Aluepolitiikalle uusi suunta!

Etelä-Suomen maakunnat haluavat rakentaa uudenlaista yhteistyötä, jolla rahoitusta tuodaan alueelle, jossa sen vaikuttavuus ja taloudellinen vipuvarsi on suurempi.

Uudenmaan liitto, Varsinais-Suomen liitto, Päijät-Hämeen liitto, Kymenlaakson liitto sekä Etelä-Karjalan liitto järjestivät 17.11. Finlandia-talolla yhdessä Etelä-Suomen valtiopäivät. Maakuntaliitot haastoivat osallistujat pohtimaan, kuinka koko Suomelle hyvinvointia tuottavat alueet voivat varmistaa, ettei kasvuvauhti hyydy.

Syy kokoontumiselle oli vallitseva aluepolitiikan suunta Suomessa. Nykyinen aluepolitiikka ei ole elänyt mukana ajassa, vaan vastaa haasteisiin, joiden vaikutus tulevaisuuden Suomessa jää yhä pienemmiksi.  Tulevaisuuden haasteet Suomessa syntyvät muista teemoista kuin alueiden harvasta asutuksesta. Teollisuuden murros ja taantuvat taajamat, syrjäytyminen, maahanmuutto, innovaatiokeskittymien tuloksellisuus ja muut, erityisesti Etelä-Suomea koskevat kysymykset, tulevat erityisesti vaikuttamaan Suomen tulevaisuuteen, ja tähän on reagoitava myös suomalaisessa aluepolitiikassa.  Viimeksi tämä ajastaan jäänyt aluepolitiikan suuntaus nähtiin tulevan EU-rahoituskauden rahanjaossa.

”Suomen aluepolitiikkaa tarvitsee systeemitason muutoksen. Enää ei pidä keskittyä instrumentteihin, vaan ratkaisuihin. Raha on laitettava sinne, missä saadaan vaikuttavuutta. Virtual Finland -hanke tähtää juuri tähän ja houkuttelee Suomeen kansainvälistä yritystoimintaa. Virtuaalinen Suomi tuodaan nyt maakuntiin”, kertoo kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari

Yhteystiedot haastattelupyyntöjä varten:

Uudenmaan liitto:
Maakuntajohtajan sihteeri Hanne Koljonen, p. 040 552 3152​

Varsinais-Suomen liitto:
Maakuntajohtajan assistentti Minna Lempinen, p. 0400 157520

Päijät-Hämeen liitto:
Johdon sihteeri Mira Basota, p. 044 371 9430

Kymenlaakson liitto:
Maakuntajohtajan sihteeri Sanna Syrjäläinen, p. 050 406 1219

Etelä-Karjalan liitto:
Maakuntajohtajan sihteeri Ritva Rehunen, p. 0400 661 318

Uudenmaan liitto, Varsinais-Suomen liitto, Päijät-Hämeen liitto, Kymenlaakson liitto sekä Etelä-Karjalan liitto järjestivät yhdessä Etelä-Suomen valtiopäivät 17.11 Finlandia-talolla Helsingissä.