Osuuskunta Närpiön Vihannes | Andelslaget Närpes Grönsaker

Andelslaget Närpes Grönsaker får ny VD

Andelslagets styrelse har utsett 52-åriga Tomas Lindfors från Kristinestad till ny verkställande direktör. Nuvarande vd:n Stefan Skullbacka fortsätter i sin tjänst till slutet av april, då han går i pension.

Tomas Lindfors har gjort sin karriär i livsmedelsindustrin, särskilt inom läskedryckssektorn. Han har jobbat över 20 år på Hartwall, där han arbetat bl.a. som produktionschef och som vd för K Hartwall Invest’s ena holdingbolag och dess dotterbolag. I sitt senaste uppdrag verkade Lindfors som företagskonsult.

–      Det osäkra världsläget förutsätter en dynamisk affärsmodell, dvs. lyhördhet för konsumentens önskemål, och vår uppgift är att reagera så snabbt som möjligt på förändrade beteenden, berättar Lindfors om sina tankar inför sitt nya värv.

Under våren börjar Lindfors sätta sig in i Närpes Grönsakers verksamhet och vd:s uppgifter under den nuvarande vd:ns handledning. Sin egentliga befattning som verkställande direktör tillträder Lindfors första maj 2023.

–      Jag är mycket nöjd att jag nu så småningom kan överlåta vd:s ansvar på Tomas. Han kan fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med vår personal, våra odlare, kunder och samarbetspartner. Jobbet blir aldrig klart, som vår tidigare styrelseordförande skulle ha uttryckt saken. Och så ska det vara, blicken alltid riktad framåt, entusiastiskt mot nya möjligheter, säger Stefan Skullbacka.

Under de nästan 11 år Stefan Skullbacka verkat som vd har Andelslaget Närpes Grönsaker utvecklats till ett modernt, konsument- och marknadsorienterat odlarandelslag. Produktsortimentet har vidgats kundinriktat, kundrelationerna har aktivt utvecklats och odlingsmetoderna förnyats. Andelslagets hjärta är det toppmoderna packeriet i världsklass. Konsumentkännedomen om andelslaget har ökat från sex procent år 2013 till 80 procent i fjol.

Andelslaget Närpes Grönsaker

Produkter: inhemska växthusgrönsaker (tomater, gurkor, paprikor, chilifrukter, bönor)
Omsättning 2022: 68,4 milj. €
Odlare (aktiva delägare): 35 st
Växthusens odlingsareal: 43,7 ha
Årsvolym: ca 35 milj. Försäljningsenheter
Personal: 62

LÄNKAR: https://www.narpesgronsaker.fi/

BILAGA: Stefan Skullbackas tid som verkställande direktör i ett nötskal
BILD: Tomas Lindfors

Tilläggsinformation

Stefan Skullbacka, verkställande direktör
0400 369 668, stefan.skullbacka@narpesgronsaker.fi

Bilder

Osuuskunta Närpiön Vihannes | Andelslaget Närpes Grönsaker
Kristinestadsvägen 375
64200 Närpes

Närpiön Vihannes on perinteikäs, 35 kasvihuoneviljelijän omistama kotimaisten vihannesten tuottajaosuuskunta. Olemme maan johtava kotimaisten tomaattien toimittaja ja valikoimaamme kuuluvat myös erikoistomaatit, kurkut, paprikat ja chilit. Jäsentemme kasvihuoneet ovat maan ehdotonta parhaimmistoa, mikä näkyy muun muassa siinä, että yli 95 % vihanneksistamme kasvatetaan uusiutuvaa kotimaista lämpöenergiaa hyödyntäen. Osuuskunta perustettiin 1957. Närpes Grönsaker är en traditionsrik, av 35 växthusodlare ägd förmedlare och producent av inhemska växthusgrönsaker. Vi är landets ledande leverantör av inhemska tomater och i vårt sortiment ingår även specialtomater, gurka, paprika och chili. Våra medlemmars växthus hör till landets absolut bästa, vilket också syns i att över 95 % av våra grönsaker odlas med förnybar inhemsk värme-energi. Andelslaget grundades 1957.