Aluehallintovirastot osoittivat toimintakykynsä ja yhteistyön voiman koronaepidemian keskellä – toimintakertomus vuodesta 2020
Koronaepidemian torjuntatyötä laajalla rintamalla
Aluehallintovirastolla oli keskeinen rooli koronaepidemian torjuntatyössä. Virasto toimi tiiviissä yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa, niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti, jotta koronaviruksen leviäminen saataisiin pysäytettyä. Virasto teki päätöksiä yleisötilaisuuksien ja julkisten tilojen rajoitustoimista sekä valvoi epidemian torjuntatyötä.
Epidemiatilanteeseen liittyvään tiedontarpeeseen vastattiin perustamalla valtakunnallinen koronaneuvonta sekä vastaamalla kysymyksiin viraston verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Erityisesti informaatio-ohjaukseen panostettiin vuoden 2020 aikana.
Korona lisäsi sosiaali- ja terveyden huollon työmäärää merkittävästi
Covid-19-epidemia aiheutti aluehallintovirastojen Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueelle valtavan työmäärän. Se ruuhkautti muun muassa terveydenhuollon ohjaus- ja valvonta-asioiden käsittelyn. Tilanteen vuoksi kehitettiin uusia toimintamalleja ja työtapoja sekä lisättiin huomattavasti aluehallintovirastojen välistä yhteistyötä.
Vuonna 2020 tuli vireille 3 102 sosiaali- ja terveydenhuollon kantelua, joista 1 885 liittyi terveydenhuoltoon ja 1 217 sosiaalihuoltoon. Ratkaisu annetiin 1 677 terveydenhuollon ja 1 282 sosiaalihuollon kanteluun. Muutosta luvuissa oli vuoteen 2019 verrattuna vain vähän. Kantelut käsiteltiin tavoiteaikataulussa.
Tarttuvista eläintaudeista etenkin afrikkalaisen sikaruton torjunta työllisti ympäristöterveydenhuollon asiantuntijoita. Laittomaan eläinten maahantuontiin liittyvä ohjaus ja päätöksenteko työllistivät myös paljon.
Vuonna 2020 aluehallintovirastossa käsiteltiin 358 sosiaali- ja terveydenhuollon korona-asiaa.
- ohjaus ja tiedustelut 91
- valvonta-asiat 141
- kantelut 107
- lausuntopyynnöt 19
Koulutustilaisuuksia siirrettiin verkkoon
Opetus- ja kulttuuritoimen järjestämän täydennyskoulutuksen saatavuus, monimuotoisuus ja vaikuttavuus lisääntyivät vuonna 2020. Koronatilanteen vuoksi koulutuksia siirrettiin pidettäväksi verkossa, mikä lisäsi osallistumismahdollisuutta koulutuksiin. Lisäksi vuoden 2020 aikana tehtiin videoita, podcasteja sekä hyödynnettiin sosiaalista mediaa.
Valtionavustusten rahoituspäätöksiä tehtiin opetus- ja kulttuuritoimessa lähes 1 000 kappaletta enemmän kuin vuonna 2019. Lisäys johtui pääasiassa koronatilanteeseen liittyvistä uusista avustuksista.
Ympäristölupien käsittely entistä vaativampaa
Vuonna 2020 vesi- ja ympäristölupa-asioita tuli vireille 1 085 kappaletta ja ratkaisuja annettiin 1 060. Ratkaisuista oli ympäristönsuojelulain mukaisia lupa-asioita 637 ja vesilain mukaisia 423.
Muutokset lainsäädännössä ja niiden soveltaminen ympäristöarvojen muutoksiin tekevät ympäristölupiin liittyvistä asioista aiempaa laajempia ja vaativampia. Siitä huolimatta, lupapäätökset tehtiin tavoiteaikojen puitteissa.
Maanpuolustuskursseja ja valmiusharjoituksia siirrettiin
Vuonna 2020 pelastustoimi selvitti muun muassa pelastuslaitosten laatimien pelastustoimen suunnitelmien tilanteen. Aluehallintovirasto raportoi selvityksen tuloksista sisäministeriölle.
Koronaepidemiatilanteesta johtuen suunnitellut alueelliset maanpuolustuskurssit ja osa valmiusharjoituksista siirrettiin tai peruttiin vuonna 2020. Pelastustoimessa keskityttiin epidemiaan liittyvien alueellisten tilannetietojen keräämiseen, analysointiin ja raportointiin.
Työpaikoilla tehtävien tarkastusten määrä laski
Työsuojeluvastuualueella tehtiin 14 590 tarkastusta vuonna 2020. Edellisenä vuonna tarkastusten määrä oli noin 24 000. Tarkastuksista tehtiin 63 % työpaikoilla ja 37 % asiakirjojen perusteella tai virtuaalisesti. Koronaepidemia vähensi työpaikalla tehtävien tarkastusten määrää ja lisäsi asiakirjojen perusteella tehtäviä tarkastuksia.
Työsuojeluviranomaisiin otettiin yhteyttä verkkopalvelun ja valtakunnallisen puhelinneuvonnan kautta sekä sähköpostitse. Verkkosivuilla vierailtiin yli 300 000 kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Puhelinneuvontaan soitettiin 21 200 kertaa, mikä on lähes saman verran kuin edellisvuonna. Myös sähköpostitse otettiin yhteyttä hieman aiempaa useammin.
