Ammattidieselin käyttöönotto unohtui

Kauppakamarit vaativat hallitukselta välittömiä toimia ammattidieselin käyttöönottamiseksi. ”Puoli vuotta sitten helmikuussa linjattu valmistelu ammattidieselin käyttöönotosta on edelleen valmistelussa, eikä ratkaisua poikkeuksellisen rajusta hintojen noususta ole saatu aikaiseksi. Korkeat polttoainekustannukset vaikuttavat laajasti eri toimialoihin. Tilanne on huolestuttava ja vaikuttaa merkittävästi Suomen kilpailukykyyn”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Pekolan Liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola korostaa kuljetuskustannusten kallistumisen siirtyvän vääjäämättä kaikkiin hintoihin melko lyhyellä aikavälillä. ”Polttoaineiden isot korotukset heijastuvat kauttaaltaan matkustajaliikenteen ja teollisuuden kuljetuskustannuksiin, mikä taas kiihdyttää myös Suomen sisäistä inflaatiota ja heikentää suhteellista kilpailukykyä enemmän kuin muualla Euroopassa”, Pekola sanoo.

”EU-lainsäädäntö on antanut mahdollisuuden ammattidieselin käyttöönottoon ja käyttöönotto on enää yksin Suomen omissa käsissä. On kestämätöntä, että valmistelu kestää, sillä tilanne on kriittinen. Lasku kasvaa jatkuvasti ja ratkaisu tilanteeseen on löydettävä viipymättä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Dieselin hinnannousu on ollut poikkeuksellisen jyrkkää ja se on vaikuttanut ankarasti kuljetusalan yrittäjien arkeen. Wood korostaa, että rajusti kohonneet kustannukset yhdistettynä Suomen entuudestaan heikkoon logistiseen sijaintiin on Suomen kilpailukykyä murentava yhtälö.

”Dieseliä käyttävä kuljetuskalusto on ollut Suomelle sekä päästövähennys- että kilpailukykytekijä. Tähän asti tieliikenteen logistista tehokkuutta on osin pystytty parantamaan muuta Eurooppaa suuremmilla ajoneuvojen mitoilla ja massoilla. Tällöin tiestöön kohdistuva kuormitus on vähäisempää ja päästöt tavaratonnia kohden pienemmät. Muut Euroopan maat ovat tehneet ratkaisuja tukeakseen vaikeuksissa olevaa maantiekuljetusalaa ja meillä toimet laahaavat pahasti perässä. Tällä on suora vaikutus Suomen kilpailukykyyn”, Wood sanoo.

Liikennesektoriin kohdistuu myös kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet, joiden saavuttamien edellyttää, että liikenneinfran kuntoon panostetaan. Infran korjausvelan kasvu on saatava taittumaan, mutta 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman rahoitustaso on riittämätön.

“Riittämätön rahoitustaso pitää saada korjattua tulevassa riihessä. Liikenteen infra on liian helppo leikkauskohde, riittämättömästä rahoitustasosta ja paikkaa paikan päälle tekemisestä seuraa valitettavasti rapautuvat liikenneyhteydet. Ne syövät Suomen saavutettavuutta ja kilpailukykyä”, toteaa Wood.

Hämeen kauppakamarin Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan varapuheenjohtaja ja Pekolan Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Risto Pekola, p. 050 564 7700

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Tomi Tura Hämeen kauppakamarin hallitukseen17.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 17.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uudeksi hallituksen jäseneksi Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n toimitusjohtaja Tomi Tura. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Varapuheenjohtajina jatkavat Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin, DA-Groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Wipak Oy:n toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä on tiivistettävä8.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivista yrityksistä 74 prosenttia arvioi yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen erittäin tärkeänä tai tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueellamme vastanneet yritykset arvioivat yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen ja koulutuksen sisältöjen kehittämisen vastaamaan paremmin työelämän tarpeita tärkeiksi keinoiksi turvata osaava työvoima”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Oppisopimuskoulutuksen yritystukea on uudistettava2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivat yritykset arvioivat, että oppisopimuskoulutuksen lisääminen olisi tärkeä keino osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä hieman yli 60 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Yritykset voisivat helpottaa osaajapulaansa ja hyödyntää oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä enemmän”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.