Anni Vepsäläinen jatkaa kauppakamarin puheenjohtajana

Suomen Messujen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen jatkaa ensi vuonna Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtajana.

Keskiviikkona 20.11.2019 pidetyssä kauppakamarin syyskokouksessa varapuheenjohtajiksi valittiin uudelleen Fredman Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman, Tamro Oyj:n toimitusjohtaja Kai Kaasalainen sekä SRV Oyj:n toimitusjohtaja Saku Sipola.

Helsingin seudun kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 100 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä. Jäsenmäärältään kauppakamari on Pohjoismaiden suurin.

Puheenjohtaja Anni Vepsäläinen, puh. 0400 400 074

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, puh. 050 66773

Onko itsenäisyyspäivä työntekijän palkallinen vapaapäivä? -Helsingin seudun kauppakamarin lakimies neuvoo4.12.2019 09:50:54 EETTiedote

Itsenäisyyspäivä on ainoa lakiin perustuva palkallinen arkipyhä. Siitä on säädetty laissa itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä. Itsenäisyyspäivä on palkallinen vapaapäivä kuukausipalkkaisilla työntekijöillä. Sen sijaan päivä-, tunti- ja urakkapalkkaisten työntekijöiden itsenäisyyspäivän palkan saamisen edellytyksenä on, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhdenjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää lähinnä ennen itsenäisyyspäivää, ja että itsenäisyyspäivä sattuu työntekijän työtuntijärjestelmän mukaiseksi työpäiväksi.

Uudenmaan yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yli 3,5 miljardia euroa19.11.2019 06:55:00 EETTiedote

Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat vuonna 2018 lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä, yhteensä 3 537 milj. euroa. Suurimmat yhteisöverot kertyivät Helsinkiin, 2 561 milj. euroa, Espooseen 547 milj. euroa ja Vantaalle rekisteröidyistä yhteisöistä 187 milj. euroa. Keskikokoiset Uudenmaan kunnat maksoivat yhteisöveroa 15-30 milj. euroa. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Pikkujoulukausi on alkanut – lakimies neuvoo14.11.2019 09:40:50 EETTiedote

Perinteistä pikkujoulukautta vietetään taas Suomessa. Tällä vuoden ehkä merkittävämmällä juhlalla voi olla oleellinen tehtävä työyhteisön yhteenkuuluvuuden ja positiivisen ilmapiirin kehittymisessä. Pikkujoulujuhliin liittyy usein myös alkoholi ja se voi rentouttaa ilmapiiriä joskus liikaakin: iloisessa juhlassa voi tulla sanottua tai tehtyä jotain sellaista, mitä katuu myöhemmin. Helsingin seudun kauppakamarin lakimiehet ohjeistavat myös vapaaehtoisiin työhön liittyviin tilaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä.