Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty jatkaa lakkoa Arkea Oy:ssä

Ammattiliitto Jyty aloittaa uuden lakon Arkea Oy:ssä tiistaina 23.11.2021 kello 6.00. Lakko alkaa tiistain ensimmäisestä työvuorosta ja koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Jytyn julistama lakko jatkuu toistaiseksi ilman takarajaa. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia työehtojen rajuista heikennyksistä.

Arkea Oy suunnittelee jälleen kerran työnantajaliiton vaihtoa ja työntekijöiden siirtoa halvempiin työehtosopimuksiin.

– Siivoojan tai ruokapalvelutyöntekijän pohjapalkka Arkeassa on vain hieman yli 1 800 euroa. Jos tästä lasketaan vielä 10–15 %, niin täytyy miettiä, kannattaako työtä tehdä enää olleenkaan. Palkalla täytyy tulla toimeen, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima huomauttaa.

– Työehtojen heikennykset koskisivat niin kokemuslisiä, vuosi- kuin sairauslomiakin. Ammattiliitto Jyty ei tule sallimaan sopimusshoppailua Arkea Oy:ssä eikä muissa Turun kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 5233813, maiju.sinisalo@arkea.fi

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Jyty, JHL och FOSU: Kommunsektorns övertids- och skiftbytesförbud tas i bruk igen28.3.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Kommunsektorns huvudavtalsorganisationer JAU (JHL och Jyty) och FOSU utlyser ett tredje veckolångt övertids- och skiftbytesförbud. Övertids- och skiftbytesförbudet som gäller för hela kommunsektorn inleds på måndagen 4.4.2022 kl. 00.01 och är i kraft till söndagen 10.4.2022 kl. 23.59. Med omfattande strejkhot och påtryckningsåtgärder vill organisationerna sätta fart på att få till stånd en avtalslösning vid riksförlikningsmannens förhandlingsbord.