Alkon tammikuun 2020 myynti 5,1 miljoonaa litraa. Luomun ja eettisen kaupan viinit kiinnostivat kuluttajaa.

Alkon tammikuun myynti oli 5,1 miljoonaa litraa. Luomun ja eettisen kaupan viinien myyntiä siivittää kuluttajien huoli ympäristöstä, ilmastosta ja ihmisten hyvinvoinnista.

Alkon tammikuun myynti oli 5,1 miljoona litraa ja 1,3 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Tammikuussa 2020 myyntipäiviä oli yksi perjantai enemmän.

Roseeviinien kysyntä kasvoi reilut 15 prosenttia, alkoholittomien noin yhdeksän prosenttia ja kuohuviinien seitsemän prosenttia. Tuoteryhmistä vodkien ja viinojen, oluiden, longdrinkien ja siiderien myynti laski.

Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkunan mukaan alkoholittomien tuotteiden kasvua ei selitä vain tipaton tammikuu, vaan terveyden ja hyvinvoinnin trendi.

”Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut. Alkoholittomilla juomilla saa loihdittua mitä mainioimpia ruoka- ja juomamakupareja. Alkossa on tällä hetkellä koko historiamme paras alkoholittomien valikoima, kaikkiaan 178 tuotetta.”

Muovipulloon pakatun viinin yleistymisen este mielikuvissa

Alkon asiakkaat ovat yhä huolestuneempia kulutustottumustensa vaikutuksista ympäristöön ja ilmastoon. Tehdäkseen asiakkaille vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoksi, kertovat Alkon Vihreä valinta -merkinnät juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Eettiset sertifioinnit ottavat kriteereissään huomioon ihmisten hyvinvoinnin tuotannon eri vaiheissa sekä osittain myös ympäristönäkökulmia.

Luomun ja eettisen kaupan viinien myynti on kasvanut yli 20 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta luvusta.

”Yksi asiakaspalvelumme tavoite on tukea asiakkaan vastuullisia valintoja. Viinin voi valita ympäristöystävällisyys edellä: viini voi olla luomua, sillä voi olla kestävän kehityksen sertifiointi tai se voi olla pakattu esimerkiksi muovipulloon, joka on lasipulloa ilmastoystävällisempi. Suurimman haasteen muovipullojen yleistymiseen muodostavat vallitsevat mielikuvat. Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida. Ilmastonäkökulmasta hyviä pakkauksia ovat myös kartonkipakkaukset ja viinipussit, sillä ne ovat kevyitä ja niillä on pieni hiilijalanjälki” kertoo kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.

Alkon valikoimassa oli vuoden 2019 aikana noin 360 muovipulloon pakattua tuotetta, joista viinejä oli noin 70.

Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus.

Lue lisää Alkon Vihreä valinta -merkinnöistä.

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8-17), viestinta@alko.fi

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Tutustu tilastoihin tästä linkistä.