Anette Karlsson på Svenska dagen: Mer undervisning i svenska och extra poäng för studentsvenskan

Embargo 6.11.2020

Anette Karlsson, ordförande för Finlands svenslka socialdemokrater FSD

Finlands svenska socialdemokraters ordförande Anette Karlsson hoppas att regeringen snabbt förbättrar möjligheterna för unga att lära sig svenska.

- Unga som kan svenska har flera möjligheter att få jobb. Sverige är en av Finlands viktigaste handelsparter. Kunskaper i svenska öppnar nya möjligheter inom hela Norden. Det svenska språket fungerar också som en nyckel till vår gemensamma kultur och historia.

Speciellt viktigt anser Karlsson vara att uppmuntra unga i att skriva svenskan i studentskrivningarna.

- Man kunde uppmuntra unga att skriva svenska i studentexamen till exempel genom att ge extra poäng i intagningen till högskola om man skrivit det andra inhemska språket i studentexamen, säger Karlsson.

Karlsson är glad att undervisningen i svenska börjar i ett tidigare skede, men vill öka mängden lärotimmar i högstadiet. Samtidigt borde man se över hur man undervisar svenska, med mera fokus på konkreta situationer.

- Ju mera man använder språket, desto bättre lär man sig. Därför skulle det vara viktigt att det finns mera tid för undervisningen, säger Karlsson.

Anette Karlsson
FSD:s ordförande

Anette Karlsson, ordförande för Finlands svenslka socialdemokrater FSD

Följ SDP

Senaste pressmeddelandena från SDP

SDP:n Heinäluoma: Asumisen ja maankäytön ohjelma vahvistaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa11.11.2020 19:03:09 EETTiedote

“Asumisen hinnat Helsingissä ovat viime vuosina jatkaneet nousuaan. Politiikan tehtävänä on mahdollistaa, että jokaisella on varaa asua Helsingissä, on sitten töissä ravintolassa, siivoojana tai kaupan myyjänä. SDP:n keskeinen tavoite kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamisesta nytkähti eteenpäin”, iloitsee Helsingin demareiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

SDP:n valtuustoryhmä: Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden11.11.2020 18:11:35 EETTiedote

Helsingin talousarvioneuvotteluissa on löydetty sopu valtuuston enemmistön kesken. Talousarviota on valmisteltu poikkeuksellisen vaativassa ja epävarmassa tilanteessa. Helsingin talous on kuitenkin kestävällä ja vakaalla pohjalla, ja siksi Helsinki pystyy kasvattamaan budjettiaan jopa talouskriisin keskellä. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettisopuun.