Ansiopäivärahamenot kasvoivat maalikuussa 11 %

Ansiopäivärahakuluissa tai saajien määrässä ei vielä näy kasvupiikkiä. Suurempi muutos kulujen ja saajien määrässä nähdään todennäköisesti huhtikuussa.

Ansiopäivärahoina maksettiin maaliskuussa 168 miljoonaa euroa. Tämä on 11 % enemmän, kuin viime vuoden maaliskuussa.

Kulujen kasvu on jonkin verran suurempaa, kuin viime kuukausina. Päivärahakulut ovat kuitenkin nousseet jo joulukuusta alkaen. Kulut ovat edelleen matalammalla tasolla, kuin vuonna 2018.

Lomautusten kasvu puolittui

Lomautuksen ajalta ansiopäivärahaa saaneiden määrä nousi maaliskuussa 22 % viime vuoden maaliskuuhun nähden. Lomautusten kasvu kuitenkin pieneni joulu- ja tammikuulta, jolloin kasvua oli yli 40 %.

Uusien hakemusten määrä kasvoi lähes kolmanneksella

Uusien ansiopäivärahahakemusten määrä nousi maalikuussa 31 %. Tämä tarkoittaa, että päivärahan hakeminen yleistyi erityisesti alkavien lomautus- tai työttömyysjaksojen yhteydessä.

Kaikkiaan ansiopäivärahahakemuksia saapui 11 % viime vuoden maaliskuuta enemmän.

Käsittelyaika yhä alle kaksi viikkoa

Ansiopäivärahahakemukset käsiteltiin tammi-maaliskuussa keskimäärin 12,9 päivässä. Puolet hakemuksista käsiteltiin 8 päivässä.

Tarkemmat tilastot TYJ:n sivuilla

Tarkat tiedot etuuskulujen ja saajien määrän kehityksestä sekä alakohtaisista muutoksista löytyvät Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön tilastosivuilta.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ) on työttömyyskassojen edunvalvonta- ja koulutusjärjestö sekä yhteistoimintaelin. TYJ kehittää työttömyysturvaa ja kassojen toimintaa sekä ylläpitää niiden tietotaitoa. Kaikki Suomessa toimivat 21 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.

Maksettujen ansiopäivärahojen määrä laski kesäkuussa alimmalle tasolleen vuoteen4.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Työttömyyskassojen maksamien ansiopäivärahojen määrä on laskenut maaliskuun jälkeen joka kuukausi suhteessa edelliseen kuuhun. Kesäkuussa ansiopäivärahaa maksettiin vähemmän kuin kertaakaan viime vuoden huhtikuun jälkeen. Myös ansiopäivärahan hakemusmäärät ovat laskussa. Alkavia työttömyys- ja lomautusjaksoja koskevien hakemusten määrä alitti kesäkuussa jo kriisiä edeltävän tason.