Anneli Kannolle Väinö Linnan rahaston palkinto

Tampereen kaupunki on myöntänyt Anneli Kannolle Väinö Linnan rahaston palkinnon, 10 000 euroa, urastaan kirjailijana ja käsikirjoittajana. Kannon viimeisin historiallinen romaani Rottien pyhimys (Gummerus 2021) oli huikea arvostelu- ja myyntimenestys.

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)

Palkintoperusteluissa todetaan:

"Kirjailija Anneli Kanto on 15 vuodessa noussut suurten suomalaisten eepikkojen eturiviin. Hänen 1600-luvulle sijoittuva esikoisromaaninsa Piru, kreivi, noita ja näyttelijä sai kiitosta tyylistään ja huolellisesta historiallisesta ajankuvastaan. Veriruusut, Pyöveli, Lahtarit ja Rottien pyhimys ovat kaikki mestarillisia historiallisia romaaneja.

Kanto on ollut erittäin tuottelias kirjailija, jonka lasten- ja nuortenkirjat ovat samalla tavalla lukijoitaan kunnioittavia kuin hänen romaaninsakin. Kirjoissa on aina kunnon tarina ja niitä luonnehtii riemastuttavan rikas kieli. Anneli Kanto on kirjoittanut myös toistakymmentä näytelmää, niin lapsille, nuorille kuin varttuneellekin väelle ja hänen romaaneistaan on jo nyt tehty lukuisia tärkeitä dramatisointeja. Mittava määrä novelleja, novellikokoelmia, lukuisia televisiosarjoja, käsikirjoituksia – niistä osa tiimin jäsenenä, mikä puolestaan kuvastaa hänessä arvokasta piirrettä, hyvää yhteistyöhenkeä ja -kykyä."

Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta15.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.