Ammattiliitto Jytyn bussinkuljettajat pääkaupunkiseudulla osallistuvat PAU:n tukilakkoon 25. marraskuuta

Ammattiliitto Jyty tukee Postin työtaistelua tukilakolla pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä 25. marraskuuta.

Jytyn tukilakko koskee Helsingin Bussiliikenne Oy:n työehtosopimuksen piirissä olevia bussinkuljettajia. Tukilakon piirissä olevat Jytyn jäsenet työskentelevät Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä, joka kuluu Koiviston Auto -konserniin.

Tukilakko koskee myös huoltokorjaamoiden työntekijöitä, jotka tekevät työtä pääkaupunkiseudun kunnallisen sopimusliikenteen huoltokorjaamoiden työntekijöiden palkkaliitteen soveltamisalalla.

Tukilakko alkaa 25. marraskuuta kello 03.00 ja päättyy tiistaina 26. marraskuuta kello 03.00, jos PAU ry:n työnseisaukset jatkuvat.

Tukilakolla Jyty vauhdittaa työntekijäliitto PAU:n ja työnantajaliitto PALTA:n välisiä neuvotteluja. Ennen kaikkea valtion on kannettava vastuunsa työehtosopimusshoppailuun Postin enemmistöomistajana.

Jyty vastustaa jatkuvasti lisääntyvää työehtosopimusshoppailua, jonka ainoana tarkoituksena on heikentää työehtoja ja palkkausta.

– Näyttää vahvasti siltä, että sopimusshoppailussa työnantajat pyrkivät siihen, ettei työntekijöiden kanssa tarvitsisi neuvotella työehdoista ikään kuin kyseessä olisi vain ilmoitusasia, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyllä on omakohtaisia kokemuksia sopimusshoppailusta mm. Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistamassa Arkea Oy:ssä, joka yksipuolisesti ja työntekijöitä kuulematta ilmoitti vaihtavansa työehtosopimuksen halvempaan sopimukseen.

Ammattiliitto Jyty peräänkuuluttaa yhteiskunnallista keskustelua siitä, pitääkö todellakin Suomen valtion osallistua yksityisten yritysten työvoiman palkanmaksuun matalapalkka-aloilla.

– Tarkoituksena näyttää laajemminkin olevan työn halpuuttaminen, joka johtaa siihen, ettei palkalla käytännössä tule enää toimeen, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

– Palkkojen halpuuttaminen johtaa siihen, että yhteiskunnalta haettavien tukieurojen tarve jatkuvasti kasvaa.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki,
puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Jarmo Raappana, alueasiamies
Etelä-Suomen alue / Helsingin toimipiste
puh. 0500 584 496, jarmo.raappana@jytyliitto.fi

Hannu Tuura, Jytyn asiamies ja yhteyshenkilö Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä
puh. 045 895 9300, hannu.tuura@hotmail.com

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.

Jytys ordf. Maija Pihlajamäki i Joensuu: Man har inte lärt sig något av erfarenheterna från kommunernas samarbetspanik27.11.2019 13:50:39 EETTiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki har panikåtgärderna av bl a kommuner, samkommuner samt aktiebolagen och affärsverken som de äger lett till en explosionsartad ökning av samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland under den gångna hösten och orsakat ett veritabelt kaos på kommunfältet. Enligt enkäten för Jytys förtroendemän, vilken genomfördes i oktober, pågår totalt 42 samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland, av vilka 25 samarbetsförfaranden behandlar uppsägningar.

Jytyn pj. Maija Pihlajamäki Joensuussa: Kuntien yt-paniikissa kokemuksista ei ole opittu mitään27.11.2019 13:08:17 EETTiedote

Julkis- ja yksityiselojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan mm. kuntien, kuntayhtymien ja niiden omistamien osakeyhtiöiden ja liikelaitosten paniikkitoimet räjähdysmäisesti kasvaneina yhteistoimintaneuvotteluina eri puolilla Suomea kuluneen syksyn aikana ovat aiheuttaneet kuntakentällä melkoisen kaaoksen. Jytyn luottamusmiehille lokakuussa teettämän kyselyn mukaan yt-menettelyjä on käynnissä eri puolilla Suomea kaikkiaan 42, joissa 25 paikassa yt-menettely käsittelee irtisanomisia.

Ammattiliitto Jytyn jäsenet kolmipäiväiseen lakkoon Arkeassa keskiviikkona 27. marraskuuta – Turun kaupungin työntekijöille vuoronvaihto- ja ylityökielto toistaiseksi26.11.2019 12:29:03 EETTiedote

Jytyn lakko Turun kaupungin omistamassa Arkea Oy:ssä alkaa keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 aamulla ja päättyy perjantaina 29. marraskuuta kello 24.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Turun kaupungilla työskentelevillä Jytyn jäsenillä alkaa vuoronvaihto- ja ylityökielto keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 ja kielto on voimassa toistaiseksi. Arkean lakkoa rajataan niin, ettei se vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.