Ammattiliitto Jyty: Turun kaupungin päätös työehtojen halpuuttamisesta peruttava

Turun kaupungin 98 prosenttisesti omistama Arkea Oy on ilmoittanut vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkeassa on noudatettu alalla yleisesti noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee kunta-alan vastaavaa sopimusta.

Ammattiliitto Jyty ei hyväksy Turun kaupungin konsernijaoston tekemää päätöstä työehtosopimuksen vaihtamisesta, joka tarkoittaa käytännössä rajuja heikennyksiä jo ennestään pienipalkkaisten naisvaltaisten alojen palkkoihin ja työehtoihin.

– Turun kaupungin johdon siunaama päätös on pöyristyttävä. Se on avattava uudelleen käsittelyyn, jossa on kuultava myös henkilöstöä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii.

– Ammattiliitto Jyty aikoo puolustaa jäseniään tarvittaessa työtaistelutoimin yhdessä muiden liittojen kanssa. Emme hyväksy pienipalkkaisten työntekijöiden, kuten siivoojien, keittäjien tai laitoshuoltajien työehtojen polkemista, Pihlajamäki korostaa.

Salaisesti valmisteltua sopimussiirtoa Turun kaupungin konsernijaostossa kannatti 7 ja vastusti 6 edustajaa. Puolueittain sopimuksen vaihtamista kannattivat kokoomuksen (3), vihreiden (3) ja keskustan (1) edustajat. Siirtoa vastustivat SDP:n (3), vasemmistoliiton (2) ja perussuomalaisten (1) edustajat.

– Yllätyksenä tuli, että vihreät, mutta myös keskusta, kannattivat matalapalkkaisten työehtojen rajuja heikennyksiä Turussa. Vielä äskettäin nämä maan hallituspuolueet tuomitsivat vastaavassa tilanteessa jyrkästi valtio-omisteisen Postin omistajaohjauksen ja sopimusshoppailun. Nyt Turussa on kysymyksessä kuitenkin vielä suuremman joukon yli 1 000 työntekijän työehtojen leikkaukset, Pihlajamäki ihmettelee.

– Pidämme Turun kaupungin yhtiöittämispäätöksiä virheinä, jonka myös tuorein kehityskulku on osoittanut. Kuntien ei ole syytä ryhtyä markkinavoimien riepoteltavaksi ja kilpailla yksityisten yritysten kanssa. Emme kannata yleisestikään kuntien palvelujen yhtiöittämistä, joka on johtanut epäterveeseen kilpailuun, jossa tulos revitään työntekijöiden selkänahasta, Jytyn puheenjohtaja sanoo.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Jytys budskap till budgetmanglingen: Samarbetsförhandlingsspiralen i kommunerna bör avbrytas17.9.2019 09:46:57 EESTTiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty kräver att regeringen som samlats till budgetmangling med fast hand avbryter kommunernas samarbetsförhandlingsspiral som en följd det svaga ekonomiska läget. Skattelösningarna som inverkat på kommunekonomin och de senaste årens nedskärningar av statsandelar har lett till att många kommuner och samkommuner inte klarar av sina lagstadgade uppgifter med den nuvarande finansieringen. Det gångna året har visat att den ekonomiska krisen har konkretiserats framför allt som ökade samarbetsförhandlingar.

Jytyn viesti budjettiriiheen: Yt-kierre kunnissa katkaistava16.9.2019 14:00:11 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vaatii budjettiriiheen kokoontunutta hallitusta tarttumaan vahvalla otteella kuntien heikon taloustilanteen seurauksena lisääntyneen yt-kierteen katkaisemiseksi. Kuntatalouteen vaikuttaneet veroratkaisut ja viime vuosien valtionosuuksien leikkaukset ovat johtaneet siihen, että monet kunnat ja kuntayhtymät eivät selviä lakisääteisistä tehtävistään nykyisellä rahoituksella. Kuluva vuosi on osoittanut, että talousahdinko on konkretisoitunut ennen kaikkea lisääntyneinä yt-neuvotteluina.

Jyty: Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus edistää työllisyyttä ja vähentää syrjäytymistä29.8.2019 14:18:40 EESTTiedote

Ammattiliitto Jyty kannattaa subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamista kokoaikaiseksi. Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus vähentää lasten syrjäytymistä ja helpottaa erityisesti työttömien ja epätyypillisissä työsuhteissa olevien asemaa. Uuden työn vastaanottaminen helpottuu, kun ei tarvitse ensimmäiseksi miettiä, löytyykö lapselle hoitopaikkaa, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.