Anna olla viimeinen kerta -kappale syntyi kehitysvammaisten oikeuksien viikolla kiusaamista vastaan

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietettiin 1.-7. joulukuuta 2021. Viikon teemana oli “oikeus elää ilman kiusaamista”. Rinnekodilla järjestettiin teemaviikon aikana biisipajoja, joissa asiakkaat pääsivät tekemään kiusaamisen vastaista biisiä artisti Mercedes apunaan. Uuden vuoden kunniaksi biisi musiikkivideoineen on nyt julkaistu ja biisin tekijöiden sanoma on selvä: kaikki kiusaaminen on väärin ja sen on loputtava!

Koronatilanteen vuoksi biisipajat toteutuivat etäyhteyksien avulla.

Alun perin Toimintakeskus Nyyttipuistossa biisipajoja vetäneet ohjaaja Mikko Heino ja suunnittelija Matleena Myllyrinne olivat biisintekoprojektissa mukana asiakkaiden tukena. Heino vastasi myös biisin sävellyksestä ja kertoo, että hänen suuri unelmansa on jo pitkän aikaa ollut päästä asiakkaiden kanssa studiolle äänittämään biisi. Nyt kun mukaan saatiin vielä taitava artisti Mercedes, Heino kuvailee tätä unelmien täyttymykseksi.

“Erityisen hienoa tässä biisissä on se, että myös puhevammaiset henkilöt saavat äänensä kuuluviin, kun Mercedes laulaa heidän vaihtoehtoisilla kommunikaatiomenetelmillä sanoittamansa osuuden”, Heino iloitsee.

Musiikki on hyvä väylä käsitellä rankkojakin aiheita

Sanoittaminen lähti koronatilanteen takia etäyhteyksillä järjestetyissä biisipajoissa vauhdilla käyntiin. Myllyrinne kertoo aavistavansa, että moni osallistuja on kokenut elämänsä aikana syrjintää ja kiusaamista ja siksi piti tarkkaan miettiä, miten aihetta lähestytään. Tunnelma biisipajoissa oli vaikeasta aiheesta huolimatta kuitenkin hyvä.Mercedes eli Linda-Maria Roine kohtasi osallistujat upeasti, kuunteli vuorotellen jokaista ja auttoi jäsentämään kuulemansa tekstiksi.

“Biisipajoissa korostettiin sitä, että mitään omia kokemuksia ei tarvitse jakaa, jos ei halua. Moni kuitenkin halusi jakaa hyvinkin kipeitä muistoja ja kertoi sitten, että tuntui hyvältä puhua niistä ääneen. Osa sanoi, että ei ollut koskaan ennen puhunut kokemistaan vääryyksistä muille”, Roine kertoo. Yhdessä mietittiin, että se kiusaaminen mitä on tapahtunut, on ollut todella väärin.

“Olin aistivinani jonkinlaisen helpotuksen joidenkin olemuksessa, kun he saivat kerrottua vaikeista kokemuksistaan ja laitettua niistä joitakin viittauksia biisiin”, Roine kuvailee.

Biisi äänitettiin ammattistudiolla

Myös studiopäivä oli kaikkien mielestä ikimuistoinen. Pajoissa syntynyt kappale Anna olla viimeinen kerta äänitettiin East Sound Studiosilla ja sen on sovittanut ja tuottanut Pekka “Splendid” Laine. Biisiä oli tekemässä yhteensä noin kaksikymmentä henkilöä, joten heistä kaikki eivät valitettavasti päässeet studiolle. Useampi biisintekijä näkyy kuitenkin musiikkivideolla.

Biisipajojen osallistujat päättivät yhdessä ohjaajien kanssa, ketkä studiolle saapuisivat. Lopulta studiolle saapuivat Soila, Vili, Mika ja Tarja. He olivat kaikki innokkaita tulkitsemaan yhdessä isommalla porukalla sanoitettua biisiä.

Myös Linda-Maria Roine kertoo kokeneensa ilmapiirin studiolla kannustavaksi ja rohkaisevaksi. “Oli upeaa, miten studiolla kaikki tsemppasi toisiaan. Se sopii hyvin myös biisin sanomaan ja henkeen, että tuetaan toisiamme”, Roine tuumaa.

