Alvar Aalto -säätiö on julkaissut uniikin Alvar Aalto -taidejulisteiden sarjan

Alvar Aalto -säätiö on julkaissut uniikin Alvar Aalto Art Posters -julisteiden sarjan. Taidejulisteiden ensimmäinen sarja on omistettu arkkitehtuurinäyttelyjulisteille meillä ja maailmalla. Valikoima pohjautuu säätiön julistekokoelman parhaimpiin otoksiin. Nyt julkaistava julistesikermä luo hienon katsauksen arkkitehtuurinäyttelyiden kirjoon 1960-luvulta 1990-luvulle.
Alvar Aallon tuotannon retrospektiivinen näyttely oli esillä Palazzo Strozzissa, Firenzessä 1965–1966. Kuva: Alvar Aalto -säätiö.

Näyttävät julisteet ovat pala Alvar Aallon (1898–1976) elämäntyöstä tuotettujen näyttelyjen historiaa, mutta niissä voi nähdä myös julistegrafiikan kehityksen neljänkymmenen vuoden ajalta. Nyt julkaistavan kokonaisuuden julisteet ovat aikansa taideteoksia graafisen ilmeensä ja historiallisen kontekstinsa vuoksi, mikä tekee niistä keräilyharvinaisuuksia. Alvar Aalto -näyttelyjulisteita ei ole ollut saatavilla sen jälkeen, kun alkuperäiset painokset ovat loppuneet. Nyt toteutettu sarja on tuotettu alkuperäiskoossa faksimilepainatuksina suoraan museon kokoelmien alkuperäisistä julisteista.

”Valikoiman ehdoton helmi Firenzen Palazzo Strozzin näyttelyjuliste vuodelta 1965, jonka aiheeksi valikoitui punaliidulla piirretty luonnos Aallon omasta arkkitehtitoimistosta Helsingin Tiilimäessä”, kertoo Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh. Maailmankuulun arkkitehdin ja muotoilijan elämäntyöstä ensimmäistä kertaa koottu retrospektiivi näyttely oli esillä Italiassa, Alvar Aallolle läheisellä maaperällä. ”Tämä näyttely pitkälti sinetöi Aallon kansainvälisen maineen ja toimi myös kotimaan valloittajana vuotta myöhemmin Ateneumissa, jossa se esitettiin Aallon arkkitehdinuran 50-vuotisjuhlanäyttelynä”, Lindh valaisee

Värikylläisiin julisteisiin on taltioituna tunnettujen ja tuntemattomampien graafikoiden kädenjälki, joiden innoituksen lähteenä ovat usein olleet Aallon rakennukset, muotoilun yksityiskohdat tai hänen luonnospiirustuksensa. Julisteita ovat suunnitelleet mm. arkkitehdit Kaarlo Leppänen, Federico Marconi ja Hannele Grönlund.

Suomen rakennustaiteen museo (nyk. Arkkitehtuurimuseo) tuotti Aalto -näyttelyjä yhteistyössä Alvar Aallon arkkitehtitoimiston kanssa vuosina 1978–1990. Alvar Aalto -museon ensimmäinen kansainvälinen näyttely järjestettiin Pariisissa vuonna 1989 javuodesta 1992 alkaen museo kierrätti maailmalla lukuisia näyttelykokonaisuuksia. Aalto-näyttelyjen huippuvuosi koettiin meillä ja muualla vuonna 1998, jolloin vietettiin Alvar Aallon syntymän 100-vuotisjuhallisuuksia. Näyttelyt ovat tehneet tunnetuksi arkkitehdin ja muotoilijan elämäntyötä viidellä mantereella - Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Australiassa sekä Aasiassa.

Alvar Aalto Art Posters -julistekokonaisuus muodostaa oman tuoteryhmän Alvar Aalto Shop -verkkokaupassa. Julisteita voi ostaa lisäksi Alvar Aalto -museon museokaupasta Jyväskylästä ja myöhemmin myös Artekin lippulaivamyymälästä Helsingistä. Tuotteet ovat osa Alvar Aalto -säätiön varainkeruukampanjaa, jolla pyritään turvaamaan säätiön toiminnan jatkuminen ja Alvar Aallon perinnön säilyminen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tommi Lindh
tommi.lindh@alvaraalto.fi

Mediatiedustelut:
Tiedottaja Mirkka Vidgrén

Julisteen punaliituluonnos esittää Alvar Aallon arkkitehtitoimiston kaarevaseinäistä ateljeerakennusta, joka valmistui Helsinkiin 1954–1955. Piirros on todennäköisesti hahmoteltu julistetta varten näyttelynteon yhteydessä. Kuva: Alvar Aalto -säätiö.