Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jytyn jäsenet menevät lakkoon Arkeassa keskiviikkona 6. marraskuuta

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä. Kolme päivää kestävä lakko alkaa keskiviikkona 6. marraskuuta ja päättyy perjantaina 8. marraskuuta. Lakko koskee kaikkea Jytyn jäsenten Arkeassa tekemää työtä.

Jytyyn kuuluvat työntekijät eivät siis tee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 6. marraskuuta, torstaina 7. marraskuuta ja perjantaina 8. marraskuuta. Lakkoa rajataan niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.

Työtaistelulla Jyty puolustaa kuntien omistamissa yhtiöissä noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee vastaavaa kunta-alan sopimusta.

– Emme voi hyväksyä keskeisten työehtojen polkemista Avaintes-työehtosopimusta vaihtamalla tai heikentämällä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

Ammattiliitto Jyty ja JHL ovat yhdessä neuvotelleet Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n kanssa 14. lokakuuta alkaen, mutta näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että sopimukseen pääseminen vaikuttaa mahdottomalta.

Sopimusshoppailu tiputtaisi jo ennestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansioita noin 15-30 prosenttia. Esimerkiksi siivoojan peruspalkka Arkeassa on nykyisellään 1774,28 euroa.

Jatkotoimista Jyty päättää myöhemmin.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja Arkean jytyläisille jäsenille:

Kimmo Hollmén
Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste
puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Pekka Laukkanen
Suunnittelija
puh. 040 575 9565, pekka.laukkanen@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenjärjestö ja Suomen vanhin kunta-alan liitto.

Ammattiliitto Jyty ry

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Jytyn jäsentutkimus: Säästötoimet ja etätyö leimanneet kuluvaa koronavuotta24.11.2020 14:22:42 EETTiedote

Ammattiliitto Jytyn vuoden 2020 jäsentutkimuksen mukaan koronavuoden mukanaan tuomat säästötoimet näkyvät voimakkaasti naisvaltaisen jäsenistön työpaikoilla kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Etätyö on täysin uusi kokemus monelle pääasiassa kunta-alalla työskentelevälle. Jytyn jäsenet kokevat myös, että työn vaatimukset ja työmäärä ovat kasvaneet.

Jytyn uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jonna Voima23.11.2020 16:30:41 EETTiedote

Ammattiliitto Jytyn ylintä päätösvaltaa käyttävä liittovaltuusto valitsi maanantaina 23. marraskuuta liiton uudeksi puheenjohtajaksi Jytyn johtavana työmarkkinalakimiehenä toimineen Jonna Voiman. Puheenjohtajavaali oli tiukka, sillä vastaehdokkaina olivat liittoa 10 vuotta johtanut Maija Pihlajamäki sekä kaksi liiton palkkalistoilla olevaa toimihenkilöä: Etelä-Suomen alueasiamies Kimmo Hollmén ja Länsi-Suomen alueasiamies Olli Järvelä.