Ampumahiihdon maailmancup: Varavoimakoneet turvaavat sähköä häiriötilanteissa

Kolme varavoimakonetta varmistavat sähkövirran televisiolähetyksiä, valaistusta ja tulospalvelua varten.
Maailmancupin avaukseen Kontiolahdelle on ilmoittautunut 12 kansainvälistä radio- tai televisokanavaa, jotka lähettävät kisatunnelmia kotimaahansa. Kuva: Esa Kinnunen.

Kontiolahdella 29.11.-4.12. järjestettävällä ampumahiihdon maailmancupin avausviikolla on ohjelmassa kahdeksan starttia. Kisaamaan päästään pikakilpailussa, takaa-ajossa, normaalikilpailuissa ja viesteissä.

”Odotamme paikan päälle yli 10 000 kävijää kisaviikon aikana. Kisapaikkojen rakentaminen on sujunut aikataulussa, ja viimeistelytöitä tehdään parhaillaan. Ladut ovat myös hyvässä kunnossa”, kertoo kisajärjestäjä Kontiolahden Urheilijat ry:n puheenjohtaja ja kilpailun johtaja Kimmo Turunen.

Sähkö vettä tärkeämpää

Yksi tärkeä osa valmisteluja on sähkönjakelun varmistaminen.

Turunen kertoo, että Kansainvälinen ampumahiihtoliitto IBU velvoittaa järjestäjää varmentamaan sähkönjakelun kisatapahtumien ajaksi.

”Ilman vettä pärjäämme kyllä jonkun aikaa, mutta sähköä on oltava häiriöttömästi tarjolla koko viikon ajan, jotta kilpailut saadaan vietyä normaalisti läpi”, Turunen sanoo.

Kolme konetta varmistamassa

Sähkönjakelu stadionilla on varmistettu kolmella eri varavoimakoneella. Niiden tärkein tehtävä on turvata kilpailun läpivienti, vaikka alueen normaaliin sähkönjakeluun tulisi katkos.

”Olemme toimittaneet stadionille kolme suurta varavoimakonetta. Niiden yhteenlasketulla kapasiteetilla voitaisiin sähköistää useita satoja omakotitaloja pakkaspäivänä. Täällä koneiden tehtävä on turvata häiriötilanteissa valaistuksen, kansainvälisen TV-lähetyksen, tulospalvelun ja päärakennusten sähkön saanti. Kaikki, mikä vaikuttaa kilpailun läpivientiin, on varmennettu”, kertoo stadionin sähkönjakelusta vastaavan Enerke Oy:n sähköverkostoasentaja Jari Janttonen.

INFO:

Sähkönjakelun turvaaminen suurtapahtumissa: Ampumahiihdon maailmancup Kontiolahdella 29.11.-4.12.

• Varavoimakoneet käynnistetään muutamaa tuntia ennen kisastartteja.
  • Varavoimakoneet ovat käynnissä kilpailun ajan sähköverkon rinnalla.
  • Varavoimakalustolla voi toimittaa tilapäissähköä tapahtumien lisäksi teollisuuden tai verkkoyhtiöiden huoltotöiden aikana, esimerkiksi verkonrakennustyömailla sekä myrskytuhojen korjauksien yhteydessä.
  • Ampumahiihdon maailmancupin sähköntuottoa turvaavat Enerke Oy:n varavoimakoneet ovat käytössä myös esimerkiksi Joensuussa vuosittain järjestettävässä Ilosaarirock-festivaalissa.

Kimmo TurunenPuheenjohtaja, Kontiolahden Urheilijat ry

Puh:050 5633480

Varavoimakoneet käynnistetään muutamaa tuntia ennen kisastarttia. Koneet ovat käynnissä kilpailun ajan sähköverkon rinnalla. Kuva: Joonas Rinkinen