Ammattiliitto Jytyn jäsenet menevät lakkoon Arkeassa keskiviikkona 6. marraskuuta

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä. Kolme päivää kestävä lakko alkaa keskiviikkona 6. marraskuuta ja päättyy perjantaina 8. marraskuuta. Lakko koskee kaikkea Jytyn jäsenten Arkeassa tekemää työtä.

Jytyyn kuuluvat työntekijät eivät siis tee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 6. marraskuuta, torstaina 7. marraskuuta ja perjantaina 8. marraskuuta. Lakkoa rajataan niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.

Työtaistelulla Jyty puolustaa kuntien omistamissa yhtiöissä noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee vastaavaa kunta-alan sopimusta.

– Emme voi hyväksyä keskeisten työehtojen polkemista Avaintes-työehtosopimusta vaihtamalla tai heikentämällä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

Ammattiliitto Jyty ja JHL ovat yhdessä neuvotelleet Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n kanssa 14. lokakuuta alkaen, mutta näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että sopimukseen pääseminen vaikuttaa mahdottomalta.

Sopimusshoppailu tiputtaisi jo ennestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansioita noin 15-30 prosenttia. Esimerkiksi siivoojan peruspalkka Arkeassa on nykyisellään 1774,28 euroa.

Jatkotoimista Jyty päättää myöhemmin.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja Arkean jytyläisille jäsenille:

Kimmo Hollmén
Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste
puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Pekka Laukkanen
Suunnittelija
puh. 040 575 9565, pekka.laukkanen@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenjärjestö ja Suomen vanhin kunta-alan liitto.

Jyty: Miksi lääkäri tekee sihteerin työtä?17.12.2019 10:55:30 EETTiedote

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista arvostamalla ja hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa merkittävää tuottavuutta terveyspalveluihin. Merkittävä osa lääkärin ja sairaanhoidon ammattilaisten työajasta kuluu nykyisellään esimerkiksi potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä, jota lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti tehdä ja johon heidät on koulutettu.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.