Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty jatkaa lakkoa Arkea Oy:ssä

Ammattiliitto Jyty aloittaa uuden lakon Arkea Oy:ssä tiistaina 23.11.2021 kello 6.00. Lakko alkaa tiistain ensimmäisestä työvuorosta ja koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Jytyn julistama lakko jatkuu toistaiseksi ilman takarajaa. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia työehtojen rajuista heikennyksistä.

Arkea Oy suunnittelee jälleen kerran työnantajaliiton vaihtoa ja työntekijöiden siirtoa halvempiin työehtosopimuksiin.

– Siivoojan tai ruokapalvelutyöntekijän pohjapalkka Arkeassa on vain hieman yli 1 800 euroa. Jos tästä lasketaan vielä 10–15 %, niin täytyy miettiä, kannattaako työtä tehdä enää olleenkaan. Palkalla täytyy tulla toimeen, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima huomauttaa.

– Työehtojen heikennykset koskisivat niin kokemuslisiä, vuosi- kuin sairauslomiakin. Ammattiliitto Jyty ei tule sallimaan sopimusshoppailua Arkea Oy:ssä eikä muissa Turun kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 5233813, maiju.sinisalo@arkea.fi

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty järjestää suuren ulosmarssin Turussa – mielenilmaus kaupungintalolla26.11.2021 16:13:29 EET | Tiedote

Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Ammattiliitto Jytyn jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 29.11. klo 13–16. Ulosmarssilla työntekijät vastustavat Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n aikeita heikentää jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöidensä työehtoja, kuten palkkaa ja lomia. Ammattiliitto Jytyn jäsenten kanssa ulosmarssiin osallistuvat myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenet.

Jytyn liittovaltuusto: Uusien hyvinvointialueiden palkat harmonisoitava kärkipalkkoihin25.11.2021 14:11:01 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto pitää selvänä, että vuonna 2023 aloittavien hyvinvointialueiden palkat pitää harmonisoida tasavertaisesti ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin, kuten työtuomioistuin on tuomiossaan aiemmin linjannut. Oleellisen tärkeää on, että palkkojen yhteensovitus toteutetaan kaikilla hyvinvointialueille kohtuullisessa, enintään kahden vuoden ajassa.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.17.11.2021 11:23:53 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.