Ammattiliitto JHL: Valtiotyönantajan ilmoitus palkkaneuvottelujen keskeyttämisestä on vastuuton teko

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pitää valtiotyönantajan toimintaa vastuuttomana, kun se yllättäen keskiviikkona 11.1. ilmoitti keskeyttävänsä käynnissä olleet sopimusneuvottelut. Teko on omiaan lisäämään epävarmuutta koko maan ja palkansaajien tilanteeseen.

Valtiotyönantajan keskiviikkoinen ilmoitus keskeyttää meneillään olevat virka- ja työehtojen sopimusneuvottelut tuli ammattiliitto JHL:n mielestä aivan puskista. Liitto pitää menettelyä vastuuttomana.

- Valtion työnantajana pitäisi tällaisessa taloudellisessa ja maailmanpoliittisessa tilanteessa lisätä vakautta, ei luoda lisää epävarmuutta, sano JHL:n sopimusasiantuntija Erika Mattsson.

Mattssonin mukaan työrauhan ylläpitäminen on erittäin merkittävä asia, kun ulkoinen turvallisuustilanne pelottaa kansalaisia.

- Valtion pitäisi toimia esimerkillisenä työnantajana. Nyt se ei sitä tee, vaan pakottaa meidät irtisanomaan nykyisen virka- ja työehtosopimuksen. Se merkitsee sopimuksetonta tilaa ja työrauhan vaarantumista, vastaava sopimusasiantuntija Harri Turunen sanoo.

JHL muistuttaa, että valtion henkilöstö on koronan aikana venynyt ja tukenut sekä työnantajaa että koko yhteiskuntaa suurin ponnistuksin.

- On vastuutonta, että työnantaja ilmoittaa, että se ei tällaisessa tilanteessa ole valmis tekemään ratkaisua. Nimenomaan nyt, kun inflaatio laukkaa ja Ukrainassa käydään sotaa, joka vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään ja toimeentuloon, valmius pitäisi olla, Turunen sanoo.

JHL:n vankka mielipide on, että nyt valtion henkilöstö, kuten muutkin palkansaajat, tarvitsevat ja ansaitsevat tuntuvat palkankorotukset.

- Ja ne he tulevat saamaan, Erika Mattsson alleviivaa.

Lisätiedot:

Sopimusasiantuntija Erika Mattsson, 0400 461 411
Vastaava sopimusasiantuntija Harri Turunen, 050 461 9303

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ammattiliitto JHL:n kysely paljastaa: Päiväkotien epäkohtia jää hämärään, syynä varhaiskasvattajien pelko silmätikuksi joutumisesta10.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

JHL:n tekemä laaja kysely kertoo, että vuonna 2021 voimaan astunut laki varhaiskasvatuksessa työskentelevien ilmoitusvelvollisuudesta ei toimi käytännössä lainkaan. Velvoitekäytännöistä on informoitu työntekijöitä huonosti, yli kolmannes vastaajista ei tiennyt lainkaan mistä asiassa on kyse. Myös pelko seurauksista vaientaa työntekijöitä.

JHL: Köpkraften ska tryggas i vinterns och vårens lönehöjningsförhandlingar7.12.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL för under den pågående vintern och inkommande vår förhandlingar om lönehöjningarna år 2023 inom totalt cirka femtio arbets- och tjänstekollektivavtalsområden. JHL kräver att lönehöjningarna som det avtalas om för inkommande år tryggar köpkraften. Den försämring i köpkraften som skett detta år måste stoppas.