Än finns det plats för örnfamilj i Vasa Elnäts konstbo

Vasa Elnät Ab byggde i slutet av fjolåret ett bo för havsörnar i Sundom skärgård. Boet har med andra ord nu funnits en sommar till förfogande för områdets häckande havsörnar. Att bygga ett konstgjort bo blev aktuellt i samband med att bolaget planerade sträckningen av en ellinje i närheten av ett område där havsörnar bosatt sig under de senaste åren. För bobygget ansvarade föreningen Havsörnar i Österbotten.
Det konstgjorda boets bas har övertäckts med ris. Bild: Havsörnar i Österbotten rf.

Vid val av boplats säkerställde föreningen att miljön var typisk för havsörnen, att trädet lämpar sig för häckning samt att avståndet till övriga bon och revir i området var tillräckligt. Inom området fanns ett stort antal lämpliga träd.

- Havsörnen väljer noga sitt boträd, berättar Pekka Peura från Havsörnar i Österbotten. Trädet ska vara starkt och högt, och det ska vara fri sikt så att örnen kan blicka ut över ett stort område, fortsätter han. Ännu har inget havsörnspar synts till i det bo Vasa Elnät har låtit bygga.

Föreningen har under årens gång byggt ett femtiotal konstgjorda bon i Kvarkenområdet, där det just nu finns cirka 80 räknade havsörnpar.

Peura konstaterar att det högst antagligen finns många fler par och bon förutom de man känner till.

Vid byggandet av nät beaktar Vasa Elnät miljövärden i planeringen av kraftledningars sträckning samt i valet av nya material och i materialåtervinningen.

Juha Rintamäki
verkställande direktör, Vasa Elnät Ab
tfn 06 324 5213

Pekka Peura
Havsörnar i Österbotten rf.
tfn 029 449 8206

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.