Antalet intressebevakningsfullmakter ökar kraftigt – en fullmakt som upprättats på förhand är lättare för alla på många sätt
”En intressebevakningsfullmakt borde finnas bland varje finländares handlingar, eftersom den på många sätt är ett smidigare alternativ för alla än traditionell intressebevakning”, berättar direktör Tom Marsti vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Intressebevakningsfullmakter är inte bara aktuella för äldre personer. Den kan göras av vilken myndig person som helst som förstår fullmaktens innehåll och betydelse. ”Det är aldrig för tidigt att upprätta en intressebevakningsfullmakt, eftersom livet kan förändras plötsligt. Olyckor eller sjukdomar som försämrar funktionsförmågan kan ske oberoende av ålder”, betonar Tom Marsti vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Du bevarar din självbestämmanderätt
”När du gör en intressebevakningsfullmakt på förhand kan du själv komma överens om vem som sköter dina angelägenheter om du förlorar din funktionsförmåga”, berättar Marsti.
I intressebevakningsfullmakten kan du berätta hur du önskar att dina ekonomiska ärenden sköts och ge fullmaktstagaren närmare anvisningar om till exempel försäljning av din egendom eller användning av dina tillgångar.
”Dessutom kan du komma överens om andra saker som är viktiga för dig, till exempel vilka önskemål du har gällande din hälso- och sjukvård eller hur du vill uppmärksamma dina släktingars bemärkelsedagar.” Sådana frågor beaktas inte nödvändigtvis i den traditionella intressebevakningen.
Ett enklare och snabbare alternativ för närstående
För närstående är intressebevakningsfullmakten på många sätt ett lättare och snabbare alternativ. ”När man tydligt har kommit överens om och antecknat sina önskemål behöver de närstående inte gissa sig till dem. Fullmaktstagaren behöver inte heller anhålla om tillstånd eller årligen redovisa för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata”, nämner Marsti för att räkna upp fördelar med en fullmakt.
Fullmaktstagaren kan börja sköta ärenden om vilka avtalats i fullmakten, till exempel bankärenden och avtal, när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har fastställt fullmakten. För bekräftelsen behöver Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förutom den ursprungliga fullmakten även ett läkarintyg över att personen inte kan sköta sina ärenden själv. Behandlingen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tar i allmänhet två till tre månader.
Om personen inte har en intressebevakningsfullmakt och inte längre själv kan ansöka om en intressebevakare, tar det längre tid att förordna en intressebevakare. Först utreder Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behovet av intressebevakning utifrån anmälan. ”Handläggningen av ansökan om intressebevakning tar i genomsnitt sex månader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Därefter överförs ärendet till tingsrätten”, berättar Marsti.
En person med intressebevakningsfullmakt ska i början av sitt uppdrag lämna in en egendomsförteckning till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I intressebevakningsfullmakterna förutsätts dock i allmänhet inte en årlig årsredovisning som ges till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på samma sätt som vid traditionell intressebevakning. Ofta räcker det för fullmaktsgivaren att fullmaktstagaren ger en slutredovisning när uppdraget upphör. Om det uppstår misstankar kring fullmaktstagarens agerande kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata be fullmaktstagaren redovisa sin uppgift.
Det lönar sig att upprätta intressebevakningsfullmakten tillsammans med en sakkunnig
Marsti rekommenderar att en sakkunnig, till exempel en advokatbyrå, anlitas när fullmakten upprättas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder ingen färdig modell för fullmakter. ”Det finns många webbplatser som tillhandahåller olika modelldokument, men de beaktar inte nödvändigtvis varje persons individuella situation.”
När fullmakten har upprättats lönar det sig att spara den på en överenskommen plats där den finns tillgänglig vid behov. ”Fullmakten skickas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först om den ska fastställas på grund av att fullmaktsgivaren förlorat sin funktionsförmåga”, berättar Marsti.
I ett nötskal
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fastställer intressebevakningsfullmakter, behandlar ansökningar om intressebevakning och är den myndighet som övervakar intressebevakningen.
- Vid utgången av maj fanns cirka 13 500 intressebevakningsfullmakter i kraft. Cirka 75 000 finländare omfattas av den traditionella intressebevakningen.
- Antalet fullmakter som upprättats på förhand är inte känt eftersom fullmakten skickas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först i samband med fastställandet.
- Lagen om intressebevakningsfullmakt trädde i kraft i november 2007.
Nyckelord
Kontakter
Tom MarstijohtajaHohoustoimi
Tel:0295 536 006tom.marsti@dvv.fiOm
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer9.10.2025 10:02:00 EEST | Pressmeddelande
År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä9.10.2025 10:02:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum