Anders Kurtén styrelseordförande för Båtbranschens Centralförbund, Jouko Huju hedersmedlem

Till ny styrelseordförande för Båtbranchens Centralförbund Finnboat rf har valts Anders Kurtén, produktutvecklingschef för Inhan Bruk Ab som tillverkar Buster-, Yamarin- och Cross-båtar. Han efterträder Jouko Huju som överlämnar uppdraget vid årsskiftet och som kallats till hedersmedlem för Finnboat som erkänsla för hans 21 år långa exemplariska arbete som förbundets verkställande direktör samt 14 års förtjänstfulla arbetsinsats i branschens internationella takorganisations ICOMIA:s styrelse.

Jouko Hujus roll och den finländska båtindustrins synlighet har varit internationellt betydande, för Huju verkade i fyra år som ICOMIA:s ordförande.

I Finland är båtbranschen även en betydande sysselsättare: i branschens företag arbetar direkt 3500 personer och sysselsättningsinverkan är totalt 4000–6000 personer. Avvikande från de övriga nordiska länderna har Finland en stark egen produktion, exportens andel av totalproduktionen uppgick senaste år till hela 73 procent.

Som Finnboats 1:a viceordförande fortsätter komponent- och tillbehörsleverantör Oy Maritim Ab:s verkställande direktör Kim Tigerstedt. Till 2:a viceordförande valdes AMT-Veneet Oy:s verkställande direktör Mikael Winqvist. Företaget tillverkar båtar i Kontiolahti, Östra Finland.

Övriga styrelsemedlemmar är Johan Carpelan (Targa båtar / Oy Botnia Marin Ab), Ben Fagerström (Oy Marino Ab), Markku Hämäläinen (Oy Brandt Ab), Kim Koskinen (Vetus Oy), Joni Leeve (Leevene Oy), Terho Liukkonen (Suvi-Veneet Oy), Jari Löfroos (Finnmaster Boats Oy), Risto Paronen (Lahden Bike Marine Oy), Juha Pulli (Nordec Nautic Oy), Thomas Sarin (Sargo båtar / Ab Sarins Båtar Oy), Jani Snell (Faster-båtar / Juha Snell Oy) och Raimo Sonninen (Bella, Flipper, Aquador och Falcon båtar / Bella-Veneet Oy).

Till ordförande för Finlands Båtindustriförening har valts Mikael Winqvist, som ordförande för Båtbranschens Komponentleverantörer rf fortsätter Kim Koskinen, ordförande för Marinhandlarna-föreningen år 2019 är Juha Pulli och som ordförande för Båtbranschens Varvs- och serviceförening år 2019 fortsätter Joni Leeve.

Jouko Huju
Anders Kurtén
Mikael Winqvist
Kim Tigerstedt

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och -handel. Finnboats medlemskår står nästan till hundra procent för branschens inhemska omsättning och Finlands båtexport.