Amispäiväkirjoista tuttu Viljami on Taitajien Taitaja

Taitaja-kilpailujen ja ammatillisen koulutuksen lähettilääksi valittiin torstaina päättyneessä Taitaja2023 Espoo -tapahtumassa putkiasennuksen kultamitalisti, Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa opiskeleva Viljami Turve.
Viljami Turve on Taitajien Taitaja 2023. Kuva: Skills Finland / Olavi Toivanen (Omnia).

Taitajien Taitajaksi valitaan vuosittain kultamitalisti, joka on kilpailun aikana osoittanut olevansa ylpeä omasta osaamisestaan ja ammatistaan. Valittu henkilö toimii Taitaja-kilpailujen ja ammatillisen koulutuksen edustajana aina seuraavan vuoden Taitaja-kilpailuihin saakka. Viljami Turve edustaa siis Taitaja-kilpailuja ja ammatillista koulutusta Taitaja2024 Kuopio -tapahtumaan saakka. On jo perinne, että Taitajien Taitaja palkitaan autolla. Turve saakin vuodeksi käyttöönsä täyssähköisen C40-mallin Volvon.

– Tuntuu hurjalta olla esikuva, mutta se on myös tosi hieno juttu, voittaja kertoo. Hänestä on hienoa, että saa kannustaa muita nuoria ammatilliseen koulutukseen.

Lukiosta ammatillisiin opintoihin

Turve ehti opiskella kaksi vuotta lukiossa ennen kuin päätti suunnata ammatilliseen koulutukseen. – Olen tykännyt amiksessa siitä, että opinnoissa saa keskittyä kunnolla yhteen asiaan. Siinä mielessä opetus on tosi erilaista kuin lukiossa, missä opiskellaan useampia aineita. Amiksessa saa paljon oppia juuri siitä mitä tykkää tehdä, hän kertoo.

Putkiasennuksesta hän kiinnostui, koska työ vaikutti mukavan tekniseltä, ja koska putkiasennusta saa tehdä käsillään ilman, että välissä on esimerkiksi tietokonetta. Turve arvostaa ammatissa myös sitä, että oman työn tulokset ovat heti nähtävillä. – Voi katsoa työnsä jälkeä ja todeta, että tämä on minun tekemä, hän kuvailee.

Turve kuvailee Taitaja-finaaliviikkoa mukavaksi kokemukseksi, mutta myös rankaksi.
– Työpäivät olivat pitkiä, mutta samalla piti pysyä koko ajan tarkkana, tehdä hommat ihan viimeisen päälle. Omanlaisensa paine tuli myös siitä, että paikalla oli niin paljon porukkaa ja hälinää, hän kertoo. – Mutta kyllä se oli sen arvoista!

Mukana TV-sarjassa

Tuoretta Taitajien Taitajaa pääsee seuraamaan myös TV:n välityksellä, sillä Turve on mukana Nelosen kanavilla touko–heinäkuussa näytettävässä Amispäiväkirjat-sarjassa, jossa seurataan seitsemän ammatillisessa koulutuksessa opiskelevan nuoren elämää.

Katja Katajamäki
viestintäpäällikkö, Skills Finland
katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitaja2023 Espoo

Ammattitaidon SM-finaalissa kilpailee noin 350 opiskelijaa eri ammattialoilta. Lajeja on 47, ja niistä viisi on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Finalistit karsittiin 1646 semifinalistin joukosta. Kilpailulajien lisäksi ammattinäytöksissä nähdään ajankohtaisia teemoja: drone-lennätys, tulevaisuuden ruokateknologia ja seinämaalaus (muraali).

Taitaja2023-tapahtuman yhteydessä kilpaillaan lisäksi yläkoululaisten Taitaja9-kilpailu, jonka karsintoihin osallistui lähes 12 000 yläkoululaista. Loppukilpailuun osallistuu 36 kolmen hengen joukkuetta.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjä on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Yhteistyökumppanina TaitajaPLUS-lajien järjestämisessä toimii Ammattiopisto Live. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry.

Taitaja2023 on kaikille avoin maksuton tilaisuus tutustua suomalaiseen huippuammattiosaamiseen. Tapahtuman keskeiset teemat ovat kestävä tulevaisuus, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ammattiosaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa.

Espoon kilpailuihin lähdetään osaamisella ja ammattiylpeydellä – tapahtuman virallinen slogan ja hashtag on #OlePro.