Ansiosidonnaisen työttömyysturvan menot korkealla tasolla, viime kuukausina laskua

Lomautettujen ja työttömien määrät ovat olleet laskussa kesän ajan. Kuitenkin henkilömäärät ja työttömyysturvamenot ovat edelleen korkealla tasolla verrattuna vuoden takaiseen.

Finanssivalvonnan keräämän ja Työllisyysrahaston analysoiman tiedon pohjalta voidaan nähdä, että elokuussa työttömyyskassojen hakemusmäärät ovat nousseet 78 % verrattuna vuoden 2019 elokuuhun.

Elokuussa työttömyyskassoille lähettiin noin 233 000 hakemusta, mikä on hieman alle 102 000 kappaletta enemmän kuin vuonna 2019.

Kuitenkin hakemusmäärissä on tultu alas 17 % kesäkuun huipusta, jolloin hakemuksia lähetettiin hieman yli 281 000 kappaletta.

Erityisesti työttömyyskassoille osoitetuissa ensihakemuksien määrissä huippu ja sitä seurannut lasku näkyvät selkeästi. Huhtikuussa 2020 ensihakemuksien määrä oli reilut 83 000 kappaletta. Elokuussa ensihakemuksia tuli enää hieman alle 22 00 kappaletta eli huhtikuun huipusta on tultu alas 74 %.

Kuitenkin ensihakemuksien määrä oli elokuussa 66 % enemmän kuin vuoden 2019 elokuussa.

Elokuussa työttömyyskassat maksoivat ansiosidonnaista työttömyysturvaa hieman alle 260 miljoonaa euroa, mikä on 72 % enemmän kuin elokuussa 2019.

Kesä-heinäkuussa 2020 ansiosidonnaisen työttömyysturvan menot olivat yli 290 miljoonaa euroa kuukaudessa. Elokuuhun mennessä kesän huipusta on tultu alas 14 %.

Myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan saajien määrä oli huipussaan heinäkuussa 2020. Elokuussa 2020 ansiosidonnaista sai noin 191 000 henkilöä, mikä on noussut 76 % vuoden takaiseen verrattuna. Heinäkuussa ansiosidonnaisella oli vielä noin 218 000 henkilöä.

Työllisyysrahasto kerää työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan mm. työttömyysturvaa ja aikuiskoulutusetuuksia. Työttömyysvakuutusmaksuja maksavat kaikki työnantajat sekä 17 - 64-vuotiaat palkansaajat.

Työllisyysrahaston maksaa työttömyyskassoille ansiopäivärahojen rahoitukseen ansiosidonnaisen osuuden lukuun ottamatta työttömyyskassan jäsenmaksuilla kerättävää osuutta. Lisäksi rahasto hoitaa valtionosuuden maksamisen kassoille. Valtionosuus rahoitetaan verovaroista. Työttömyysvakuutusmaksujen tuotosta tilitetään vuosittain Kelalle se osuus, joka vastaa kassoihin kuulumattomien palkansaajien osuutta.

Tapio Oksanen
Talous- ja rahoitusjohtaja
tapio.oksanen@tyollisyysrahasto.fi
Twitter: @OksTapio