Anne Kalmari: Puun ja digitalisaation naimakaupat!

Tulevaisuudessa istun mäntymekossani komposiittiterassilla, syön kantarellikeittoa ja juon mustikkamehua puupohjaisista kierrätettävistä kertakäyttöastioista. Mietin, miten helppo olikaan kaunistaa talon seinään puinen taideteos, josta tulee joka kerta hyvä mieli.

Maa- ja metsätalousvalikunnan puheenjohtaja Anne Kalmari näkee digitalisaation mahdollisuutena myös puutuotteille: "Uudentyyppinen  tekniikka tuonee puulla tuunaamisen mahdollisuuden jokaisen ulottuville".
Maa- ja metsätalousvalikunnan puheenjohtaja Anne Kalmari näkee digitalisaation mahdollisuutena myös puutuotteille: "Uudentyyppinen tekniikka tuonee puulla tuunaamisen mahdollisuuden jokaisen ulottuville".
Anne Kalmari Uusi puulle: "Biotalous on mahtava juttu. Sen avulla korvaamme uusiutumattomia raaka-aineita uusiutuvilla ja teemme ekotekoja"

Puumuotoilun siirtäminen nykypäivään, kilpailukykyiseksi suuren mittaluokan vaihtoehdoksi, vaatii digitalisaatiota. Tästä hyvä esimerkki on Konnevedeltä kotoisin oleva kasvuyritys Jukola. Se suunnittelee ja tuottaa kolmiulotteisia sisä- ja ulkoverhouksia sekä niiden teollisia jatkojalosteita. Joutsenseinä, vanhamajan kuviointi, rakkaan lemmikin kuva tai mikä vaan asiakkaan toive löytyy tulevaisuudessa yhä useammin julkisista pinnoista ja yksityisistä kodeista.

Puu on uusiutuva luonnonvara, jonka käyttöä päätimme hallitusneuvotteluissa lisätä reilusti. Suomessa metsien kasvusta käytetään vain 65%, kun Ruotsissa käyttö on 80%. Kun käytämme puuta puutuotteita korvaamaan uusiutumattomia tuotteita, teemme samalla ekoteon ja hidastamme kasvihuoneilmiön vaikutuksia. Hallitusohjelman visiomme metsästä tuotavista uusista tuotteista toteutuu huimaa vauhtia. Tuotekehityksen ohella myös kaupallistamiseen ja markkinointiin pitää löytyä rahaa.

Uskon vahvasti, että puupohjaisten tuotteiden kysyntä tulee kasvamaan, sillä ihmiset hakevat yhä enemmät ekologisuutta, kierrätettävyyttä, vastuullisuutta, aitoutta ja luonnonläheisyyttä. Uusien tuotteiden mahdollisuuksia on repullinen. Kyse on siitä pystyvätkö tuotteet olemaan kilpailukykyisiä ja pystyvätkö ne luomaan elämyksen, josta kuluttaja on valmis maksamaan.

Nykypäivän ihmisillä länsimaissa on jo mahdollisuus hankkia yksilöllisiä tuotteita. Tämä on näkynyt jo pitkään esimerkiksi autojen ja vaatteiden tuunauksessa. Luulen että omien rakennusten tuunauksessa olemme vasta alkumetreillä. Harvalla on vara kaiverruttaa reliefejä rakennuksiinsa, mutta uudentyyppinen tekniikka tuonee puulla tuunaamisen mahdollisuuden jokaisen ulottuville.

Mitä tämä on sitten vaatinut. Se on vaatinut vahvaa visiota puusta muotoilun elementtinä. Uskoa siihen, että algoritmisen osaamisen avulla voidaan luoda teollisia prosesseja. Jouni Lehmonen on saanut patentin matemaattisesta leikkausmenetelmästä. Jatkokehitysmahdollisuudet ovat huimat.

Mielestäni pienen konnevetisen puumuotoiluyrityksen tarina on rohkaiseva esimerkki luovuudesta. Esimerkki myös siitä, miten eri osaamisaloja yhdistämällä voimme luoda jotain aivan uutta.

Anne Kalmari,
kansanedustaja
Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja

Puukuitu tulee tekstiili- ja vaateteollisuuteen4.10.2017 10:02Tiedote

Nopeasti kasvavan tekstiiliteollisuuden raaka-aineen tarpeen ja tekstiilijätteen määrän kasvun seurauksena puukuidusta on tulossa vaihtoehto puuvillalle tekstiili- ja vaateteollisuuden raaka-aineena. Aalto – ja Helsingin yliopistoissa on kehitetty selluloosamuuntokuitua IONCELL-F -teknologian avulla, missä ei käytetä haitallisia kemikaaleja, ja joka on ympäristöystävällinen vaihtoehto runsaasti vettä kuluttavalle puuvillan tuotannolle. Stora Enso ja Marimekko ovat mukana uusiutuvan, kierrätettävän ja ympäristöä säästävän puukuidun kehitystyössä.

Jyrki Katainen: Lähivuosina tiikerinloikka fossiilitaloudesta biotalouteen7.9.2017 12:08Tiedote

Uusi puu- yhteisön näyttelyn Euroopan parlamentissa Brysselissä avannut komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen pitää näyttelyä erinomaisena esimerkkinä siitä, millä tavalla eurooppalaisten päättäjien tietoisuutta puupohjaisista tuotteista voidaan lisätä. - Tässä näyttelyssä puupohjainen biotalous konkretisoituu tavalla, jossa biotaloutta voi sanan mukaisesti koskettaa käsin. Kun puu on vieras materiaali Euroopassa, nämä konkreettiset tuote-esimerkit lisäävät ymmärrystä puupohjaista biotaloutta ja sen kautta kestävää metsätaloutta kohtaan.