Palvelua kehitettiin asiakasnäkökulmasta
Aluehallintovirastot kehittivät viestintäänsä entistä asiakaslähtöisemmäksi, ymmärrettävämmäksi ja saavutettavammaksi. Aluehallintoviraston verkkosivut uudistettiin niin, että asiat kerrotaan selkeällä yleiskielellä ja ne ovat saavutettavuusvaatimusten mukaiset. Lisäksi henkilöstö sai selkeän kielen koulutusta. Aluehallintovirasto sai Kotimaisten kielten keskuksen myöntämän Vuoden selväsanainen 2020 -palkinnon verkkosivu-uudistuksen ja kielikoulutuksen ansiosta.
Vuonna 2020 asiakaspalvelustrategia päivitettiin vastaamaan nykypäivän toimintaympäristöä ja asiakkaiden tarpeita.
Tavoitteiden saavuttaminen vaati henkilökunnalta joustoa
Koronaepidemia toi vuonna 2020 paljon muutoksia aluehallintoviraston työhön. Etätyö ja uusien toimintamallien nopea käyttöönotto sekä normaalista toiminnasta poikkeavat tehtävät lisäsivät työmäärä huomattavasti. Siitä huolimatta päätökset ja informaatio-ohjaustehtävät hoidettiin pääasiassa ajallaan.
Vuonna 2020 aluehallintovirastoissa työskenteli 1 260 henkilöä. Henkilöstön määrä oli lähes sama myös vuonna 2019. Henkilön keski-ikä oli 49,4 vuotta, kun se vielä vuonna 2018 oli 50,3 vuotta.
|
Varautuminen |
Rahoitus |
Oikeusturva |
Lupa |
Ohjaus ja valvonta |
|
|
2020 |
21 |
32 |
76 |
179 |
543 |
|
2019 |
18 |
28 |
73 |
186 |
533 |
|
2018 |
11 |
27 |
72 |
182 |
495 |
Työajan jakautuminen toiminnoittain, henkilötyövuotta
Työajan jakautumiseen vuonna 2020 vaikutti koronatilanteen hoito. Aluehallintovirastossa tilanteen hoitamisessa merkittävä osuus tehtävistä kohdistui sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Aluehallintovirastojen bruttomenot vuonna 2020 olivat 98 miljoonaa euroa.
- 77,9 % henkilöstökuluja
- 13,7 % palvelujen ostoja
Aluehallintovirastojen tilinpäätös 2020 löytyy verkkosivuiltamme www.avi.fi.
Lisätietoa
hallintojohtaja Henrika Räsänen, p. 0295 016 444
talousyksikön päällikkö Taina Korpi, p. 0295 016 427
viestintäyksikön päällikkö Jaana Lehtovirta, p. 0295 016 404
etunimi.sukunimi@avi.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Aluehallintoviraston viestintä palvelee toimittajia arkisin klo 9 - 16. Oheinen numero ohjaa vaihteeseen.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Den riksomfattande expertbedömningen av räddningsväsendets tjänster år 202422.10.2025 10:50:17 EEST | Pressmeddelande
Den riksomfattande expertbedömningen sammanställer läget för räddningsväsendets tjänster utgående från de regionala expertbedömningarna, välfärdsområdenas redogörelser och Pronto-statistiken.
Valtakunnallinen asiantuntija-arvio pelastustoimen palveluista vuonna 202422.10.2025 10:50:17 EEST | Tiedote
Valtakunnallinen asiantuntija-arvio kokoaa pelastustoimen palvelujen tilan alueellisten asiantuntija-arvioiden, hyvinvointialueiden selvitysten ja Pronto-tilastojen pohjalta.
Lapin alueellinen maanpuolustuksen peruskurssi – kriisinkestävyyttä vahvistamassa22.10.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Lapin aluehallintoviraston ja Jääkäriprikaatin yhteistyössä järjestämä Lapin alueellinen maanpuolustuksen peruskurssi järjestetään 27.-31.10.2025. Kurssin tavoitteena on vahvistaa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta sekä varautumista häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Tarkista hiekoituskoneiden suojaritilät! Kuopiolaiselle yritykselle sakkoja kuolemaan johtaneesta työtapaturmasta21.10.2025 14:58:11 EEST | Tiedote
Pohjois-Savon käräjäoikeus on 20.10.2025 tuominnut kuopiolaisen kiinteistöpalvelualan yrityksen ja sen edustajat työturvallisuusrikoksesta, koska yhtiön hiekoituskoneista olivat puuttuneet suojaritilät, jotka estävät työntekijöiden joutumisen koneen pyörivään akseliin.
Brister i behandlingen av anmärkningar i välfärdsområdena inom Regionförvaltningsverket i Södra Finlands område21.10.2025 08:02:02 EEST | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har i samband med sin tillsyn upptäckt brister i behandlingen av anmärkningar i flera välfärdsområden. Bristerna har upptäckts i samband med behandlingen av klagomål som regionförvaltningsverket överfört till välfärdsområdena för att behandlas som en anmärkning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

