Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.

Kuusi kuukautta kestävän pilottikokeilun aikana päivittäin insuliinihoitoa käyttävät diabetespotilaat ottavat käyttöönsä insuliiniannoksista tietoa lähettävät älykkäät insuliinikynät yhdessä Happy Bob -mobiilisovelluksen kanssa. Pilotissa kartoitetaan, millainen vaikutus sovelluksella on omahoitoon: käyttäjätyytyväisyyden lisäksi kokeilussa mitataan käytön säännöllisyyttä ja vaikutusta aikaan, jonka verensokeri pysyy tavoitealueella (Time-in-Range, TIR). Pilotin aikana potilaat tapaavat säännöllisesti myös terveydenhuollon ammattilaisia. Pilottikokeiluun haetaan nyt mukaan 50:tä tyypin 1 diabetespotilasta eri puolilta Suomea.

”Diabeteksen hoidossa säännöllisellä omahoidolla on hyvin merkittävä rooli, ja haluamme löytää uusia keinoja helpottaa sen toteuttamista potilaiden arjessa. Yhdistämällä älykynän välittämä tieto glukoosisensorin tallentamaan verensokerikäyrään saadaan entistä tarkempaa dataa, jota potilas voi seurata Happy Bob -sovelluksen avulla. Kun dataa on jatkuvasti saatavilla, ateriainsuliini unohtuu harvemmin, ja tällä taas on suora yhteys verensokeritasapainon paranemiseen”, kertoo Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Happy Bob -sovellus sai alkunsa, kun pelien ja teknologiainnovaatioiden kanssa pitkään työskennelleen startup-yhtiö Harald AI:n toimitusjohtaja Jutta Haaramon oma lapsi sairastui tyypin 1 diabetekseen. Haaramo pohti, kuinka glukoositasapainon seurannasta ja ylläpidosta voisi tehdä helpompaa ja mielekkäämpää. Tuloksena oli sovellus, joka tukee diabetespotilasta tämän omahoidossa. Happy Bob palkitsee käyttäjäänsä sopivan glukoositasapainon ylläpitämisestä ja oman verensokeritavoitteen saavuttamisesta sekä ohjaa potilasta hyvään hoitoon huumorin ja kannustamisen keinoin.

”Kehittyvän teknologian ja uusien älykynien ansiosta diabeetikoilla on mahdollisuus saada paljon tietoa terveydentilastaan ja hoidon vaikutuksista. Happy Bobin tavoitteena on tarjota käyttäjilleen motivoiva, inhimillinen ja hauska tapa seurata omaa terveysdataansa, parantaa hoitotasapainoa, vähentää diabeteksen hoidon aiheuttamaa kuormaa ja tukea käyttäjiä ja hoitohenkilökuntaa seuraamaan diabetesdataa helpolla tavalla. Olemme todella innoissamme pilotista ja toivomme, että käyttäjät kokevat älykynän ja Happy Bob -sovelluksen auttavan heitä omahoidossa”, Jutta Haaramo sanoo.

Suomen sovellusosaaminen terveydenhuollon tueksi

Älykkään insuliinikynän, glukoosisensorin ja kännykkäsovelluksen kokonaisuus on jälleen yksi esimerkki keinoista, jotka helpottavat diabeteksen hoitoa ja potilaan arkea.

”Diabeteksen insuliinihoito täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Matka ensimmäisistä insuliinihoidoista nykypäivän älykyniin ja seurantasovelluksiin on ollut pitkä, ja vähitellen koko tapamme ajatella diabetesta ja sen hoitoa on muuttunut. Sekä lääkekehityksessä että digitaalisissa terveyspalveluissa on otettu viime vuosien aikana merkittäviä harppauksia, ja nyt nämä polut ovat viimein yhdistymässä myös toisiinsa”, Novo Nordiskin Tero Saukkonen sanoo.

Saukkonen näkee pelillistämisessä ja älykkäiden ominaisuuksien hyödyntämisessä paljon mahdollisuuksia parantaa diabeteksen hoitoa tulevaisuudessa.

”Suomi on jo pitkään ollut pelinkehityksen kärkimaita koko maailmassa. On upeaa, että sovelluskehitysosaamisemme voidaan nyt valjastaa myös diabetesta sairastavien hyödyksi ja terveydenhuollon käyttöön.”

Lisätiedot:

Tero Saukkonen, lääketieteellinen johtaja, Novo Nordisk Farma Oy
p. 040 843 3339, tskk@novonordisk.com

Jutta Haaramo, toimitusjohtaja, Harald AI Oy
p. 040 730 4060, jutta@happybob.app

Tero Saukkonen, lääketieteellinen johtaja, Novo Nordisk Farma Oy
p. 040 843 3339, tskk@novonordisk.com

Jutta Haaramo, toimitusjohtaja, Harald AI Oy
p. 040 730 4060, jutta@happybob.app

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 44 000 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebookTwitterLinkedInYouTube.

Harald AI on vuonna 2018 perustettu terveysteknologian startup, jonka missiona on tehdä diabeteksen omahoidosta inhimillisempää ja hauskempaa, vähentää diabeteksen aiheuttamaa henkistä kuormaa ja parantaa käyttäjien terveyttä. Happy Bob -sovelluksella on tuhansia käyttäjiä ja se on ladattavisssa iPhone- ja Android-puhelimille ja Apple Watchille kuudella eri kielellä.

Happy Bobin voi ladata App Storesta https://apps.apple.com/app/happy-bob/id1444877516
ja Google Playstä

Lisätietoja: https://happybob.app, https://www.facebook.com/happybobapp