Vasa Elektriska Ab

Ändring i beskattningen höjer priset på fjärrvärme

Om regeringens proposition till riksdagen om ändring av energibeskattningen godkänns stiger också fjärrvärmeräkningen. Enligt propositionen skulle ändringen för fjärrvärmens del i hela Finland tillföra 49 miljoner euro i skattemedel, dvs. cirka hälften av den totala effekten av förslaget.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

- För Vasas del kommer den största effekten av regeringens förslag att slopa skattestödet för samproduktion av el och värme – något som tidigare har ansetts vara en positiv sak ur samhällelig synvinkel. Nu ska det stödet bort, berättar Markus Tuomala, fjärrvärmedirektör på Vasa Elektriska.

Regeringen föreslår också i sin proposition en höjning av skatten för alla skattebelagda bränslen som används i uppvärmningen.

Den största delen av Vasa Elektriskas fjärrvärmeproduktion baserar sig på förbränning av avfall och biomassa. Den återstående andelen består av torv och stenkol.

Egnahemsboende betalar 1,90 euro mer i månaden

Ändringen i beskattningen ökar på fjärrvärmeräkningen hos Vasa Elektriskas egnahemskunder med cirka 1,90 euro per månad. I ett typiskt höghus med 80 bostäder är skillnaden för en enskild lägenhet cirka 80 cent per månad.

- Priset för vår fjärrvärme är konkurrenskraftigt även efter höjningen och bland de förmånligaste i landet, berättar Tuomala.

Vasa Elektriska informerar om ändringen också med ett kundbrev.

Viktiga investeringar i ren energi

Förnyelsen av energibeskattningen är en av den pågående regeringsperiodens utsläppsstyrande åtgärder. Vasa Elektriska har under det gångna året investerat kraftigt i en allt miljövänligare fjärrvärme i form av ibruktagningen av det nya värmeenergilagret i Vasklot.

- Ibruktagningen av värmelagret minskade med en gång på andelen stenkol som ännu finns med i produktionen. Tack vare lagret kan vi mer effektivt ta till vara energin och öka andelen avfall i energiåtervinningen. Tyvärr räcker inte lösningen helt och hållet till att täcka den belastning på priset som bortfallet av skattestödet och skattehöjningen tillför.

- Vi planerar ytterligare åtgärder för att förnya fjärrvärmeproduktionen och ska med hjälp av dem på långsikt komma nära nollutsläpp för fjärrvärmens del, fortsätter Tuomala.

Läs även: Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagstiftningen om energibeskattning

Obs! Kontaktpersonen är anträffbar från 27.11 kl. 12

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska Ab
Kyrkoesplanaden 0
65100 Vasa

06 324 5750http://www.vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2023 utgjorde ca 200 milj. euro.

Följ Vasa Elektriska Ab

Senaste pressmeddelandena från Vasa Elektriska Ab