”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Anna Juusela (keskellä) vastaanotti Vuoden Digipalvelu 2021 -palkinnon Aino Chatbotin ideoijana ja Ainoa pyörittävän We Encourage -yhtiön toimitusjohtajana. Vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja oikealla hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 9.12.2021

Aino Chatbot sai alkunsa Anna Juuselan henkilökohtaisesta herätyksestä tyttöjen hätään. Kolmessa vuodessa Aino on edennyt ideasta konkreettiseksi avuksi lähisuhdeväkivallan uhreille.

”Aivan liian moni lähisuhdeväkivallan uhri on jäänyt aiemmin ilman apua. Aino Chatbot tarjoaa matalan kynnyksen päästä kiinni apuun, helpon tavan auttaa itseään. Pandemian aikana tämä tarve on vain kasvanut, kun väkivalta perheissä on valitettavasti poikkeusoloissa lisääntynyt. Olemme todella iloisia ja kiitollisia palkinnosta, koska se tekee Ainosta yhä helpomman löytää sitä tarvitseville”, kertoo Juusela, joka johtaa nyt Aino Chatbotia pyörittävää We Encourage -yhtiötä.

Aino Chatbot pureutuu vakavaan globaaliin ongelmaan. Vuoden Digipalvelu -palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry oli erityisen tyytyväinen, että ongelmaa ratkotaan juuri Suomessa.

”YK:n tasa-arvojärjestö UN Women kutsuu pahentunutta lähisuhdeväkivaltaa pandemian aikana jo varjopandemiaksi. Ennen pandemiaakin tytöistä ja naisista oli kohdannut seksuaalista tai fyysistä väkivaltaa peräti 35 %. On hienoa, että näin valtavaan ongelmaan rakennetaan digitaalista ratkaisua juuri Suomessa, sillä meillä on EU:ssa toiseksi eniten naisiin kohdistuvaa väkivaltaa”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Aino Chatbotin pitkäjänteistä tukea on käyttänyt jo 1500 väkivallan uhria ja ammattiauttajaa.

”Ainossa tehtävä kysely auttaa hahmottamaan, onko suhteessa väkivaltaa ja millaista se on: fyysistä, seksuaalista, henkistä, taloudellista… Aino antaa monenlaisia toimintaohjeita ja neuvoo, mistä apua voi löytää lisää. Madallamme myös kynnystä myös raportoida väkivallasta poliisille”, antaa Juusela esimerkkejä Ainon antamasta moninaisesta avusta.

Apua uhreille Suomessa ja Tansaniassa

Juuselan mukaan Ainon kautta avautuu kuva Suomesta, jossa moni voi pahoin.

”Päämäärämme on tarjota lähisuhdeväkivallan uhreille nopea ja helppo tapa saada apua. Yleisellä tasolla annamme äänen vaiennetuille ja luomme toivoa kertomalla selviytyneiden tarinoita”, kiteyttää Juusela.

Aino auttaa uhreja pian myös kaukana Suomesta.

”Saamme Tansaniassa liikkeelle projektin, jossa autetaan monin tavoin hädänalaisia tyttöjä ja naisia. Samalla kehitämme tekoälyn avulla entisestään Ainon kykyä keskustella ja auttaa.”

Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama ymmärtää kansainvälisen kehittämisen arvon. Walkama itse on vienyt maailmalle Valon ja Sinisen Meteoriitin.

”Digitaalisuus auttaa niin Suomessa kuin Tansaniassakin. Missä on älypuhelin tai läppäri, on myös apu lähellä. Toivomme, että Aino tuo vielä avun lukemattomille naisille kaikkialla maailmassa. Upeaa, että Suomesta viedään ratkaisuja maailmalle, tämä on ohjelmistoalan ydintä.”

Ainon löydät osoitteesta: https://aino.encourage.fi

Anna Juusela, toimitusjohtaja ja perustaja, We Encourage, 040 557 2836, anna.juusela@encourage.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima3.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.