Amurin museokortteli avautuu kesäksi

Kesämuseo avautuu tiistaina 16.5. kello 10. Ainutlaatuisessa puutalokorttelissa pääsee tutustumaan tamperelaisiin koteihin ja niiden kuvitteellisten asukkaiden elämäntarinoihin 1880-luvulta 1970-luvulle. Heti avausviikolla on luvassa tapahtumia: Museoiden yönä lauantaina 20.5. kortteli on avoinna klo 22 saakka.
Leikkikierros Amurin museokorttelissa. Kuva: Reetta Tervakangas/Vapriikin kuva-arkisto

Museokorttelissa on viisi alkuperäisillä paikoillaan olevaa asuinrakennusta sekä neljä piharakennusta. Alueelta löytyvät myös yleinen sauna, leipomo, suutarinverstas, osuuskauppa sekä paperi- ja lyhyttavarakauppa.

Museossa järjestetään yleisöopastuksia kaikkina aukiolopäivinä tiistaista sunnuntaihin. Opastukset vaihtelevat lyhyistä johdannoista noin tunnin mittaisiin korttelikierroksiin. Tarjolla on myös toiminnallisia lastenkierroksia: Pyykinpesukierros tai Ulkoleikkikierros. Yleisöopastukset sisältyvät museon pääsymaksuun. Kaikkia kierroksia järjestetään ryhmille tilauksesta.

Museokahvila Amurin Helmessä on mukava istahtaa museokäynnin lomassa. Siellä voi nauttia kahvia tai vanhanajan limonadia sekä perinteisiä oman leipomon tuotteita. Kahvila myy tuotteitaan myös mukaan.

Museokaupasta löydät mukaasi nostalgiset tuliaiset ja pienet lahjat! Tampereen suosituimpiin kahviloihin kuuluva Amurin Helmi palvelee asiakkaita kesällä ma–pe klo 7–18, la–su klo 8–18

Museo on avoinna 16.5–3.9. tiistaista sunnuntaihin klo 10–18.

Tapahtumia pitkin kesää

Amurin museokorttelissa on kesällä luvassa useita kiinnostavia tapahtumia. Ohjelmassa on mm. kasvienvaihtoa (10.6.) ja perinnerakentamista (17.6.). Tapahtumien yönä (10.8.) museokorttelissa katsellaan ulkoilmaelokuvia ja Kansallispukupäivänä (5.8.) tuuletetaan kansallispukuja yhdessä Tampereen Kalevalaisten kanssa. Lasten museosunnuntai (23.7.) ja Seniorikeskiviikot (14.6., 12.7. ja 23.8.) kuuluvat vakio-ohjelmaan. Sunnuntai-iltapäivisin korttelin uudella esiintymislavalla kajahtavat Puistokonserttien sävelet.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Amurin museokortteli

Mari Lind
Intendentti, Amurin museokortteli