Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty hylkäsi kunta-alan sovintoesityksen

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto hylkäsi kunta-alan virka- ja työehtosopimuksia koskevan sovintoesityksen keskiviikkona 30. maaliskuuta. Kunta-alan sopimusratkaisu on siis kaatunut.

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala jätti kunta-alalle sopimusesityksen tiistai-iltana 29. maaliskuuta. Kaikkien neuvotteluosapuolten oli annettava vastaus esitykseen keskiviikkona 30. maaliskuuta kello 18.

– Pidän erittäin valitettavana sitä, että sovintoehdotus jouduttiin hylkäämään, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima harmittelee.

– Sovintoehdotuksesta puuttui kuitenkin meille tärkeitä elementtejä, eikä esimerkiksi esitetty palkankorotusten malli ollut missään nimessä riittävä, Jytyn puheenjohtaja toteaa.

– Tavoitteenamme on edelleen reilut korotukset kaikille kunta-alan ammattiryhmille, Jytyn puheenjohtaja jatkaa.

Kuntasektorilla sopimuksista neuvottelevat palkansaajien pääsopijajärjestöt Julkisen alan unioni JAU (Jyty ja JHL), Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö SOTE ry (Super, Tehy, SPAL). Vastapuolella työnantajia neuvotteluissa edustaa Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

Kunta-alan uusista virka- ja työehtosopimuksista on neuvoteltu tammikuusta alkaen. Neuvottelut siirtyivät sovitteluun 7.3. alkaen. Kunta-alalla on oltu jo 1.3. alkaen sopimuksettomassa tilassa, jolloin työrauhavelvoitetta ei ole.

Nyt näyttää vahvasti siltä, että seuraava lakko on edessä ensi viikolla Oulussa ja Turussa 6.–7. 4. Lisäksi lakkovaroitus on annettu koko pääkaupunkiseudulle Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen ja Kauniaisiin 19.–25.4.2022. Aiemmin lakkoja on ollut Jyväskylässä ja Rovaniemellä ja tällä viikolla Tampereella ja Kuopiossa.

Kaikkiaan Jytyn, JHL:n ja JUKOn lakonuhka koskee jopa 81 000:ta kuntapalkansaajaa. Järjestöjen kolmas, koko Suomea koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuntasektorille alkaa 4. huhtikuuta ja päättyy 10. Huhtikuuta.

Lisätietoja medialle: Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Jyty, JHL och FOSU: Kommunsektorns övertids- och skiftbytesförbud tas i bruk igen28.3.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Kommunsektorns huvudavtalsorganisationer JAU (JHL och Jyty) och FOSU utlyser ett tredje veckolångt övertids- och skiftbytesförbud. Övertids- och skiftbytesförbudet som gäller för hela kommunsektorn inleds på måndagen 4.4.2022 kl. 00.01 och är i kraft till söndagen 10.4.2022 kl. 23.59. Med omfattande strejkhot och påtryckningsåtgärder vill organisationerna sätta fart på att få till stånd en avtalslösning vid riksförlikningsmannens förhandlingsbord.

Jyty, JHL ja JUKO: Kunta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto uudelleen käyttöön28.3.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Kunta-alan pääneuvottelujärjestöt JAU (JHL ja Jyty) ja JUKO julistavat kolmannen viikon mittaisen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Koko kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihto alkaa maanantaina 4.4.2022 kello 00.01 ja on voimassa sunnuntaihin 10.4.2022 kello 23.59 saakka. Laajoilla lakonuhilla ja painostustoimilla järjestöt haluavat vauhdittaa sopimusratkaisun aikaansaamista valtakunnansovittelijan neuvottelupöydässä.