Anne Horttanaisesta Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja

Keskuskauppakamarin talousjohtaja, varatuomari Anne Horttanainen on nimitetty Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajaksi 1.9. alkaen.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Horttanainen on toiminut Keskuskauppakamarin johtajana vuodesta 2013 lähtien. Sitä ennen hän on työskennellyt lakimiehenä Keskuskauppakamarissa ja Työeläkevaikuttaja Tela ry:ssa.

Horttanaisen edeltäjä, varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa siirtyy uusiin tehtäviin DIF:n pääsihteeriksi 1.9.

Horttanaisen nimitys liittyy Keskuskauppakamarin organisaatiouudistukseen.

”Keskuskauppakamarin organisaatiota on muutettu vastaamaan uutta strategiaamme ja ennen kaikkea sitä, miten parhaiten saavutamme strategiamme mukaiset tavoitteet. Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että Suomesta tulee maailman kilpailukykyisin maa panostamalla osaamiseen, infrastuktuuriin, kilpailukykyiseen talouteen ja kestävään julkiseen talouteen. Olemme lisänneet asiantuntijoidemme määrää, tiivistäneet johtoryhmäämme ja selkiyttäneet yksiköidemme toimintaa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin johtoryhmään kuuluvat johtajat ovat yksiköidensä johtajia. Toimitusjohtaja Romakkaniemen lisäksi johtoryhmässä ovat varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen, joka vastaa hallinnosta, taloudesta, henkilöstöstä sekä ICT:stä. Lisäksi hän toimii Keskuskauppakamari Palvelu Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Johtaja Johanna Sipola vastaa vaikuttamisesta ja kilpailukyvystä, johtaja Pauliina Pulkkinen viestinnästä ja yhteistyöstä ja johtaja Timo Vuori kansainvälisyydestä ja kaupasta. Lisäksi johtoryhmään palkataan yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.