syyskuussa edellisvuoteen verrattuna 15,5 prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 40,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 20,2 prosenttia, valkoviinien 19,2 prosenttia, punaviinien ja muiden väkevien - kuten konjakkien, rommien ja viskien - 16,8 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 9,8 prosenttia. Syyskuussa asiakkaita kävi edellisvuotta 8,8 prosenttia enemmän. Viime vuoden tammi-syyskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista.  

”Korona-aikana kysyntä on kohdistunut erityisesti viineihin, jotka vastaavat litramyynnin kehityksestä lähes 80 prosenttia. Muiden väkevien ryhmässä erityisesti rommit ja viskit ovat kasvattaneet myyntiä viime vuoteen verrattuna”, toteaa liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Alkoholin kokonaiskulutus vähentynyt korona-aikana

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 7. lokakuuta julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalaiset vähensivät alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti-kesäkuussa noin 10 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Laskun syiksi THL arvioi alkoholin myyntikanavien määrän supistumista rajoitusten ja kieltojen vuoksi, sosiaalisen elämän vähenemistä ja myös huolta toimeentulosta.

”Se, että alkoholin kokonaiskulutus ei ole noussut, on hyvä uutinen. Alkon korona-ajan myynnin kasvussa isoin tekijä on jakelukanavien muutos: ravintolat ovat olleet osan aikaa kiinni ja matkustajatuonti on merkittävästi vähentynyt", sanoo Pennanen.

Asiakkaille alueellisia suosituksia maskin käytöstä

Alko noudattaa kasvosuojainten käytössä viranomaisten suosituksia. Alko suosittelee maskin käyttöä asiakkailleen niillä alueilla, joilla on annettu aluekohtainen suositus. Asiakaspalveluhenkilöstö myymälöissä käyttää suojavisiiriä tai kasvomaskia aluekohtaisten suositusten mukaisesti. Alkossa seurataan viranomaisohjeita ja linjauksia muutetaan tarvittaessa.

”Haluamme edelleen taata mahdollisimman turvallisen asioinnin näissä poikkeuksellisissa olosuhteissa niin henkilöstöllemme kuin asiakkaillemme. Turvallisuusohjeet ja suositukset maskinkäytöstä ovat meidän kaikkien parhaaksi ja toivomme, että niitä noudatetaan. Jokaisen omilla toimilla on iso vaikutus koronan leviämisen estämisessä”, painottaa Pennanen.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye