Aluehallintovirastot osoittivat toimintakykynsä ja yhteistyön voiman koronaepidemian keskellä – toimintakertomus vuodesta 2020
Koronaepidemian torjuntatyötä laajalla rintamalla
Aluehallintovirastolla oli keskeinen rooli koronaepidemian torjuntatyössä. Virasto toimi tiiviissä yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa, niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti, jotta koronaviruksen leviäminen saataisiin pysäytettyä. Virasto teki päätöksiä yleisötilaisuuksien ja julkisten tilojen rajoitustoimista sekä valvoi epidemian torjuntatyötä.
Epidemiatilanteeseen liittyvään tiedontarpeeseen vastattiin perustamalla valtakunnallinen koronaneuvonta sekä vastaamalla kysymyksiin viraston verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Erityisesti informaatio-ohjaukseen panostettiin vuoden 2020 aikana.
Korona lisäsi sosiaali- ja terveyden huollon työmäärää merkittävästi
Covid-19-epidemia aiheutti aluehallintovirastojen Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueelle valtavan työmäärän. Se ruuhkautti muun muassa terveydenhuollon ohjaus- ja valvonta-asioiden käsittelyn. Tilanteen vuoksi kehitettiin uusia toimintamalleja ja työtapoja sekä lisättiin huomattavasti aluehallintovirastojen välistä yhteistyötä.
Vuonna 2020 tuli vireille 3 102 sosiaali- ja terveydenhuollon kantelua, joista 1 885 liittyi terveydenhuoltoon ja 1 217 sosiaalihuoltoon. Ratkaisu annetiin 1 677 terveydenhuollon ja 1 282 sosiaalihuollon kanteluun. Muutosta luvuissa oli vuoteen 2019 verrattuna vain vähän. Kantelut käsiteltiin tavoiteaikataulussa.
Tarttuvista eläintaudeista etenkin afrikkalaisen sikaruton torjunta työllisti ympäristöterveydenhuollon asiantuntijoita. Laittomaan eläinten maahantuontiin liittyvä ohjaus ja päätöksenteko työllistivät myös paljon.
Vuonna 2020 aluehallintovirastossa käsiteltiin 358 sosiaali- ja terveydenhuollon korona-asiaa.
- ohjaus ja tiedustelut 91
- valvonta-asiat 141
- kantelut 107
- lausuntopyynnöt 19
Koulutustilaisuuksia siirrettiin verkkoon
Opetus- ja kulttuuritoimen järjestämän täydennyskoulutuksen saatavuus, monimuotoisuus ja vaikuttavuus lisääntyivät vuonna 2020. Koronatilanteen vuoksi koulutuksia siirrettiin pidettäväksi verkossa, mikä lisäsi osallistumismahdollisuutta koulutuksiin. Lisäksi vuoden 2020 aikana tehtiin videoita, podcasteja sekä hyödynnettiin sosiaalista mediaa.
Valtionavustusten rahoituspäätöksiä tehtiin opetus- ja kulttuuritoimessa lähes 1 000 kappaletta enemmän kuin vuonna 2019. Lisäys johtui pääasiassa koronatilanteeseen liittyvistä uusista avustuksista.
Ympäristölupien käsittely entistä vaativampaa
Vuonna 2020 vesi- ja ympäristölupa-asioita tuli vireille 1 085 kappaletta ja ratkaisuja annettiin 1 060. Ratkaisuista oli ympäristönsuojelulain mukaisia lupa-asioita 637 ja vesilain mukaisia 423.
Muutokset lainsäädännössä ja niiden soveltaminen ympäristöarvojen muutoksiin tekevät ympäristölupiin liittyvistä asioista aiempaa laajempia ja vaativampia. Siitä huolimatta, lupapäätökset tehtiin tavoiteaikojen puitteissa.
Maanpuolustuskursseja ja valmiusharjoituksia siirrettiin
Vuonna 2020 pelastustoimi selvitti muun muassa pelastuslaitosten laatimien pelastustoimen suunnitelmien tilanteen. Aluehallintovirasto raportoi selvityksen tuloksista sisäministeriölle.
Koronaepidemiatilanteesta johtuen suunnitellut alueelliset maanpuolustuskurssit ja osa valmiusharjoituksista siirrettiin tai peruttiin vuonna 2020. Pelastustoimessa keskityttiin epidemiaan liittyvien alueellisten tilannetietojen keräämiseen, analysointiin ja raportointiin.
