Alkon syyskuun myyntitiedote. Viiniltä haetaan sadonkorjuupöytään runsasta makua.
Alkon myynti laski syyskuussa 4,8 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Asiakkaat suosivat syksyn tullen maultaan runsaampia viinejä. Juomapakkauksella merkittävä ilmastovaikutus.

Alkon litramyynti laski syyskuussa 4,8 prosenttia verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun. Myynti litroissa oli 6,2 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin elokuussa oli 6,6 miljoonaa litraa.
Syyskuussa panimotuotteiden litramyynti laski 4,8 prosenttia, viinien 5,5 prosenttia ja väkevien 3,4 prosenttia verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun. Alkoholittomien myynti kasvoi 2,2 prosenttia.
Punaviinien litramyynti laski 7,6 prosenttia, kuohuviinien 7,1 prosenttia ja valkoviinien 3,1 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Roseeviinien myynti oli viime vuoden tasolla. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki tilastoihin).
Syksyn pimenevissä illoissa suositaan tuhdimpia viinejä
Syyskuun viilenevät ja pimenevät illat ovat nostaneet tuhdimpien viinien kysyntää kesän raikkauden jälkeen.
Alkon viinien makutyypit kertovat miltä viini maistuu ja minkä ruoan kanssa ne ovat parhaimmillaan. Punaviineissä suurin kysyntä ja valikoima on mehevissä ja hilloisissa makutyypeissä kun valkoviinejä hallitsee pirteys ja hedelmäisyys.
”Syksyn tulosta kertoo se, että rotevat ja voimakkaat punaviinit kasvattivat myyntiään lähes viidenneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös valkoviineissä haetaan voimakkaampia makuja. Runsaat ja paahteiset valkoviinit kasvattivat myyntiä reilut 18 prosenttia”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.
Vilkunan mukaan nämä runsaammat viinit sopivat hyvin satokauden loppupuolen juurevampien ja muhevampien makujen seuraan.
Pakkaus ei ole makuasia. Vaan ilmastoasia.
Juomapakkauksella on merkittävä ilmastovaikutus. Viinin ja oluen tuotannossa suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät juomapakkausten valmistuksesta. Alkon yksi tärkeimmistä ympäristötavoitteista on puolittaa juomapakkauksista aiheutuvat ilmastopäästöt vuoden 2030 loppuun mennessä.
”Olemme syksyn pakkauskampanjallamme halunneet tuulettaa mielikuvia muuhun kuin lasipulloon pakatun juoman laadusta. Pakkaus ei juomaa pahenna, vaan voi parhaimmillaan olla ympäristöteko”, Vilkuna painottaa.
Tällä hetkellä Alkon vakiovalikoiman tuotenimikkeistä reilut 30 prosenttia on ympäristöystävällisessä pakkauksessa, ja noin 16 prosenttia kevyemmässä lasipullossa.
”Alkoholijuomateollisuudessa lasipulloon pakkaamisella on pitkät perinteet, joissain tuotantoalueilla se on myös lakisääteistä. Me Suomessa ja muissa Pohjoismaissa olemme hyvinkin avoimia uusille pakkaustyypeille, mutta näin ei ole kaikkialla. Kysymys onkin isosti myös kulttuurin muutoksesta.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon trendikatsaus 2023 kertoo maailman muuttumisesta1.2.2023 09:31:11 EET | Tiedote
Alkon alkuvuoden perinteisiin kuuluva katsaus trendeihin luo näkymää juoma-alan ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin. Vuonna 2023 juomavalinnoissa näkyy kukkaroystävällinen kuluttaminen, ilmastovaikutusten huomioiminen juomien pakkauksissa sekä paikallisuuden ja pienuuden arvostus.
MUISTUTUSKUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.30.1.2023 09:23:17 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
MUISTUTUSKUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.24.1.2023 07:07:00 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
KUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.16.1.2023 11:46:03 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
Alkon myyntilitrat vuonna 2022: myynti laski kymmenisen prosenttia. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle.11.1.2023 07:15:07 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Alkon myyntilitrat laskivat kymmenisen prosenttia. Viinien litramyynnissä tapahtui historiallinen käänne, kun valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Kuluttajat suosivat yhä vastuullisempia pakkausmuotoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme