Alvar Aalto -viikon ohjelmisto houkuttelee kävijöitä monipuolisella arkkitehtuuri- ja muotoiluohjelmistollaan

Elokuun viimeisellä viikolla Turkuun ja Paimioon rantautuva Alvar Aalto -viikko tuo kaupunkeihin mielenkiintoisen arkkitehtuurin-, muotoilun- ja taiteentäyteisen ohjelmiston. Viikon aikana luvassa on mm. arkkitehtuuri- ja muotoiluaiheisia näyttelyjä, luentoja ja keskustelutilaisuuksia sekä elämyksellisiä arkkitehtuurikierroksia harvemmin avoinna oleviin kohteisiin.

Tapahtumatarjonnassa näkyy vahvasti kahden Paimiossa ja Turussa vaikuttaneen aikalaisarkkitehdin, Alvar Aallon (1898-1976) ja Erik Bryggmanin(1891-1955) perintö, jonka ympärille kootut tapahtumat korostavat kaupunkien erityisyyttä modernin arkkitehtuurin ja funktionalismin kotiseutuina mutta samalla tiiviisti tässä ajassa elävinä arkkitehtuurikaupunkeina. Turun messuilla on Alvar Aalto -viikon aikana ainutlaatuinen mahdollisuus mm. kokea vuoden 1929 Turun messut virtuaalisesti, jonka modernit ja paljon huomiota herättäneet messurakenteet Aalto ja Bryggman suunnittelivat yhdessä.

Paimiossa tapahtumaviikon keskiössä on itseoikeutetusti Alvar Aallon suunnittelema Paimion parantola, jonka kiehtovasta kulttuurihistoriasta on tuotettu erilaisia teemoitettuja tutustumiskierroksia sekä kaksi näyttelyä. Paimion Sähkömuseossa esillä oleva Valoa parantolassa -näyttely vie aikamatkalle sairaalarakennuksen uraauurtaviin valaistusratkaisuihin. Paimion parantolan huonekaluihin voi puolestaan tutustua Paimion kaupungintalolle kootussa näyttelyssä.

”Uudenlaisen näkökulman parantolan arkkitehtuuriin ja sen ympäristöön voi saada Aika valossa -tanssiesityksessä tai Street O -suunnistustapahtumassa, jotka tarjoavat elämyksiä rakennuksen lähimaisemissa”, kertoo Paimion kulttuuriasiainhoitaja Jouni Lehtiranta”Toivomme, että Alvar Aalto -viikon tapahtumat nostavat paremmin esiin Paimion parantolan ainutlaatuisen rakennuskokonaisuuden ja auttavat osaltaan sen arvon ymmärtämisessä ja tulevaisuuden suunnittelussa myös matkailullisessa mielessä”, sanoo Lehtiranta.

”Turussa Alvar Aalto -viikosta odotetaan vilkasta, arkkitehtuurin ja muotoilun valokeilaan nostavaa uudenlaista kaupunkitapahtumaa”, kertoo kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen. Hän kokee, että Turussa elää vahva arkkitehtuurihenki. ”Alvar Aallon ja Erik Bryggmanin perintö on säilynyt kaupungissa ikään kuin katkeamattomana myöhempien arkkitehtipolvien ansiosta. Tämä antaa hyvän lähtökohdan rakennetun ympäristön teemoista kumpuavalle keskustelulle. Toivon sen inspiroivan kaupunkilaisia samalla huomaamaan, kuinka arkkitehtuuri ja muotoilu ovat läsnä joka päivä arjessamme”, mainitsee Hintsanen.

Design Time -tapahtuma mm. tekee muotoilua tutummaksi toiminnallisen ja osallistavan näyttelyn avulla, joka korostaa suunnittelutyön läpileikkaavuutta kaikilla elämisen osa-alueilla. Puhetta muotoilusta -tapahtumassa puolestaan pohditaan, kuinka muotoilulla voi vaikuttaa kaupunkien vetovoiman ja elinkeinoelämän parantamiseen. Kulttuurintäyteisen päivän kääntyessä illaksi Turun Bassi-ravintolassa voi nauttia arkkitehti-cocktaileja, jotka on nimetty kaupungissa eri vuosikymmeninä vaikuttaneiden arkkitehtien mukaan. Omat nimikkojuomansa ovat saaneet Alvar Aallon lisäksi Carl Ludvig Engel ja Charles (Carlo) Fransesco Bassi.

Sekä Paimiossa että Turussa toivotaan, että paikallisten ja lähiseutujen asukkaiden lisäksi myös matkailijat löytävät tiensä Alvar Aalto -viikon tapahtumiin. Alvar Aalto -säätiön, Paimion ja Turun kaupunkien yhteistyössä tuottaman tapahtumaviikon ohjelmistosta löytyy tarjontaa niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksikin.

Alvar Aalto -viikon ohjelmisto löytyy täältä.

Ohjelmapäällikkö Nina Heikkonen

Paimion kaupunki
Kulttuuriasiainhoitaja Jouni Lehtiranta
jouni.lehtiranta@paimio.fi

Turun kaupunki
Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen
timo.hintsanen@turku.fi

Tyyppitalojen kiehtovaa historiaa New Standards -näyttelyssä1.2.2024 11:42:17 EET | Tiedote

Aalto2:ssa avautuu 16. helmikuuta New Standards – Puutalo Oy 1940–55 -näyttely, joka tuo esiin ainutlaatuisen tarinan suomalaisten puuelementtitalojen maailmanvalloituksesta toisen maailmansodan jälkeen. Venetsian arkkitehtuuribiennaalin Suomen paviljongissa vuonna 2021 ensimmäistä kertaa nähty näyttelykokonaisuus on täydentynyt valokuvaaja Juuso Westerlundin uusilla valokuvilla Puutalo Oy:n taloista Oulussa ja Raahen Lampinsaaren kaivoskylässä.