Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS - biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput 24.–25.5.2022 Jyväskylässä

Biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput esiintyvät Suomessa ensi kertaa 24.–25.5.2022 Jyväskylässä, Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS-tapahtumassa. Ilmaista seminaariohjelmaa voi seurata, paitsi paikan päällä, myös virtuaalisesti ympäri maailmaa. Ohjelmaa striimataan mm. Lontoossa, Welltek-showroomin kautta Clerkenwell Design Week -tapahtumaan. Kaikille avoin ja pääsymaksuton, kaksipäiväinen seminaari järjestään Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa (Alvar Aalto, 1954-56). Tapahtuman esityskieli on englanti.
Jyväskylän yliopisto, päärakennus (1954–56), Jyväskylä. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

Kohti planetaarista hyvinvointia

Tiistai 24.5. on omistettu teemalle ”Pathfinders for the Sustainable Future: Nature-based design thinking, research and problem-solving”. Arvostettu biodesignin asiantuntija, kuraattori ja kirjailija William Myers (Museum of 21st Century Design, M21D, mm. Biodesign [MoMA, 2018]) avaa keskustelun.

Biomimeettisen ja uudistuvan suunnittelun asiantuntija, brittiläisen Exploration Architecture -suunnittelutoimiston perustaja, arkkitehti Michael Pawlyn (mm. Eden Project, Sahara Forest Project, Biomimetic Office Building) kertoo, miten luonnon jäljittely toimii rakennetussa ympäristössä. Italialaisten huippumuotoilijoiden, Andrea Trimarchin ja Simone Farresin (Studio Formafantasma) aiheena on paikkalähtöinen geodesign. Biofiilisestä, luontoyhteydestä kumpuavasta suunnittelusta keskustelevat Suomen arkkitehtiliiton SAFA:n puheenjohtaja ja Paimion parantola -säätiön toimitusjohtaja Henna Helander, sisustusarkkitehti Anna Tiula Helsinki Interiorista sekä Avotakka-lehden päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma A-lehdistä.

Avoimen Get-together -tilaisuuden 24.5. Jyväskylän yliopistolla alustaa Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopiston ekologian professori, Resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin johtaja ja Suomen Luontopaneelin puheenjohtaja. Aiheena on "Planetaarinen hyvinvointi – missio, jolla on merkitystä".

Biomateriaaleja ja kansainvälisiä innovaatioita

Keskiviikon 25.5. aamupäivän osuus, ”Smart Components of Tomorrow: Bio-based materials and innovations", syventyy biopohjaisiin materiaaleihin. Muotoilija Sofia Pia Belenky, Space Caviar -suunnittelutoimistosta Milanosta ja Daniel Grushkin, Biodesign Challenge -kilpailuohjelman johtaja, alustavat keskustelua. Professori Pirjo Kääriäinen kertoo Aalto-yliopiston ChemArts -materiaalitutkimuksesta. Muotoilijat Irene Purasachit (Aalto University) ja Manuel Arias Barrantes (VTT) esittelevät uusia biomateriaaleja. Jyväskylän kaupungin Circwaste-EU-hankkeesta vastaava ympäristöasiantuntija Jenni Lemettinen ja muotoilutoimisto 2Loops kertovat, miten palvelumuotoilu edistää kiertotaloutta.

Iltapäivän teema “Intelligent Solutions for Today: Innovative sustainable production for the circular economy” tuo estradille palkittuja bio-innovativiisia yrityksiä: Betolar Oyj, Naava Group Oy, Solar Foods Oy, Spinnova Oyj ja Sulapac Ltd. MetsäGroupin ja Fortumin ExpandFibre-ecosystem-hankkeessa puujätepohjaisia tuoteinnovaatioita ohjataan globaaleille markkinoille. Bio and Circular Finland -ohjelman päällikkö Outi Suomi Business Finlandista avaa iltapäivän. Seminaarin päättää keskustelu bio-innovaatioiden globaaleista tulevaisuuden näkymistä.

9. kansainvälinen Alvar Aalto Design Seminar – BIOSYMBIOSIS on kaikille avoin, poikkeuksellisesti pääsymaksuton hybridiseminaari. Moderaattoreina toimivat Anniina Koivu, kirjailija, kuraattori ja muotoilun professori (ECAL, Lausanne) sekä Hanna Laikola, muotoilija ja Brand manager, Design Helsinki. Seminaari tuo yhteen globaalin muotoiluyhteisön, eri alojen ammattilaiset, tutkijat, opiskelijat – kaikki innovatiivisesta, ekologisesta muotoilusta ja tutkimuksesta kiinnostuneet. Oheisohjelman tiedot päivittyvät verkkoon toukokuussa ennen tapahtumaa. Ilmainen osallistuminen edellyttää rekisteröitymisen. Ilmoittautumalla mukaan varmistat kahden kuukauden katseluoikeuden tapahtuman tallenteisiin, 31.7.2022 asti. Muutokset mahdollisia.

Jyväskylässä 1995 lähtien kolmen vuoden välein järjestetty Alvar Aalto Design Seminar on kansainvälisesti arvostettu muotoilutapahtuma, joka nostaa esiin alan huippututkimusta ja osaajia, Designseminaarin, samoin kun vuorovuosin toteutuvan arkkitehtuurin Alvar Aalto Symposiumin sekä Alvar Aalto -tutkijaseminaarin tuottavat Alvar Aalto -säätiö / Alvar Aalto -akatemia yhdessä Jyväskylän kaupungin ja muiden tapahtumakumppaneiden kanssa.

Vuoden 2022 tapahtumakumppaneita ovat mm. Aalto-yliopisto, Artek, Avotakka, Business Finland, Cumulus Association, Design Helsinki & Clerkenwell Design Week (Media 10), Designmuseo, Fiskars Village Art & Design Biennale, Jyväskylän yliopisto ja JUY Wisdom, Paimion parantola -säätiö ja Sisustusarkkitehdit SIO. Tapahtuman graafinen ilme on taiteilija, graafikko Aimo Katajamäen käsialaa.

Aila Svenskberg
Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS, Tuottaja