Anneli Kannolle Kiitos kirjasta -palkinto

Kiitos kirjasta -palkinnon 2022 on saanut Anneli Kanto Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista kertovalla Rottien pyhimys -romaanillaan. Palkinto on kirja-alan ammattilaisten tunnustus kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallinen teos on ollut erityisen virikkeitä antava. Palkinnon jakavat vuosittain Kirjakauppaliitto, Libro ja Suomen kirjastoseura.

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)

Palkintoraati luonnehtii voittajateosta näin:

Rottien pyhimyksessä kohtaavat taitavasti rakennettu juoni, päähenkilön psykologisesti uskottava kehitystarina sekä taiteilijuuden kuvaus niin konkreettisena kuin henkisenä prosessina. Kanto on tehnyt valtavan taustatyön, punonut yhteen historialliset langanpäät ja kirjoittanut eläväksi keskiaikaisen Hämeen, joista useimmilla on vain vähäinen aavistus. Hattulan kirkkomaalareista ei tiedetä mitään, mutta Kanto on tarttunut aiheeseen pelkäämättä ja luonut todellisuuden, josta lukija ei voi ajatella muuta kuin ”miksipä ei”. Kirkkomaalarien suururakan lisäksi lukija saa tietää keskiaikaisesta tapakulttuurista, mitä Hämeessä syötiin ja juotiin, miten talot rakennettiin ja miten niissä asuttiin. Henkilöiden mietteissä ja puheissa kuuluu luontevasti katolisen kirkon sävyttämä ajatusmaailma. Erityisesti lukijaa kuitenkin ilahduttaa – naurunpyrskähdyksiin saakka – elävä kieli keskiaikaisine ilmauksineen ja solvauksineen.”

Lisätietoja:
Kirjakauppaliitto: Laura Karlsson, toimitusjohtaja, p. 050 5715 511, laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi
Gummerus: Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)
Rottien pyhimys

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

The New Yorkerissa tutkivana journalistina työskentelevän Patrick Radden Keefen Älä sano mitään – Tositarina menneisyydestä, murhasta ja Pohjois-Irlannista (Gummerus) on henkeäsalpaavan jännittävä, toteutukseltaan ainutlaatuinen tietokirja Pohjois-Irlannin konfliktista. Romaanimainen lukukokemus edustaa 2000-luvun parasta tietokirjallisuutta. Älä sano mitään on ollut kansainvälinen myyntimenestys ja palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Päivi Alasalmen Alamaailman kuningatar aloittaa vetävän dekkarisarjan, jossa tamperelainen rikoskonstaapeli Hallavainen ratkoo kollegoidensa kanssa synkkiä murhatapauksia. Storytel Original -menestyssarjan aloitusosa ilmestyy 23.5. dekkareiden ystävien iloksi kovissa kansissa. Alkukesän käännetyssä jännityskirjallisuudessa on luvassa muun muassa podcastien ja baletin maailmaan sijoittuvia trillereitä tutuilta brittikirjailijoilta.

Vaikuttava ilmiöromaani somejättien vallasta ja nuorten sisältömoderaattoreiden työstä3.5.2022 13:26:30 EEST | Tiedote

Hollantilaisen Hanna Bervoetsin Sopimatonta sisältöä (Gummerus) kysyy, mikä on yhteiskunnassamme normaalia ja kuka sen määrittelee. Romaani kertoo sosiaalisen median sisältömoderaattoreina työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka käyvät työkseen läpi some-kuonaa – väkivaltaa, vihapuhetta, salaliittoteorioita ja valeuutisia – ja päättävät, milloin sisältö on sopimatonta ja poistettava. Bervoets esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaaleilla perjantaina 13.5.