Työpaikoilla tehtävien tarkastusten määrä laski
Työsuojeluvastuualueella tehtiin 14 590 tarkastusta vuonna 2020. Edellisenä vuonna tarkastusten määrä oli noin 24 000. Tarkastuksista tehtiin 63 % työpaikoilla ja 37 % asiakirjojen perusteella tai virtuaalisesti. Koronaepidemia vähensi työpaikalla tehtävien tarkastusten määrää ja lisäsi asiakirjojen perusteella tehtäviä tarkastuksia.
Työsuojeluviranomaisiin otettiin yhteyttä verkkopalvelun ja valtakunnallisen puhelinneuvonnan kautta sekä sähköpostitse. Verkkosivuilla vierailtiin yli 300 000 kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Puhelinneuvontaan soitettiin 21 200 kertaa, mikä on lähes saman verran kuin edellisvuonna. Myös sähköpostitse otettiin yhteyttä hieman aiempaa useammin.
Palvelua kehitettiin asiakasnäkökulmasta
Aluehallintovirastot kehittivät viestintäänsä entistä asiakaslähtöisemmäksi, ymmärrettävämmäksi ja saavutettavammaksi. Aluehallintoviraston verkkosivut uudistettiin niin, että asiat kerrotaan selkeällä yleiskielellä ja ne ovat saavutettavuusvaatimusten mukaiset. Lisäksi henkilöstö sai selkeän kielen koulutusta. Aluehallintovirasto sai Kotimaisten kielten keskuksen myöntämän Vuoden selväsanainen 2020 -palkinnon verkkosivu-uudistuksen ja kielikoulutuksen ansiosta.
Vuonna 2020 asiakaspalvelustrategia päivitettiin vastaamaan nykypäivän toimintaympäristöä ja asiakkaiden tarpeita.
Tavoitteiden saavuttaminen vaati henkilökunnalta joustoa
Koronaepidemia toi vuonna 2020 paljon muutoksia aluehallintoviraston työhön. Etätyö ja uusien toimintamallien nopea käyttöönotto sekä normaalista toiminnasta poikkeavat tehtävät lisäsivät työmäärä huomattavasti. Siitä huolimatta päätökset ja informaatio-ohjaustehtävät hoidettiin pääasiassa ajallaan.
Vuonna 2020 aluehallintovirastoissa työskenteli 1 260 henkilöä. Henkilöstön määrä oli lähes sama myös vuonna 2019. Henkilön keski-ikä oli 49,4 vuotta, kun se vielä vuonna 2018 oli 50,3 vuotta.
Varautuminen |
Rahoitus |
Oikeusturva |
Lupa |
Ohjaus ja valvonta |
|
2020 |
21 |
32 |
76 |
179 |
543 |
2019 |
18 |
28 |
73 |
186 |
533 |
2018 |
11 |
27 |
72 |
182 |
495 |
Työajan jakautuminen toiminnoittain, henkilötyövuotta
Työajan jakautumiseen vuonna 2020 vaikutti koronatilanteen hoito. Aluehallintovirastossa tilanteen hoitamisessa merkittävä osuus tehtävistä kohdistui sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Aluehallintovirastojen bruttomenot vuonna 2020 olivat 98 miljoonaa euroa.
- 77,9 % henkilöstökuluja
- 13,7 % palvelujen ostoja
Aluehallintovirastojen tilinpäätös 2020 löytyy verkkosivuiltamme www.avi.fi.
Lisätietoa
hallintojohtaja Henrika Räsänen, p. 0295 016 444
talousyksikön päällikkö Taina Korpi, p. 0295 016 427
viestintäyksikön päällikkö Jaana Lehtovirta, p. 0295 016 404
etunimi.sukunimi@avi.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Aluehallintoviraston viestintä palvelee toimittajia arkisin klo 9 - 16. Oheinen numero ohjaa vaihteeseen.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautus hammashoitojonoista4.7.2025 11:49:27 EEST | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueella on puutteita kiireettömän suun terveydenhuollon hoitoon pääsyssä. Hoitoon pääsy ei toteudu lain vaatimusten edellyttämällä tavalla hyvinvointialueen omavalvonnallisista toimenpiteistä huolimatta. Lähes 7700 tamperelaista odotti hammaslääkärin vastaanotolle pääsyä yli kuusi kuukautta helmikuussa 2025.
Pudasjärven kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita3.7.2025 12:53:12 EEST | Tiedote
Pudasjärven kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asiaan.
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme