Ammattiliitot: Liian harva uskaltaa puuttua kokemaansa seksuaaliseen häirintään

Useampi kuin joka kymmenes kyselyyn vastanneista oli kokenut työssään seksuaalista häirintää. Naisista häirintää on kokenut 18 prosenttia, miehistä 7 prosenttia. Heistä vain alle puolet on uskaltanut ryhtyä toimenpiteisiin. Tämä käy ilmi kymmenen asiantuntijoita ja esimiehiä edustavan akavalaisen liiton toteuttamasta seksuaalista häirintää koskevasta kyselystä.

Harva ryhtyy toimenpiteisiin koettuaan seksuaalista häirintää. Jopa 54 prosenttia häirintää kokeneista vastaajista ei ollut ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin häirinnän takia. Lisäksi 24 prosenttia ei tiennyt, kenen puoleen voi kääntyä, mikäli kohtaa seksuaalista häirintää.

- Selvästi koetaan, ettei häirintää kannata ottaa puheeksi. Seksuaalisen häirinnän ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa keskeisin vastuu onkin työpaikkatasolla. Työpaikoilla pitää ottaa ehdoton nollatoleranssi seksuaaliseen häirintään ja rakentaa selkeät toimintatavat häirintätilanteiden käsittelyyn, sanoo liittojen tutkimusyhteistyötä koordinoinut erityisasiantuntija Piritta Jokelainen Yhteiskunta-alan korkeakoulutetuista.

Sukupuoli, ikä ja työntekijän asemataso ovat yhteydessä seksuaalisen häirinnän kokemuksiin. Häirintäkokemukset ovat naisilla miehiä yleisempiä ja alle 40-vuotiailla yleisempiä kuin vanhemmissa ikäryhmissä. Johtajissa on suhteellisesti vähemmän seksuaalista häirintää kokeneita kuin alemmilla asematasoilla.

- Naisissa on suhteellisesti miehiä enemmän seksuaalista häirintää kokeneita kaikissa ikäryhmissä ja kaikilla asematasoilla. Sukupuoli näyttää olevan yhteydessä myös siihen, kuinka häirintään koetaan voitavan puuttua. Naisista pienempi osuus kuin miehistä koki voivansa puuttua seksuaalisen häirintään ilman pelkoa, kertoo tutkija Joonas Miettinen.

Tutkimuksen tulokset auttavat ammattiliittoja tukemaan häirinnästä vapaan työelämän kehittämistä ja häirintätapauksiin puuttumista.

- Vastaajat toivoivat ammattiliitoilta aktiivista tiedottamista ja koulutusta seksuaalisen häirinnän tunnistamisesta, ehkäisemisestä ja häirintään puuttumisesta. Kyselyn toteuttaneet akavalaiset liitot panostavatkin tänä vuonna henkilöstön edustajien koulutuksessa seksuaaliseen häirintään liittyvien ilmiöiden ja toimintatapojen käsittelyyn, kertoo Jokelainen.

Kyselyn toteuttivat akavalaiset ammattiliitot Agronomiliitto, Akavan Erityisalat, DIFF – Ingenjörerna i Finland, Insinööriliitto, Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu, Suomen Ekonomit, Tekniikan akateemiset TEK, Tradenomiliitto TRAL, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY. Kysely toteutettiin syyskuussa 2018. Vastaajia oli yhteensä 8106, joista työvoimaan kuuluvia oli 7556. Kyselyn analyysin toteutti tutkija, YTM Joonas Miettinen.

Erityisasiantuntija Piritta Jokelainen (Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut),

Tutkija Joonas Miettinen, puh. 044 515 3511

tutkimusyhteistyötä koordinoinut erityisasiantuntija Piritta Jokelainen
puh. 050 320 8969, piritta.jokelainen@yhteiskunta-ala.fi

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM. Lisätietoja www.yhteiskunta-ala.fi.

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 29.4.2020 12:04:51 EESTTiedote

Korjattu tiedotteen ensimmäistä kappaletta: Aiemmassa tiedotteessa 28.4. oli virheellisesti, että edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajasta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2015 oli kaksi ehdokasta, Sture Fjäder ja Heikki Kauppi, mutta puheenjohtaja valittiin silloin poikkeuksellisesti vain vuodeksi. Vuonna 2016 vaalia ei käyty. *** Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) ehdokas Akavan uudeksi puheenjohtajaksi on hallintotieteiden maisteri, palvelujohtaja Maria Teikari. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa elokuussa. Edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajan nelivuotiskaudesta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. - Puheenjohtajan valinta on jokaisen järjestön demokratian merkittävimpiä hetkiä ja suuri paikka keskustella järjestön tulevaisuudesta. Sellaista valintaa ei koskaan pidä tehdä kukkalähetystöin vaan esittämällä aitoja vaihtoehtoja, joiden kesken käydään rehti kamppailu. Meillä on tarjota loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamise

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 28.4.2020 20:15:13 EESTTiedote

Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijä on taloustieteen tohtori, komission kansainvälisen ilmastopolitiikan vetäjä Elina Bardram8.11.2019 16:45:00 EETTiedote