Alko Oy

Alkon tammikuun myyntitiedote – litramyynti laski 3,3 prosenttia

Jaa
Alkon tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,3 prosenttia. Vastuullisemmat juomat kiinnostavat kuluttajaa edelleen - vihreämpien valintojen myynti kasvoi lähes 34 prosenttia.

Alkon litramyynti laski tammikuussa 3,3 prosenttia verrattuna vuoden 2021 tammikuuhun. Myynti litroissa oli 5,3 miljoonaa litraa.

Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia, valkoviineissä 1,3 prosenttia, panimotuotteissa 2,4 prosenttia ja väkevissä 3,6 prosenttia. Kuohuviinien myynti kasvoi prosentin verran, roseeviinien myynti kasvoi 4,4 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli edellisvuoden tasolla. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Tammikuun osuus vuoden kokonaismyynnistä on normaalisti noin 6 prosenttia, kun keskimääräinen kuukausi on vähän yli 8 prosentin tasolla.

”Tammikuu on Alkolle myynnillisesti hiljaisempi kuukausi. Pitkä juhlakausi päättyy ja palataan taas arkeen. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

”Ylipäätään omaan hyvinvointiin kiinnitetään huomiota ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin. Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu.”

Kevyt lasipullo voittaa ympäristöystävällisyydessä perinteisen

Alkon Vihreä valinta -merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen.

”Raportoimme jatkossa Vihreä valinta -tuotteiden myyntiä myös symboleittain. Tammikuussa Vihreä valinta -tuotteiden myynti kasvoi kokonaisuudessaan lähes 34 prosenttia”, Aho toteaa.

Juomat pakkauksineen muodostavat Alkon organisaatiohiilijalanjäljestä suurimman osan. Juomien valmistus muodostaa 53 prosenttia hiilijalanjäljestä ja juomapakkausten valmistaminen 24 prosenttia. Viinillä ja oluella juomapakkausten osuus ympäristövaikutuksista on lähes puolet, kun taas väkevissä alkoholijuomien ympäristövaikutukset syntyvät suurimmaksi osaksi juomatuotannon energiankulutuksesta.

Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienemmät ovat sen ilmastovaikutukset. Suurimmat päästöt ja ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat lasipullolla ja pienimmät hanapakkauksella.

Ahon mukaan ilmastovaikutusten kannalta pakkauksen paino ja kokoluokka ovat olennaisia kriteereitä.

”Kevyen lasipullon hiilijalanjälki on noin 22 prosenttia pienempi perinteiseen lasipulloon verrattuna. Kevyempään lasipulloon pakatut tuotteet löytyvät meiltä ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin alta. Tammikuussa niiden myynti kasvoi 12 prosenttia, erilaiset pakkausvaihtoehdot kiinnostavat asiakkaitamme.”



Alkon myyntitilastoista

Alko on siirtynyt tammikuusta 2022 alkaen raportoimaan kuukausittaisia myyntejä verkkosivuillaan interaktiivisella raportointipohjalla ja on luopunut aiemmin käytössä olleista pdf-raporteista. Uudella raportointimallilla käyttäjän on aiempaa vaivattomampaa vertailla myyntilukuja ja nähdä myynnin kehitystä raporteilla myös graafeina. Uusi raportointimalli mahdollistaa myös esimerkiksi maakuntakohtaiset myyntivertailut tuoteryhmittäin.
 
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Myynti raportoidaan tilastoissa tuhansissa litroissa. Viimeinen kausi on viimeisin päivittynyt kuukausi. Litrat vuoden alusta kertovat myynnin kumulatiivisesti.
 
Tilastot julkaistaan alko.fi-verkkosivujen myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 368 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye