Amnesty: Taliban teloitti antautuneita sotilaita – iskun siviiliuhrien joukossa myös 17-vuotias tyttö

Talibanin joukot tappoivat 13 hazara-vähemmistön jäsentä Daykundin maakunnassa, kertoo Amnesty Internationalin tuore tutkimus. Taliban tappoi jo antautuneita entisen hallinnon sotilaita sekä 17-vuotiaan tytön. Amnesty toteutti tutkimuksen analysoimalla valokuvia ja videoita sekä kuulemalla silminnäkijöitä.

Amnestyn Internationalin tutkimus osoittaa, että Taliban tappoi 30. elokuuta 13 hazara-vähemmistön jäsentä Daykundin maakunnassa. Tapetuissa oli yksitoista Afganistanin luhistuneen hallituksen sotilasta sekä kaksi siviiliä, joista toinen oli 17-vuotias tyttö.

Amnesty on kuullut silminnäkijöitä, jotka kertovat Talibanin teloittaneen laittomasti yhdeksän entistä sotilasta sen jälkeen, kun he olivat jo antautuneet. Antautuneiden joukkojen teloittaminen voi täyttää sotarikoksen tunnusmerkistön.

Väkivaltaisuudet saivat alkunsa, kun entisen hallinnon sotilaat lähtivät Talibania pakoon. Osalla sotilaista oli perheenjäseniä mukanaan. Yksi pakoon pyrkineistä autoista jäi jumiin. Taliban avasi tulen saavuttaessaan auton. Tällöin menehtyivät siviilit sekä kaksi sotilasta, jotka yrittivät paeta. Yhdeksän sotilasta antautui, minkä jälkeen Taliban vei heidät teloitettavaksi läheiselle joelle.

Taliban kiistää teloitukset

Amnestyn tutkijoiden aidoiksi vahvistamissa videoissa ja valokuvissa näkyy 11 ruumista rivissä. Monissa niistä näkyi ampumahaavoja päässä. Amnestyn tutkijat vahvistivat teloitettujen ihmisten henkilöllisyyden ja heidän hautojensa sijainnin.

Kun teloitettujen omaiset hakivat läheistensä ruumiit hautapaikalle, Talibanin edustajat sanoivat heille, että kaikkien paenneiden pitäisi palata ja antautua kolmen päivän kuluessa.

“Olen tappanut ihmisiä viimeiset 20 vuotta. Tappaminen on minulle helppoa”, Talibanin edustaja sanoi omaisille.

Myöhemmin Talibanin nimittämä poliisipäällikkö Sadiqullah Abed kiisti kaikki teloitukset.

Amnesty vaatii Talibania varmistamaan, että entisen hallinnon työntekijät ja heidän perheensä saavat elää turvassa Afganistanissa. Uuden hallinnon täytyy tehdä selväksi, että ihmisoikeusloukkauksia ei sallita ja niihin syyllistyneiden on jouduttava vastuuseen teoistaan.

Lääkeyhtiöt ja vauraat valtiot estävät koronarokotteiden riittävän jakelun köyhempiin maihin22.9.2021 02:01:00 EEST | Tiedote

Koronarokotteita valmistavat lääkeyhtiöt ovat vastahakoisia tehostamaan maailmanlaajuista rokotetuotantoa ja jakamaan hallussaan olevaa teknologiaa. Suurimmat rokotevalmistajat ovat priorisoineet toimituksissa vauraita valtioita ja tehneet tähtitieteellisiä voittoja. Valtiot eivät myöskään ole turvanneet rokotteiden saatavuutta ja ovat epäonnistuneet ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisessa.

Poliisi kiduttanut ja raiskannut Syyriaan palaamaan joutuneita turvapaikanhakijoita7.9.2021 02:01:00 EEST | Tiedote

Syyriaan palanneet turvapaikanhakijat ovat joutuneet poliisin väkivallan ja kidutuksen uhreiksi. Amnestyn keräämien todisteiden perusteella Syyriassa ei ole turvallisia alueita – ei edes Damaskoksessa tai sen lähialueilla – joihin palata. Raportti osoittaa, että naiset ja lapset ovat palatessaan yhtä suuressa vaarassa kuin miehet. Monet valtiot painostavat syyrialaisia turvapaikanhakijoita palaamaan kotimaahansa.

Amnesty ja Ihmisoikeusliitto: Suomen perusturvan taso on liian alhainen31.8.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Oikeus sosiaaliturvaan ja oikeus riittävään elintasoon ovat ihmisoikeuksia, jotka turvataan kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa ja Suomen perustuslaissa. Ihmisoikeusliiton ja Amnesty International Suomen osaston uusi raportti osoittaa, etteivät nämä oikeudet toteudu huomattavan monen ihmisen kohdalla Suomessa. Raportissa kuullaan muun muassa eläkeläisiä, joilla ei ole varaa lääkkeisiin sekä sairauden vuoksi työkyvyttömiä, jotka kamppailevat monimutkaisessa tukiviidakossa.