Ammattikorkeakoulut varmistavat koulutuksen kehittämisellä eturivin paikan vihreän siirtymän tekijöinä – julkaisevat Kestävän ammattikorkeakoulutuksen oppaan

Suomalaiset ammattikorkeakoulut ovat sitoutuvat kouluttamaan asiantuntijoita, joilla on erinomaiset valmiudet edistää monipuolisesti kestävää kehitystä työssään. Ammattikorkeakoulujen yhteistyössä valmisteleva Kestävän ammattikorkeakoulutuksen käsikirja vahvistaa tavoitteen saavuttamista. Se tarjoaa teoreettista ja käytännöllistä tietoa kestävää kehitystä edistävän koulutuksen järjestämisestä ammattikorkeakouluissa. Opas kestävyyden huomioimisesta ammattikorkeakoulujen TKI-työssä julkaistiin jo aiemmin.

Nyt julkaistava opas tarjoaa konkreettisen tuen korkeakouluille kehittää opetussuunnitelmia, pedagogisia ratkaisuja ja osaamisen arviointia eri koulutusaloilla ja opintojen eri vaiheissa. Oppaasta saa myös tärkeän teoreettisen pohjan työlle, kertoo ammattikorkeakoulujen yhteistä kestävyystyötä vetävä Arenen hallituksen jäsen, rehtori Turo Kilpeläinen LAB-ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut haluavat antaa täyden panoksensa Suomen vihreän siirtymän tueksi. Tämä teos tekee hyvin näkyväksi ammattikorkeakoulujen laajaa, systemaattista ja asiantuntevaa työtä, jonka avulla suomalaista työelämää tehdään eri tavoin kestävämmäksi.

Suuntaamme monella tapaa koulutusta, soveltavaa tutkimusta ja kehittämistoimintaa niin, että Suomi saisi myös kaupallista hyötyä vihreästä osaamisesta. Tavoitteemme on kuitenkin paljon nykyistä korkeammalla, painottaa Kilpeläinen.

Kirja on tarkoitettu kaikille, joita kiinnostaa kestävän maailman rakentaminen asiantuntijoita kouluttamalla.

Artikkelikokoelman kirjoittajat ovat opettajia ja koulutussuunnittelun asiantuntijoita yhdestätoista ammattikorkeakoulusta. Tekstit ovat syntyneet osana Arenen kestävyys- ja vastuullisuusryhmän työtä vuosina 2020–2023.

Tutustu Kestävän ammattikorkeakoulutuksen käsikirjaan >>

Ammattikorkeakoulut tarvitaan mukaan kehittämään tohtorikoulutusta ja tutkijoiden urapolkuja3.5.2024 09:21:20 EEST | Tiedote

Suomi tarvitsee kansalliseen TKI-tavoitteeseen päästäkseen aivan uudenlaisia toimintatapoja, koska vanhat rakenteet harvoin synnyttävät radikaalisti uutta. Nyt tarvitaan ennen kaikkea laajasti yhteiskuntaan lisää tuottavuutta ja talouskasvun siemeniä. Suomi tarvitsee ammattikorkeakouluja työelämäläheisten soveltavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan periaatteille rakentuvien tohtorikoulutusmallien ja tutkijoiden urapolkujen rakentamiseen. Tohtorikoulutusohjelmia rakennetaan ammattikorkeakouluihin jo nyt eurooppalaisten kumppaneiden kanssa.