Alkon syyskuun myyntitiedote. Viiniltä haetaan sadonkorjuupöytään runsasta makua.

Alkon litramyynti laski syyskuussa 4,8 prosenttia verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun. Myynti litroissa oli 6,2 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin elokuussa oli 6,6 miljoonaa litraa.
Syyskuussa panimotuotteiden litramyynti laski 4,8 prosenttia, viinien 5,5 prosenttia ja väkevien 3,4 prosenttia verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun. Alkoholittomien myynti kasvoi 2,2 prosenttia.
Punaviinien litramyynti laski 7,6 prosenttia, kuohuviinien 7,1 prosenttia ja valkoviinien 3,1 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Roseeviinien myynti oli viime vuoden tasolla. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki tilastoihin).
Syksyn pimenevissä illoissa suositaan tuhdimpia viinejä
Syyskuun viilenevät ja pimenevät illat ovat nostaneet tuhdimpien viinien kysyntää kesän raikkauden jälkeen.
Alkon viinien makutyypit kertovat miltä viini maistuu ja minkä ruoan kanssa ne ovat parhaimmillaan. Punaviineissä suurin kysyntä ja valikoima on mehevissä ja hilloisissa makutyypeissä kun valkoviinejä hallitsee pirteys ja hedelmäisyys.
”Syksyn tulosta kertoo se, että rotevat ja voimakkaat punaviinit kasvattivat myyntiään lähes viidenneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös valkoviineissä haetaan voimakkaampia makuja. Runsaat ja paahteiset valkoviinit kasvattivat myyntiä reilut 18 prosenttia”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.
Vilkunan mukaan nämä runsaammat viinit sopivat hyvin satokauden loppupuolen juurevampien ja muhevampien makujen seuraan.
Pakkaus ei ole makuasia. Vaan ilmastoasia.
Juomapakkauksella on merkittävä ilmastovaikutus. Viinin ja oluen tuotannossa suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät juomapakkausten valmistuksesta. Alkon yksi tärkeimmistä ympäristötavoitteista on puolittaa juomapakkauksista aiheutuvat ilmastopäästöt vuoden 2030 loppuun mennessä.
”Olemme syksyn pakkauskampanjallamme halunneet tuulettaa mielikuvia muuhun kuin lasipulloon pakatun juoman laadusta. Pakkaus ei juomaa pahenna, vaan voi parhaimmillaan olla ympäristöteko”, Vilkuna painottaa.
Tällä hetkellä Alkon vakiovalikoiman tuotenimikkeistä reilut 30 prosenttia on ympäristöystävällisessä pakkauksessa, ja noin 16 prosenttia kevyemmässä lasipullossa.
”Alkoholijuomateollisuudessa lasipulloon pakkaamisella on pitkät perinteet, joissain tuotantoalueilla se on myös lakisääteistä. Me Suomessa ja muissa Pohjoismaissa olemme hyvinkin avoimia uusille pakkaustyypeille, mutta näin ei ole kaikkialla. Kysymys onkin isosti myös kulttuurin muutoksesta.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Espoon Tapiolan Alko muuttaa heinäkuussa – myymälässä maistellaan viinejä 18.7.17.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Tapiolan Alko muuttaa uuteen liiketilaan Kauppakeskus AINOAssa. Myymälä on suljettuna 7.–12. heinäkuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 14. heinäkuuta. Myymäläväki kutsuu asiakkaat maistelemaan grilliherkkujen kanssa sopivia viinejä perjantaina 18. heinäkuuta.
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme