Anni Kytömäen Margarita on Finlandia-palkinnon ehdokkaana

Anni Kytömäen kolmas romaani Margarita (Gummerus) pohtii valtiollisten velvollisuuksien noudattamisen hintaa yksilön näkökulmasta. 1950-luvulle sijoittuva kertomus peilautuu monin tavoin ajankohtaisiin teemoihin: ihmisen oikeuteen päättää omasta kehostaan, elämään virusepidemian aikana ja metsäteollisuuden luontovaikutuksiin.

Anni Kytömäki (kuva: Liisa Valonen)

Palkintolautakunta perustelee valintaa seuraavasti: ”Margarita on helmi kirjaksi – tai jokihelmisimpukka, jonka sisältä löytyy yllätys. Teksti asettuu suomalaisten luontokirjailijoiden perinteeseen kaunokirjallisesti korkeatasoisella otteella, lukijansa älynystyröitä hieroen. Samalla romaani on kriiseissä hautuvan uuden ajan ajattelun kuvaus.”

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto on arvoltaan 30 000 euroa. Voittaja julkistetaan 25.11.2020.

Anni Kytömäki (s. 1980) on hämeenkyröläinen kirjailija. Hän on opiskellut luontokartoittajaksi ja hierojaksi mutta työskennellyt järjestösihteerinä ja muusikkona. Kotiseudullaan hän kulkee umpimetsissä ja hiljaisilla teillä, kuuntelee tuulta ja etsii menneisyyden tarinoita, joiden kautta nykyaikaa voisi ymmärtää. Kytömäeltä on aiemmin ilmestynyt palkitut romaanit Kultarinta (2014) ja Kivitasku (2017).

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi
Kuvat median käyttöön: http://bot.fi/3fil
kirjailijakuvat: Liisa Valonen

Anni Kytömäki (kuva: Liisa Valonen)

Antti Rönkä ja Petri Tamminen Tulenkantaja-palkintoehdokkaana2.11.2020 14:55:41 EETTiedote

Antti Röngän ja Petri Tammisen, isän ja pojan, kirjeenvaihtoromaani Silloin tällöin onnellinen on yksi viidestä Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaasta. Nyt kahdeksatta kertaa jaettava palkinto myönnetään kirjailijalle, jonka voittajateoksella olisi tuomariston mukaan mahdollisuudet menestyä käännöksinä ulkomailla. Palkinto, 5 000 euroa, jaetaan Tampereen kirjaviikolla lauantaina 28.11.2020.

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.