Uusi vuosi 2022 ilman kiusaamista

Rinnekodin asiakkaiden toive uutena vuotena julkaistun biisin myötä on, ettei ketään enää kiusattaisi. Biisin tekijät haastavatkin kaikki tekemään kaksi tärkeää uuden vuoden lupausta:

1. Älä kiusaa ketään.
2. Jos näet kiusaamista, puutu siihen.

Otatko haasteen vastaan?

Katso musavideo ja kuuntele biisi tästä:

Koronatilanteen vuoksi biisipajat toteutuivat etäyhteyksien avulla.

Uusi tilapäishoito avautuu Turun alueen erityislapsiperheiden jaksamisen tueksi13.1.2022 12:59:31 EET | Tiedote

Diakonissalaitokseen kuuluvan Rinnekodin lapsi- ja perhepalvelujen uudet pienryhmäkodit Turussa ovat valmistumassa ja toiminta käynnistyy alkuvuodesta 2022. Rinnekoti avaa kolme uutta yksikköä, jotka tarjoavat uudenlaista palvelua Turun alueen kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille ja nuorille. Pienryhmäkoti Nanna ja Knut tarjoavat ympärivuorokautista, pitkäaikaista asumispalvelua. Juniori-Frida puolestaan tarjoaa tilapäishoitoa erityislapsiperheiden tarpeiden mukaisesti. Tilapäishoito on tärkeä palvelu erityislapsiperheille esimerkiksi omaishoidon vapaiden aikana.

RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja18.11.2021 13:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti on edelläkävijä RAI-arviointien, tarkemmin kehitysvammapuolelle räätälöidyn RAI-ID (aikuisille) ja RAI ChYMH-DD Symppis (lapsille) arviointimenetelmän käytössä. Tällä hetkellä Rinnekodissa on tehty RAI-arviointi reilulle 700 kehitysvammaiselle aikuiselle ja 70 kehitysvammaiselle lapselle, kun valtakunnallisesti kehitysvammapuolen arviointeja on tehty yhteensä noin pari tuhatta. RAI-arviointien käyttöönotto Rinnekodissa on onnistunut mm henkilökunnan koulutukseen ja käyttöönoton suunnittelun ansiosta. Hanna Lamroth ja Eveliina Nyholm ovat käyneet kaksivuotisen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen RAI-erityisasiantuntijakoulutuksen, luoneet Rinnekodille omat koulutusmateriaalit ja selkeät prosessit. Lamroth ja Nyholm näkevät RAI-arvioinneissa hyötyjä niin asiakkaan elämän tukemiseen kuin yksikön työn johtamiseen.

Yhteisöllisyys asiakkaidemme voimavarana - Rinnekoti avaa uutta Poriin9.11.2021 09:44:54 EET | Tiedote

Rinnekoti avaa Poriin uuden asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön Saarnin, josta tulee koti viidelletoista vammaiselle ja eri tavoin vammautuneille henkilöille. Saarnissa tarjotaan myös lyhytaikaista asumisen tuen palvelua, joka mahdollistaa esimerkiksi omaishoitajien vapaiden toteutumisen. Yksikössä panostetaan erityisesti yhteisölliseen toimintaan ja asiakkaiden kommunikoinnin tukemiseen. Saarni valmistuu loppuvuodesta 2021.

Virtuaalimatkat edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta22.10.2021 11:40:07 EEST | Tiedote

Mekin ollaan mukana –kulttuuritapahtuma järjestetään keskiviikkona 17.marraskuuta Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Tapahtuman järjestää Tampereen kulttuurisen kehitysvammatyön verkosto yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton kanssa sekä Teatteri Telakan kanssa ja tapahtuma on kaikille avoin. Rinnekoti sekä Lyfta ovat mukana tapahtumassa esittelemässä Lyfta-oppimisalustan käyttöä toimintakeskuksissa ja erityisryhmien kanssa.

Remontti käynnistyi Revontulentiellä tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden1.9.2021 12:41:38 EEST | Tiedote

Espoon Tapiolassa entisen MTK-Opiston tiloissa on käynnistynyt remontti Museoviraston valvonnassa. Remontin jälkeen kiinteistön käyttäjäksi on tulossa Diakonissalaitokseen kuuluva, kehitysvammapalveluja tuottava Rinnekoti. Revontulentielle on tulossa asumisen tuen sekä työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Tilat remontoidaan kehitysvammaisten asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toiminta käynnistyy arviolta vuoden 2022 loppupuolella.

Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun27.5.2021 15:32:15 EEST | Tiedote

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.