Alkon tammikuun 2020 myynti 5,1 miljoonaa litraa. Luomun ja eettisen kaupan viinit kiinnostivat kuluttajaa.
Alkon tammikuun myynti oli 5,1 miljoona litraa ja 1,3 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Tammikuussa 2020 myyntipäiviä oli yksi perjantai enemmän.
Roseeviinien kysyntä kasvoi reilut 15 prosenttia, alkoholittomien noin yhdeksän prosenttia ja kuohuviinien seitsemän prosenttia. Tuoteryhmistä vodkien ja viinojen, oluiden, longdrinkien ja siiderien myynti laski.
Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkunan mukaan alkoholittomien tuotteiden kasvua ei selitä vain tipaton tammikuu, vaan terveyden ja hyvinvoinnin trendi.
”Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut. Alkoholittomilla juomilla saa loihdittua mitä mainioimpia ruoka- ja juomamakupareja. Alkossa on tällä hetkellä koko historiamme paras alkoholittomien valikoima, kaikkiaan 178 tuotetta.”
Muovipulloon pakatun viinin yleistymisen este mielikuvissa
Alkon asiakkaat ovat yhä huolestuneempia kulutustottumustensa vaikutuksista ympäristöön ja ilmastoon. Tehdäkseen asiakkaille vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoksi, kertovat Alkon Vihreä valinta -merkinnät juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Eettiset sertifioinnit ottavat kriteereissään huomioon ihmisten hyvinvoinnin tuotannon eri vaiheissa sekä osittain myös ympäristönäkökulmia.
Luomun ja eettisen kaupan viinien myynti on kasvanut yli 20 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta luvusta.
”Yksi asiakaspalvelumme tavoite on tukea asiakkaan vastuullisia valintoja. Viinin voi valita ympäristöystävällisyys edellä: viini voi olla luomua, sillä voi olla kestävän kehityksen sertifiointi tai se voi olla pakattu esimerkiksi muovipulloon, joka on lasipulloa ilmastoystävällisempi. Suurimman haasteen muovipullojen yleistymiseen muodostavat vallitsevat mielikuvat. Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida. Ilmastonäkökulmasta hyviä pakkauksia ovat myös kartonkipakkaukset ja viinipussit, sillä ne ovat kevyitä ja niillä on pieni hiilijalanjälki” kertoo kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.
Alkon valikoimassa oli vuoden 2019 aikana noin 360 muovipulloon pakattua tuotetta, joista viinejä oli noin 70.
Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus.
Lue lisää Alkon Vihreä valinta -merkinnöistä.
Lisätietoja
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8-17), viestinta@alko.fi
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon kysely: glögi, punaviini, kinkku ja yhdessäolo – suomalaisen joulupöydän sydän sykkii perinteille26.11.2025 07:34:00 EET | Tiedote
Alkon tuore kysely paljastaa, että suomalainen joulu rakentuu vahvoista perinteistä. Tutut makumuistot tekevät joulusta joulun – punaviini, glögi, kinkku ja laatikot pitävät pintansa. Rinnalle nousevat kuitenkin myös kasvisvaihtoehdot, kansainväliset vivahteet ja perinteisistä poikkeavat juomat. Lähes neljä viidestä vastaajasta kertoo käyttävänsä joulun juomiin saman verran rahaa kuin aiemmin. Lahjapullo saa maksaa 15–30 euroa.
Uuden sadon juhla on täällä – Beaujolais Nouveau myyntiin Alkossa 20.11.18.11.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Uuden sadon Beaujolais Nouveau -punaviinit vapautuvat myyntiin ympäri maailmaa torstaina 20.11. Alkon valikoimaan saapuu kaksi raikasta ja hedelmäistä Beujolais Nouveau -punaviiniä, jotka tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden maistaa kuluvan satokauden tuoreita makuja. Tuotteet ovat vähittäismyynnissä vain Alkoissa.
Alko antaa nuorille äänen: Etiketistä Zetiketin erikoisnumero17.11.2025 07:25:34 EET | Tiedote
Marraskuussa Alkon myymälöissä ei jaossa olekaan Etiketti-lehti, vaan Zetiketti. Lehden tekijäjoukossa oli Etiketin 60-vuotisen taipaleen kunniaksi mukana joukko Z-sukupolven edustajia. Elämisen tahdin hidastaminen, yksinäisyys ja ruoan hinta nousivat nuorten puheissa esiin.
Varkauden Alko muuttaa uusiin tiloihin6.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Varkauden Alko muuttaa Prisman yhteyteen. Myymälä on suljettuna 24.–25. marraskuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 26. marraskuuta.
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme