Ammattiliitto Jyty: Turun kaupungin päätös työehtojen halpuuttamisesta peruttava

Turun kaupungin 98 prosenttisesti omistama Arkea Oy on ilmoittanut vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkeassa on noudatettu alalla yleisesti noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee kunta-alan vastaavaa sopimusta.

Ammattiliitto Jyty ei hyväksy Turun kaupungin konsernijaoston tekemää päätöstä työehtosopimuksen vaihtamisesta, joka tarkoittaa käytännössä rajuja heikennyksiä jo ennestään pienipalkkaisten naisvaltaisten alojen palkkoihin ja työehtoihin.

– Turun kaupungin johdon siunaama päätös on pöyristyttävä. Se on avattava uudelleen käsittelyyn, jossa on kuultava myös henkilöstöä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii.

– Ammattiliitto Jyty aikoo puolustaa jäseniään tarvittaessa työtaistelutoimin yhdessä muiden liittojen kanssa. Emme hyväksy pienipalkkaisten työntekijöiden, kuten siivoojien, keittäjien tai laitoshuoltajien työehtojen polkemista, Pihlajamäki korostaa.

Salaisesti valmisteltua sopimussiirtoa Turun kaupungin konsernijaostossa kannatti 7 ja vastusti 6 edustajaa. Puolueittain sopimuksen vaihtamista kannattivat kokoomuksen (3), vihreiden (3) ja keskustan (1) edustajat. Siirtoa vastustivat SDP:n (3), vasemmistoliiton (2) ja perussuomalaisten (1) edustajat.

– Yllätyksenä tuli, että vihreät, mutta myös keskusta, kannattivat matalapalkkaisten työehtojen rajuja heikennyksiä Turussa. Vielä äskettäin nämä maan hallituspuolueet tuomitsivat vastaavassa tilanteessa jyrkästi valtio-omisteisen Postin omistajaohjauksen ja sopimusshoppailun. Nyt Turussa on kysymyksessä kuitenkin vielä suuremman joukon yli 1 000 työntekijän työehtojen leikkaukset, Pihlajamäki ihmettelee.

– Pidämme Turun kaupungin yhtiöittämispäätöksiä virheinä, jonka myös tuorein kehityskulku on osoittanut. Kuntien ei ole syytä ryhtyä markkinavoimien riepoteltavaksi ja kilpailla yksityisten yritysten kanssa. Emme kannata yleisestikään kuntien palvelujen yhtiöittämistä, joka on johtanut epäterveeseen kilpailuun, jossa tulos revitään työntekijöiden selkänahasta, Jytyn puheenjohtaja sanoo.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Jyty dömer den allt bredare dumpningen av löner18.11.2019 10:21:07 EETTiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty är oroat över kollektivavtalsshoppandet, alltså den ökande användningen av lönedumpning. Vid Jyty Kainuus 80-årsfest i Kajana på lördagen 16.11 talade Jytys ordförande Maija Pihlajamäki och sade sig vara speciellt orolig över den pågående utvecklingen, där till och med företag som gör goda resultat och nu allt oftare också arbetsgivare i den offentliga sektorn sysslar med avtalsshoppande genom att försvaga arbetsvillkoren för just de lägst avlönade och annars också personal i svagaste position.

Jyty tuomitsee yhä laajenevan palkkojen halpuuttamisen16.11.2019 14:00:00 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on huolestunut työehtosopimusshoppailun eli palkkojen halpuuttamisen yleistymisestä. Jyty Kainuun 80-vuotisjuhlassa Kajaanissa lauantaina 16.11. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki sanoo olevansa erityisen huolissaan meneillään olevasta kehityksestä, jossa jopa hyvää tulosta tekevät yritykset ja nyt yhä useammin myös julkisen sektorin työnantajat harrastavat tätä sopimusshoppailua heikentämällä nimenomaan pienipalkkaisimpien ja muutenkin heikoimmassa asemassa olevan henkilöstön työehtoja.