Software Finland ry

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.
Anna Juusela (keskellä) vastaanotti Vuoden Digipalvelu 2021 -palkinnon Aino Chatbotin ideoijana ja Ainoa pyörittävän We Encourage -yhtiön toimitusjohtajana. Vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja oikealla hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 9.12.2021

Aino Chatbot sai alkunsa Anna Juuselan henkilökohtaisesta herätyksestä tyttöjen hätään. Kolmessa vuodessa Aino on edennyt ideasta konkreettiseksi avuksi lähisuhdeväkivallan uhreille.

”Aivan liian moni lähisuhdeväkivallan uhri on jäänyt aiemmin ilman apua. Aino Chatbot tarjoaa matalan kynnyksen päästä kiinni apuun, helpon tavan auttaa itseään. Pandemian aikana tämä tarve on vain kasvanut, kun väkivalta perheissä on valitettavasti poikkeusoloissa lisääntynyt. Olemme todella iloisia ja kiitollisia palkinnosta, koska se tekee Ainosta yhä helpomman löytää sitä tarvitseville”, kertoo Juusela, joka johtaa nyt Aino Chatbotia pyörittävää We Encourage -yhtiötä.

Aino Chatbot pureutuu vakavaan globaaliin ongelmaan. Vuoden Digipalvelu -palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry oli erityisen tyytyväinen, että ongelmaa ratkotaan juuri Suomessa.

”YK:n tasa-arvojärjestö UN Women kutsuu pahentunutta lähisuhdeväkivaltaa pandemian aikana jo varjopandemiaksi. Ennen pandemiaakin tytöistä ja naisista oli kohdannut seksuaalista tai fyysistä väkivaltaa peräti 35 %. On hienoa, että näin valtavaan ongelmaan rakennetaan digitaalista ratkaisua juuri Suomessa, sillä meillä on EU:ssa toiseksi eniten naisiin kohdistuvaa väkivaltaa”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Aino Chatbotin pitkäjänteistä tukea on käyttänyt jo 1500 väkivallan uhria ja ammattiauttajaa.

”Ainossa tehtävä kysely auttaa hahmottamaan, onko suhteessa väkivaltaa ja millaista se on: fyysistä, seksuaalista, henkistä, taloudellista… Aino antaa monenlaisia toimintaohjeita ja neuvoo, mistä apua voi löytää lisää. Madallamme myös kynnystä myös raportoida väkivallasta poliisille”, antaa Juusela esimerkkejä Ainon antamasta moninaisesta avusta.

Apua uhreille Suomessa ja Tansaniassa

Juuselan mukaan Ainon kautta avautuu kuva Suomesta, jossa moni voi pahoin.

”Päämäärämme on tarjota lähisuhdeväkivallan uhreille nopea ja helppo tapa saada apua. Yleisellä tasolla annamme äänen vaiennetuille ja luomme toivoa kertomalla selviytyneiden tarinoita”, kiteyttää Juusela.

Aino auttaa uhreja pian myös kaukana Suomesta.

”Saamme Tansaniassa liikkeelle projektin, jossa autetaan monin tavoin hädänalaisia tyttöjä ja naisia. Samalla kehitämme tekoälyn avulla entisestään Ainon kykyä keskustella ja auttaa.”

Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama ymmärtää kansainvälisen kehittämisen arvon. Walkama itse on vienyt maailmalle Valon ja Sinisen Meteoriitin.

”Digitaalisuus auttaa niin Suomessa kuin Tansaniassakin. Missä on älypuhelin tai läppäri, on myös apu lähellä. Toivomme, että Aino tuo vielä avun lukemattomille naisille kaikkialla maailmassa. Upeaa, että Suomesta viedään ratkaisuja maailmalle, tämä on ohjelmistoalan ydintä.”

Ainon löydät osoitteesta: https://aino.encourage.fi

Anna Juusela, toimitusjohtaja ja perustaja, We Encourage, 040 557 2836, anna.juusela@encourage.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Software Finland ry

Software Finland ry on vuonna 1993 perustettu ainutlaatuinen yritysjohdon yhteisö ja ohjelmistoalan vaikuttaja. Toimintamme tärkein tavoite on jäsenyritystemme ja koko ohjelmistoalan kukoistus. Suomessa nimittäin tehdään huippulaadukasta ja kansainvälisesti kilpailukykyistä softaa, ja me uskomme, että sen avulla ratkaistaan maailman isotkin ongelmat. Mukana alaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttamassa, tutkimusta ja koulutusta tukemassa sekä liiketoimintaansa kehittämässä on yli 600 softayritystä Suomesta. Software Finland ry tunnettiin vuoden 2023 alkuun asti nimellä Ohjelmisto- ja e-business ry ja vuoteen 2018 nimellä Ohjelmistoyrittäjät ry.

