Ammattimaisten vuokranantajien asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla

Rakli keräsi 12 ammattimaisen asuntotoimijan asukastyytyväisyyskyselyn NPS-luvun viime vuodelta. Keskimääräinen NPS-luku oli 48, eli asukastyytyväisyys ammattimaisilla vuokranantajilla on hyvällä tasolla, lähellä erinomaista. Rakli selvitti viime syksynä myös suomalaisten mielikuvaa vuokra-asumisesta. Tutkimuksen mukaan vuokra-asumiseen suhtaudutaan myönteisesti ja ammattimaisten vuokranantajien luotettavuutta ja laatua arvostetaan.

Rakli keräsi ammattimaisten vuokranantajien vuoden 2021 asukastyytyväisyyskyselyn NPS-lukuja. Kyselyyn vastanneet 12 asuntotoimijaa omistavat lähes 64 000 asuntoa. Keskimääräinen asukastyytyväisyyden NPS-luku oli viime vuonna 48. NPS-mittaristolla 40–50 on hyvä arvosana, yli 50 erinomainen.

- Olen todella tyytyväinen asuntojäsentemme NPS-lukuihin. Keskiarvona 48 on erittäin hyvä. Uskon, että tuloksessa heijastelee ammattimaisten vuokranantajien panostus asukaskokemukseen esimerkiksi tarjoamalla erilaisia palveluita vuokralaisille. Halusimme Raklissa kartoittaa jäsentemme asukastyytyväisyyttä ja pilotoimme yhtenäistä NPS-kyselyä nyt ensimmäistä kertaa, Aija Tasa Raklista kertoo.

Vuokra-asumiseen suhtaudutaan yleisesti ottaen myönteisesti

Rakli selvitti syksyllä 2021 yleistä mielikuvaa vuokra-asumisesta. Vastaajista yli kahdella kolmasosalla oli positiivinen tai erittäin positiivinen mielikuva. Vuokralla asuminen nähdään helppona, joustavana ja vaivattomana asumisen muotona.

Vuokranantajaa valittaessa tärkeitä kriteereitä vastaajien mukaan ovat luotettavuus, turvallisuus, asuntojen hintataso sekä vuokraamisen helppous.

- Vuokra-asuminen on erittäin hyvä vaihtoehto moneen elämäntilanteeseen. Ammattimaiset vuokranantajat nähtiin mielikuvakyselyssä erityisesti luotettavina ja osaavina vuokranantajina, jotka tarjoavat laadukkaita asuntoja, Tasa kertoo.

NPS mittaa asiakkaan suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä yhden kysymyksen avulla: Kuinka todennäköisesti suosittelisit (organisaation nimi) kokemuksesi perusteella? Vastaukset annetaan asteikolla 0–10. Vastaukset jaetaan kolmeen luokkaan: 0–6 ”arvostelijat”, 7–8 ”passiiviset” ja 9–10 ”suosittelijat”. NPS-luku lasketaan kaavalla, poislukien passiiviset: (suosittelijoiden lukumäärä – arvostelijoiden lukumäärä) / kaikkien vastaajien lukumäärä x 100.

Tutkimus vuokra-asumisen mielikuvasta toteutettiin kuluttajapaneelitutkimuksena syksyllä 2021 ja siihen vastasi 1000 henkilöä. Tutkimuksen teki Innolink Oy RAKLIn toimeksiannosta. Tutustu mielikuvatutkimuksen tuloksiin.

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin18.5.2022 15:07:58 EEST | Tiedote

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa13.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.