Alvar Aalto -museolle ja Keski-Suomen museolle merkittävä avustus museokeskuksen toimintakonseptin suunnitteluun

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Alvar Aalto -museolle ja Keski-Suomen museolle 350 000 euron avustuksen. Myönnetyllä Museovisio-apurahalla Keski-Suomen museo ja Alvar Aalto -säätiö ryhtyvät luomaan toimintakonseptia ja brändiä uudelle, yhteiselle museokeskukselle Jyväskylän Ruusupuistoon.
Alvar Aalto -museo ja Keski-Suomen museo ovat molemmat arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemia. Valokuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.

Kaksi erillistä museota yhdistävä museokeskus mahdollistaa resurssien yhdistämisen sekä tilallisesti että toiminnallisesti ja vahvistaa näin Jyväskylän mainetta Alvar Aallon ja museoiden kaupunkina.

”Uuden museokeskuksen tavoitteena on profiloitua kulttuuriympäristöön, arkkitehtuuriin ja muotoiluun erikoistuneeksi monitoimitaloksi, jonka elämykselliset sisällöt houkuttelevat entistä laajempaa yleisöä”, kertoo Jyväskylän kaupungin museotoimenjohtaja Heli-Maija Voutilainen Keski-Suomen museosta.

Museokeskus mahdollistaa mm. yhteisen näyttelyohjelmiston ja entistä paremmin suunniteltua tapahtumatarjontaa erilaisille kohderyhmille. Kaikille kaupunkilaisille tarkoitetussa museokeskuksessa yhdistyvät luontevasti taide ja tiede, kulttuuriympäristö, arkkitehtuuri ja muotoilu. Se tarjoaa myös inspiroivan ja ainutlaatuisen oppimisympäristön kouluille niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin.

”Vaiheittain etenevän museokeskuksen toteuttaminen etenee aikataulussaan ja Alvar Aalto -museon peruskorjauksen ja museot yhdistävän nivelosan hankesuunnittelu valmistuu tammikuussa 2020. Keski-Suomen museo avataan yleisölle peruskorjattuna helmikuussa 2020. Tavoitteena on, että uusi museokeskus - erilaisten yleisöjen ja tapahtumien kohtauspaikka - avataan kokonaisuudessaan yleisölle vuonna 2023”, kertoo Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh.

Suomen Kulttuurirahasto myönsi Museovisio-apurahoja kymmenelle museolle eri puolille Suomea, yhteensä kolmen miljoonaan euron verran.

Aiemmin tänä syksynä Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi molemmille museoille vastuumuseo-statuksen. Vuoden 2020 alusta lähtien Keski-Suomen museo toimii Keski-Suomen alueellisena vastuumuseona ja Alvar Aalto -museo puolestaan valtakunnallisena vastuumuseona, toimialueenaan Alvar Aallon arkkitehtuuri- ja muotoiluperintö.

Tommi Lindh, toimitusjohtaja
tommi.lindh@alvaraalto.fi