Anne Horttanaisesta Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja

Keskuskauppakamarin talousjohtaja, varatuomari Anne Horttanainen on nimitetty Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajaksi 1.9. alkaen.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Horttanainen on toiminut Keskuskauppakamarin johtajana vuodesta 2013 lähtien. Sitä ennen hän on työskennellyt lakimiehenä Keskuskauppakamarissa ja Työeläkevaikuttaja Tela ry:ssa.

Horttanaisen edeltäjä, varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa siirtyy uusiin tehtäviin DIF:n pääsihteeriksi 1.9.

Horttanaisen nimitys liittyy Keskuskauppakamarin organisaatiouudistukseen.

”Keskuskauppakamarin organisaatiota on muutettu vastaamaan uutta strategiaamme ja ennen kaikkea sitä, miten parhaiten saavutamme strategiamme mukaiset tavoitteet. Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että Suomesta tulee maailman kilpailukykyisin maa panostamalla osaamiseen, infrastuktuuriin, kilpailukykyiseen talouteen ja kestävään julkiseen talouteen. Olemme lisänneet asiantuntijoidemme määrää, tiivistäneet johtoryhmäämme ja selkiyttäneet yksiköidemme toimintaa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin johtoryhmään kuuluvat johtajat ovat yksiköidensä johtajia. Toimitusjohtaja Romakkaniemen lisäksi johtoryhmässä ovat varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen, joka vastaa hallinnosta, taloudesta, henkilöstöstä sekä ICT:stä. Lisäksi hän toimii Keskuskauppakamari Palvelu Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Johtaja Johanna Sipola vastaa vaikuttamisesta ja kilpailukyvystä, johtaja Pauliina Pulkkinen viestinnästä ja yhteistyöstä ja johtaja Timo Vuori kansainvälisyydestä ja kaupasta. Lisäksi johtoryhmään palkataan yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.