Lue lisää julkaisijalta Software Finland ry

”Yhä Suomen kasvuraketti” – Ohjelmistoala korjaa kannattavuuttaan8.4.2024 08:34:28 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalalta kuuluu kaksijakoisia uutisia, kertoo alan uunituore Sykemittari-tutkimus. ”Yritykset panostavat nyt kehnon taloustilanteen heikentämään kannattavuuteen, minkä seurauksena rekrytointi on hidastunut. Samaan aikaan olemme Suomen nopeimmin kasvava ala – lähes kolme neljästä yrityksestä odottaa kasvua”, avaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Henkilöstömäärän kasvua odottaa ohjelmistoalalla talouden heikosta yleistilanteesta huolimatta lähes puolet yrityksistä.

Suomen SaaS-bisnes kasvaa ”vain” sadoilla miljoonilla – ”Menestyksen salaisuus löytyy siitä, miten yritys asiakkaat verkossa kohtaa”14.12.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus löytää yhden kiistattoman menestystekijän Suomen 100 suurimman SaaS-yrityksen (Software as a Service) taustalta. ”Tulokset ovat selkeät: Kasvun ja digitaalisen asiakaskokemuksen välillä on suora ja vahva yhteys”, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut Mika Heikinheimo. ”SaaS-bisnes kasvaa keskimäärin 20 prosenttia, mutta kasvua maailmalle tavoitellaan silti aivan liian vähän. Potentiaali olisi paljon parempaan”, tulkitsee ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Eikö eduskunnassa tajuta, että digivallankumous on yritysvetoinen? Ohjelmistoalan väistyvä puheenjohtaja vaatii alan parempaa kuulemista5.12.2023 12:40:53 EET | Tiedote

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finlandin pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Walkama peräänkuuluttaa alan parempaa kuulemista yhteiskunnan keskeisissä ratkaisuissa. ”Suomen ja koko maailman ongelmat ratkaistaan pitkälti juuri ohjelmistovetoisilla teknologioilla, joita kehittävät etenkin yritykset. Silti eduskunnasta ei ole kutsuja valiokuntiin kuulunut, vaikka jäsenyrityksemme ovat monissa suurissa kysymyksissä avainasemassa”, ihmettelee puheenjohtajuudesta tänään luopunut Walkama.

”Maailma tarvitsee esikuvia” – Suomen ohjelmistoalan ensimmäinen naispuheenjohtaja Taija Engman tavoittelee alalle vientiloikkaa5.12.2023 09:30:22 EET | Tiedote

Suomen ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry on valinnut puheenjohtajakseen monin tavoin ansioituneen Taija Engmanin. Engman on mm. nostanut perustamansa SaaS-(Software as a Service) yrityksen Good Sign Oy:n kansainväliseksi kasvuyritykseksi ja vaikuttanut aktiivisesti ohjelmistoalan hyväksi. ”Tietotekniikka on jo nyt Suomen 4. suurin vientiala ja valtava potentiaali viennin kasvulle – siinä on painopisteeni”, linjaa Engman. ”Taija on loistava esikuva alalle, joka tarvitsee naiset mukaan”, kiteyttää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Tekoälyn käyttöönotto huikean nopeaa” – 80 % ohjelmistoyrityksistä kasvaa: ”Softafirma, joka ei käytä AI:ta, on pian entinen softafirma”17.11.2023 08:50:12 EET | Tiedote

Kun muu talous yskähtelee taantuman kourissa, 80 prosenttia ohjelmistoyrityksistä ennakoi kasvua. ”Katsomme optimistisesti tulevaisuuteen, yritysten kasvuluvut ovat pysyneet miltei ennallaan”, taustoittaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta Sykemittari-tutkimusta. Roihan mukaan merkittävä rooli on erilaisilla tekoälysovelluksilla, joita käyttää ohjelmistoyrityksistä jo lähes neljä viidestä. ”Tekoälyn hyödyntäminen korreloi selvästi nopean kasvun kanssa”, valottaa Roiha alan tilannetta.