Ammattiliitto Jyty valmistautuu laajentamaan työtaistelutoimia – neuvotteluissa Arkean kanssa ei päästy alkua pidemmälle

Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n ja työntekijöitä edustavien liittojen väliset neuvottelut työehdoista katkesivat heti alkuunsa tiistaina 12. marraskuuta, kun Arkea kieltäytyi neuvottelemasta voimassaolevan Avainta ry:n työehtosopimuksen pohjalta.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki on järkyttynyt Turun kaupungin ja Arkea Oy:n tavasta kohdella työntekijöitään sopimusneuvotteluissa.

– Käytännössä Arkea Oy palasi neuvottelupöytään vain kertoakseen, ettei suostu neuvotteluihin, Jytyn puheenjohtaja päivittelee.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu laajentamaan työtaistelua puolustaakseen kuntien omistamissa yhtiöissä noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta. Tarkemmista työtaistelutoimista tiedotetaan heti, kun niistä on päätetty.

– Emme voi hyväksyä keskeisten työehtojen polkemista Avaintes-työehtosopimusta vaihtamalla tai rajusti heikentämällä, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy ilmoitti 27. syyskuuta vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset Matkailu- ja ravintolapalvelujen (MaRa) ja Kiinteistötyönantajien (KITA) työehtosopimuksiin. Tällä sopimusshoppailulla Arkea Oy pyrkii rajusti heikentämään työntekijöidensä työehtoja säästöjen toivossa.

Turun kaupungin ja Arkea Oy:n sopimusshoppailu tiputtaisi jo ennestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansioita jopa 30 prosenttia. Esimerkiksi siivoojan peruspalkka Arkeassa on nykyisellään 1774,28 euroa.

Työntekijäjärjestöjen ja Arkea Oy:n väliset neuvottelut työehdoista ovat ajautuneet jatkuvasti umpikujaan. Viimeksi ammattiliitto Jytyn ja JHL:n jäsenet Arkea Oy:ssä olivat kolmipäiväisessä lakossa 6.-8. marraskuuta.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja jäsenille:

Kimmo Hollmén, alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Jyty: Miksi lääkäri tekee sihteerin työtä?17.12.2019 10:55:30 EETTiedote

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista arvostamalla ja hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa merkittävää tuottavuutta terveyspalveluihin. Merkittävä osa lääkärin ja sairaanhoidon ammattilaisten työajasta kuluu nykyisellään esimerkiksi potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä, jota lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti tehdä ja johon heidät on koulutettu.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.