”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Anna Juusela (keskellä) vastaanotti Vuoden Digipalvelu 2021 -palkinnon Aino Chatbotin ideoijana ja Ainoa pyörittävän We Encourage -yhtiön toimitusjohtajana. Vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja oikealla hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 9.12.2021

Aino Chatbot sai alkunsa Anna Juuselan henkilökohtaisesta herätyksestä tyttöjen hätään. Kolmessa vuodessa Aino on edennyt ideasta konkreettiseksi avuksi lähisuhdeväkivallan uhreille.

”Aivan liian moni lähisuhdeväkivallan uhri on jäänyt aiemmin ilman apua. Aino Chatbot tarjoaa matalan kynnyksen päästä kiinni apuun, helpon tavan auttaa itseään. Pandemian aikana tämä tarve on vain kasvanut, kun väkivalta perheissä on valitettavasti poikkeusoloissa lisääntynyt. Olemme todella iloisia ja kiitollisia palkinnosta, koska se tekee Ainosta yhä helpomman löytää sitä tarvitseville”, kertoo Juusela, joka johtaa nyt Aino Chatbotia pyörittävää We Encourage -yhtiötä.

Aino Chatbot pureutuu vakavaan globaaliin ongelmaan. Vuoden Digipalvelu -palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry oli erityisen tyytyväinen, että ongelmaa ratkotaan juuri Suomessa.

”YK:n tasa-arvojärjestö UN Women kutsuu pahentunutta lähisuhdeväkivaltaa pandemian aikana jo varjopandemiaksi. Ennen pandemiaakin tytöistä ja naisista oli kohdannut seksuaalista tai fyysistä väkivaltaa peräti 35 %. On hienoa, että näin valtavaan ongelmaan rakennetaan digitaalista ratkaisua juuri Suomessa, sillä meillä on EU:ssa toiseksi eniten naisiin kohdistuvaa väkivaltaa”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Aino Chatbotin pitkäjänteistä tukea on käyttänyt jo 1500 väkivallan uhria ja ammattiauttajaa.

”Ainossa tehtävä kysely auttaa hahmottamaan, onko suhteessa väkivaltaa ja millaista se on: fyysistä, seksuaalista, henkistä, taloudellista… Aino antaa monenlaisia toimintaohjeita ja neuvoo, mistä apua voi löytää lisää. Madallamme myös kynnystä myös raportoida väkivallasta poliisille”, antaa Juusela esimerkkejä Ainon antamasta moninaisesta avusta.

Apua uhreille Suomessa ja Tansaniassa

Juuselan mukaan Ainon kautta avautuu kuva Suomesta, jossa moni voi pahoin.

”Päämäärämme on tarjota lähisuhdeväkivallan uhreille nopea ja helppo tapa saada apua. Yleisellä tasolla annamme äänen vaiennetuille ja luomme toivoa kertomalla selviytyneiden tarinoita”, kiteyttää Juusela.

Aino auttaa uhreja pian myös kaukana Suomesta.

”Saamme Tansaniassa liikkeelle projektin, jossa autetaan monin tavoin hädänalaisia tyttöjä ja naisia. Samalla kehitämme tekoälyn avulla entisestään Ainon kykyä keskustella ja auttaa.”

Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama ymmärtää kansainvälisen kehittämisen arvon. Walkama itse on vienyt maailmalle Valon ja Sinisen Meteoriitin.

”Digitaalisuus auttaa niin Suomessa kuin Tansaniassakin. Missä on älypuhelin tai läppäri, on myös apu lähellä. Toivomme, että Aino tuo vielä avun lukemattomille naisille kaikkialla maailmassa. Upeaa, että Suomesta viedään ratkaisuja maailmalle, tämä on ohjelmistoalan ydintä.”

Ainon löydät osoitteesta: https://aino.encourage.fi

Anna Juusela, toimitusjohtaja ja perustaja, We Encourage, 040 557 2836, anna.juusela@encourage.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.