Anni Kytömäen romaani kuvaa ihmisten ja metsien kohtaloita jälleenrakennusajan Suomessa

Kirjasyksyn 2020 odotetuimpiin uutuuksiin kuuluva Margarita (Gummerus) on Anni Kytömäen kolmas romaani. Se pohtii valtiollisten velvollisuuksien noudattamisen hintaa yksilön näkökulmasta. 1950-luvulle sijoittuva kertomus peilautuu monin tavoin ajankohtaisiin teemoihin: ihmisen oikeuteen päättää omasta kehostaan, elämään virusepidemian aikana ja metsäteollisuuden luontovaikutuksiin.

Anni Kytömäki, kuva: Liisa Valonen

1950-luvulla Suomen metsiin ja ihmisiin kohdistettiin vaatimuksia, joilla tavoiteltiin hyvää. Margarita näyttää menestystarinan kääntöpuolen ja sen, mitä voi tapahtua, kun elämää suojelevaan kuoreen kajotaan.

Senni hieroo kylpylän vieraita kuten isäkin aikoinaan, mutta haaveilee lähtevänsä kauas pois. Tultuaan suunnittelematta raskaaksi hänen odotetaan suorittavan tehtävän, joka naisille jälleenrakennusaikana sälytettiin. Mikko on sotamies, joka pysyy asemapaikallaan, vaikka pelkää viimeisen taistelun lähestyvän. Antti kuuluu Luonnonystäväin yhdistykseen mutta suunnittelee työkseen hakkuita valtion metsiin. Hän päättää, mikä alue liitetään kansalliseen menestystarinaan ja mikä säästetään.

Kuten Kytömäen kaikissa romaaneissa, myös Margaritassa luonto on yksi päähenkilöistä. Kirjassa sukelletaan syvälle suomalaiseen metsään, joen pohjalle asti, missä asuu jopa 200-vuotiaaksi elävä jokihelmisimpukka. ”On vavahduttavaa ajatella, että pienet olennot, jotka elävät kuorensa sisällä virran uumenissa, ovat meistä kaikista vanhimpia. Niitä oli jo dinosaurusten aikaan, 100 miljoonaa vuotta sitten. Näin kauan maapallolla elänyt laji on joutunut ahdinkoon viimeisen sadan vuoden aikana helmenpyynnin ja metsätalouden takia.”

Anni Kytömäki
Anni Kytömäki (s. 1980) on hämeenkyröläinen kirjailija. Hän on opiskellut luontokartoittajaksi ja hierojaksi mutta työskennellyt järjestösihteerinä ja muusikkona. Kotiseudullaan hän kulkee umpimetsissä ja hiljaisilla teillä, kuuntelee tuulta ja etsii menneisyyden tarinoita, joiden kautta nykyaikaa voisi ymmärtää. Kytömäen esikoisromaani Kultarinta (2014) oli Finlandia-palkintoehdokkaana. Kytömäki sai teoksestaan Kaarlen palkinnon, Blogistanian Finlandian, Tulenkantaja-palkinnon sekä Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon. Kytömäen toinen kiitetty romaani Kivitasku (2017) on voittanut niin ikään Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.

Anni Kytömäki, Margarita

Anni Kytömäki, kuva: Liisa Valonen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.