Alkon tammikuun 2020 myynti 5,1 miljoonaa litraa. Luomun ja eettisen kaupan viinit kiinnostivat kuluttajaa.
Alkon tammikuun myynti oli 5,1 miljoona litraa ja 1,3 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Tammikuussa 2020 myyntipäiviä oli yksi perjantai enemmän.
Roseeviinien kysyntä kasvoi reilut 15 prosenttia, alkoholittomien noin yhdeksän prosenttia ja kuohuviinien seitsemän prosenttia. Tuoteryhmistä vodkien ja viinojen, oluiden, longdrinkien ja siiderien myynti laski.
Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkunan mukaan alkoholittomien tuotteiden kasvua ei selitä vain tipaton tammikuu, vaan terveyden ja hyvinvoinnin trendi.
”Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut. Alkoholittomilla juomilla saa loihdittua mitä mainioimpia ruoka- ja juomamakupareja. Alkossa on tällä hetkellä koko historiamme paras alkoholittomien valikoima, kaikkiaan 178 tuotetta.”
Muovipulloon pakatun viinin yleistymisen este mielikuvissa
Alkon asiakkaat ovat yhä huolestuneempia kulutustottumustensa vaikutuksista ympäristöön ja ilmastoon. Tehdäkseen asiakkaille vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoksi, kertovat Alkon Vihreä valinta -merkinnät juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Eettiset sertifioinnit ottavat kriteereissään huomioon ihmisten hyvinvoinnin tuotannon eri vaiheissa sekä osittain myös ympäristönäkökulmia.
Luomun ja eettisen kaupan viinien myynti on kasvanut yli 20 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta luvusta.
”Yksi asiakaspalvelumme tavoite on tukea asiakkaan vastuullisia valintoja. Viinin voi valita ympäristöystävällisyys edellä: viini voi olla luomua, sillä voi olla kestävän kehityksen sertifiointi tai se voi olla pakattu esimerkiksi muovipulloon, joka on lasipulloa ilmastoystävällisempi. Suurimman haasteen muovipullojen yleistymiseen muodostavat vallitsevat mielikuvat. Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida. Ilmastonäkökulmasta hyviä pakkauksia ovat myös kartonkipakkaukset ja viinipussit, sillä ne ovat kevyitä ja niillä on pieni hiilijalanjälki” kertoo kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.
Alkon valikoimassa oli vuoden 2019 aikana noin 360 muovipulloon pakattua tuotetta, joista viinejä oli noin 70.
Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus.
Lue lisää Alkon Vihreä valinta -merkinnöistä.
Lisätietoja
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8-17), viestinta@alko.fi
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme