Amnesty: Arabiemiraatit vieneet länsimaista toimitettuja aseita sotarikoksiin syyllistyneille puolisotilaallisille joukoille Jemeniin

Amnestyn tuore tutkimus osoittaa, että länsimaista Arabiemiraatteihin vietyjä aseita on jaettu eteenpäin keskelle Jemenin sotaa puolisotilaallisille joukoille. Joukkojen tiedetään syyllistyneen sotarikoksiin ja muihin vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin. Suomi päätti marraskuussa 2018 ettei myönnä enää uusia asevientilupia saudikoalition osapuolille. Aiemmin samana vuonna myönnettyjen asevientilupien puolesta Suomi voi kuitenkin vielä toimittaa aseita keskelle Jemenin konfliktia. Amnesty vaatii kaikkia valtioita lopettamaan aseiden toimittamisen konfliktin osapuolille.

Amnestyn “When arms go astray: Yemen’s deadly new threat of arms diversion to militias” -tutkimus osoittaa, että Yhdistyneet arabiemiirikunnat toimii laittomana panssaroitujen ajonevojen, kranaatinheitinjärjestelmien, kiväärien, konekiväärien ja pistoolien jakelukanavana puolisotilaallisille joukoille.

“Emiraatit saavat länsimailta ja muualta miljardien dollarien edestä aseita, jotka he ohjaavat Jemeniin puolisotilaallisille joukoille, jotka eivät vastaa kenellekkään ja ovat tiettävästi syyllistyneet sotarikoksiin”, toteaa Amnesty Internationalin asekaupan asiantuntija Patrick Wilcken.

Aseita vastaanottavat joukot ovat Arabiemiraattien kouluttamia ja ylläpitämiä, mutta joukot eivät ole vastuussa yhdellekään hallitukselle.

Suomesta voi olla vielä menossa aseita keskelle konfliktia

Julkisesti saatavilla olevien tietojen mukaan Arabiemiraateille on toimitettu ainakin 3,5 miljardin dollarin – eli hieman yli 3 miljardin euron – arvosta aseita Jemenin maaliskuussa 2015 puhjenneen konfliktin jälkeen.

Huolimatta Arabiemiiraattien ja puolisotilaallisten joukkojen vakavista ihmisoikeusloukkaksista muun muassa Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Tsekki, Ranska, Saksa, Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Turkki, Iso-Britannia ja Yhdysvallat ovat toimittaneet vielä viime aikoina aseita alueelle. Iso osa aseita toimittavista maista on allekirjoittanut asekauppasopimuksen. Aseiden toimittaminen alueelle, jossa aseita todistettavasti käytetään sotarikoksiin rikkoo asekauppasopimusta ja kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.

Tanska, Hollanti, Norja ja Suomi ovat ilmoittaneet, etteivät enää myönnä asevientilupia Arabiemiraatteihin. Suomessa tehtiin vuonna 2018 päätös olla myöntämättä uusia asevientilupia Arabiemiraatteihin. Saman vuoden aikana kuitenkin myönnettiin kaksi asevientilupaa. Suomi voi siis edelleen toimittaa aseita keskelle Jemenin konfliktia marraskuun päätöksestä huolimatta.

Amnesty vetoaa valtioita lopettamaan aseiden toimittamisen Jemenin konfliktin osapuolille niin pitkään, kun on olemassa vaara, että laitteita käytetään vakaviin ihmisoikeussopimusten vastaisiin loukkauksiin. Vetoomus ulottuu myös Suomeen olla toimittamatta aseita myönnettyjen lupien mukaan.

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu