Amnesty ja Ihmisoikeusliitto: Suomen perusturvan taso on liian alhainen

Oikeus sosiaaliturvaan ja oikeus riittävään elintasoon ovat ihmisoikeuksia, jotka turvataan kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa ja Suomen perustuslaissa. Ihmisoikeusliiton ja Amnesty International Suomen osaston uusi raportti osoittaa, etteivät nämä oikeudet toteudu huomattavan monen ihmisen kohdalla Suomessa. Raportissa kuullaan muun muassa eläkeläisiä, joilla ei ole varaa lääkkeisiin sekä sairauden vuoksi työkyvyttömiä, jotka kamppailevat monimutkaisessa tukiviidakossa.

Tervetuloa Ihmisoikeusliiton ja Amnestyn perusturvaraportin virtuaaliseen julkaisutilanteeseen 30.8. Paikalla muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen sekä köyhyyttä kokeneita.

Perusturvan taso ei takaa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista Suomessa. Asia selviää Ihmisoikeusliiton ja Amnestyn raportissa ”Elän jatkuvassa kriisitilanteessa ja hädässä” – riittämätön perusturva Suomessa. Tuore raportti perustuu kirjallisiin lähteisiin ja niitä täydentäviin haastatteluihin.

”Haastattelemamme ihmiset haaveilivat tavallisista asioista. Siitä että voisi ostaa leipää ja maitoa silloin, kun niitä tarvitsee, lapset saisivat harrastaa ikätovereidensa kanssa, eikä joutuisi murehtimaan, riittävätkö rahat reseptilääkkeisiin. Liian alhainen perusturva ei kuitenkaan mahdollista näitä asioita“, sanoo Amnestyn asiantuntija Mariko Sato.

Perusturvan pitäisi nimensä mukaisesti olla turvaverkko, joka takaa kohtuullisen elintason heille, joiden toimeentulo ei ole muutoin riittävä. Perusturvaetuuksilla viitataan vähimmäistason työttömyysetuuksiin, perhe-etuuksiin, eläkkeisiin, sairausetuuksiin ja opintorahaan. Perusturvaa täydentävät asumis- ja toimeentulotuet.

Riittämättömät perusturvaetuudet tai esteet niiden saatavuudessa ovat pakottaneet yhä useammat turvautumaan toimeentulotukeen, jonka tarkoitus on olla väliaikainen ja viimesijainen etuus yllättävien tai erityisten tilanteiden varalle. Siitä on kuitenkin tullut pysyvä osa monien toimeentuloa.

“Nämä huolenaiheet eivät ole uusia. Kansainväliset ihmisoikeuselimet ovat toistuvasti kehottaneet Suomea takaamaan riittävän perusturvan tason erityisesti lapsiperheille, terveysongelmien kanssa eläville, työttömyyttä kokeville ja iäkkäille henkilöille”, sanoo Ihmisoikeusliiton vaikuttamistyön päällikkö Heli Markkula.

Ihmisoikeudet sosiaaliturvauudistuksen ytimeen

Sosiaaliturvajärjestelmän rakenteellisia ongelmia voidaan korjata parhaillaan valmisteltavassa sosiaaliturvauudistuksessa. Amnesty ja Ihmisoikeusliitto vaativat hallitusta kehittämään järjestelmää ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisesti. Tämä edellyttää paitsi perusturvan riittävän tason turvaamista, niin myös asianmukaisen saatavuuden ja kattavuuden varmistamista.

Perusturvan tason nostaminen riittävälle tasolle ei kuitenkaan voi odottaa sosiaaliturvauudistuksen valmistumista. Suomen tulee nostaa perusturvan tasoa ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisesti välittömästi.

KUTSU RAPORTIN JULKAISUTILAISUUTEEN TIISTAINA 31.8.

Ihmisoikeusliitto ja Amnesty International Suomen osasto julkaisevat ”Elän jatkuvassa kriisitilanteessa ja hädässä” – riittämätön perusturva Suomessa -raportin tiistaina 31.8.2021 kello 9–10. Mediatilaisuudessa puheenvuoron pitävät sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen, Ihmisoikeusliiton vaikuttamistyön päällikkö Heli Markkula, Amnestyn asiantuntija Mariko Sato sekä EAPN-FIN – Suomen köyhyyden vastaisen verkoston kansalaistoimintaryhmästä Jaana Saikkonen ja Hani Forsell.

Julkaisutilaisuus pidetään Teams-alustalla. Osallistumislinkin saa ilmoittautumalla osoitteeseen: vilma.vuorio@amnesty.fi.

Lisätietoja:

Vilma Vuorio, viestinnän asiantuntija Amnesty
vilma.vuorio@amnesty.fi, +358 40 833 1532

Reetta Helander,viestintäpäällikkö Ihmisoikeusliitto
reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi, +358 44 70 62 392

Amnesty ja Human Rights Watch: Etiopian Länsi-Tigrayssa on meneillään etninen puhdistus – alueelle vaaditaan välitöntä humanitaarista apua6.4.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Etiopian Länsi-Tigrayssa vuodesta 2020 lähtien sotineet osapuolet ovat syyllistyneet laajamittaisiin ihmisoikeusloukkauksiin. Siviilien teloitukset, massapidätykset, ryöstöt ja pakkosiirrot täyttävät sotarikosten tunnusmerkistön ja ovat rikoksia ihmisyyttä vastaan, toteavat Amnesty International ja Human Rights Watch tänään julkaistussa raportissaan.

Amnestyn vuosiraportti: Venäjän sotatoimet pohjaavat järjestelmällisiin ihmisoikeusloukkauksiin – Suomelle moitteita perusturvasta ja translaista29.3.2022 01:01:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on räikeä kansainvälisen oikeuden loukkaus, jolle on luotu pohja järjestelmällisillä ihmisoikeusloukkauksilla. Amnesty Internationalin vuosiraportti avaa, kuinka ihmisoikeuspuolustajien, riippumattoman median ja kansalaisyhteiskunnan hiljentäminen on luonut otollisen maaperän sotatoimille.