Alko Oy

Alkon trendikatsaus kokoaa vuoden 2021 kiinnostavimmat ilmiöt

Jaa

Mitkä ovat juoma-alan megatrendit, mikä poreilee pinnan alla? Alkon trendikatsaus kokoaa tämän hetken kiinnostavimmat ilmiöt kotipruuvista kombucha-mocktailiin.

Yhteiskunnalliset muutokset ja ajan isot ilmiöt näkyvät myös juomatrendeissä, käy ilmi Alkon tuoreesta trendikatsauksesta. Nyt julkaistu katsaus kokoaa vuoden 2021 kiinnostavimmat ilmiöt ja juomatrendit aina vastuullisesta kuluttamisesta hittidrinkkeihin ja uusiin makuyhdistelmiin.

"Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen", sanoo Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen.

Trendidrinkkejä, kuohuvaa ja klassisia tyylejä

Tänä vuonna laseissa nähdään paitsi trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Klassiset kuohuviinidrinkit ovat nousussa, ja uudet roseeproseccot yhdistävät kaksi megatrendiä, roseen ja kuohuviinin. Samppanjan myynti Suomessa on kasvanut, kun muualla maailmassa kysyntä on laskenut.

Kaikkein villeimmät ruoka- ja juomatrendit ovat saaneet väistyä, kun koronapandemia sai ihmiset hakemaan tuttua ja turvallista. Myyntitilastojen kärjessä paistattelevat tunnetut klassiset tyylit sekä tuotemerkit. Esimerkiksi punaviineistä suosiotaan ovat kasvattaneet suomalaisten laajasti tuntemat viinimaat.

"Aina vain uusien trendien perässä juoksemisen sijaan nyt palataan kohti yksinkertaisempia valmistustapoja, joissa hienot makumaailmat pääsevät esille. Esimerkiksi olutmaailma on ollut viime vuosina vähän kuin karkkikauppa kaikkine villeine makuineen, mutta nyt arvostetaan taas vanhaa oluenpanoperinnettä, mallasta, humalaa ja vettä", sanoo Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.

Ruokavaliot ja huoli ilmastosta näkyvät viinihyllyllä

Terveys, hyvinvointi sekä erilaiset ruokavaliot näkyvät yhä useammin myös juomavalinnoissa – esimerkiksi vegaanista ruokavaliota noudattava valitsee vegaanisen viinin, joku toinen välttelee sokereita. Vuonna 2020 vegaanisten tuotteiden myynti kasvoi litroissa 49 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, luomutuotteiden 29 prosenttia.

Myös huoli ilmastosta näkyy viinihyllyllä, ja ympäristövastuullisuus on iso trendi juomamaailmassa. Ympäristöystävällisyydestä kertovan Vihreä valinta -merkinnän saaneiden tuotteiden määrä kasvaa vauhdilla. Nyt jokin merkintä on jo joka kolmannella tuotteella Alkon valikoimissa. Uusin tunnus kertoo tuotteen hiilineutraaliudesta.

Alkoholittomat ja sober curious -trendi kiinnostavat

Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.

“Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja”, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 364 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme