Antaudu taiteelle – Helsingin juhlaviikot järjestetään 19.8.–5.9.

Helsingin juhlaviikkojen kansainvälisiin tähtivieraisiin kuuluvat pioneerituottaja ja taitelija Brian Eno, koreografi Boris Charmatz, kuvataiteilija Janet Echelman, pianisti Vikingur Ólafsson sekä sopraano Nina Stemme. Festivaalin avajaisviikonloppuna Tokoinrannassa ja Huvilassa järjestetään uusi kolmipäiväinen klasarifestivaali Wonderfeel Helsinki. Lisäksi sadat Taidelahjat ja Korttelikonsertit yllättävät pihapiireissä ympäri kaupungin.
Taidelahjat c: Saara Autere

“Taiteilijavieraamme Brian Eno on sanonut osuvasti: vaikka me ihmiset yritämme alati hallita maailmaa, taiteen yksi tärkeä tehtävä on auttaa meitä antautumaan ja luopumaan kontrollista.

Tarvittiin globaali pandemia muistuttamaan, ettei kaikki ole hallittavissamme – ja että taide on arvokkaampaa kuin koskaan juuri tällaisina aikoina.

Antaudu siis taiteelle. Vietä päivä Enon näyttelyssä Musiikkitalossa, hanki ranneke Wonderfeel-festivaalille, koe Boris Charmatzin 10 000 eleen tanssiteos Kaapelitehtaalla, hae taloyhtiösi pihalle Korttelikonserttia tai tilaa Taidelahja rakkaalle.

Antautuminen vaatii rohkeutta, mutta pystymme siihen yhdessä. Tervetuloa Helsingin juhlaviikoille 2021.”

- Marko Ahtisaari, taiteellinen johtaja

Helsingin juhlaviikot järjestetään jälleen 19.8.–5.9.2021. Festivaalin avajaiskonsertissa Helsingin kaupunginorkesteri tulkitsee Philip Glassin Heroes Symphonyn, joka pohjautuu David Bowien Berliini-trilogian klassikkolevyyn. Alkuperäisen levyn tuotti Brian Eno, jonka uniikki installaatiokokonaisuus 77 Million Paintings and Other Audio-Visual Works on koettavissa Musiikkitalossa päivittäin koko festivaalin ajan. Avajaisiltana kuullaan myös veli Roger Enon pianokonsertti. Oodin Kino Reginassa esitetään Apollo-lentojen kuumatkoista kertova For All Mankind ja muita elokuvia, joihin Brian Eno on säveltänyt musiikin.

Festivaalin avajaisviikonloppuna uusi, rento klasarifestivaali Wonderfeel Helsinki tarjoilee klassisen musiikin kärkinimiä, nykymusiikkia ja jazzvivah­teita luonnon helmassa Tokoinrannassa ja Huvilassa. Festivaalilla voi kuulla esimerkiksi huippupianisti Vikingur Ólafssonia, maailman parhaisiin lukeutuvaa lauluyhtye Theatre of Voicesia, palkittua Marmen-jousikvartettia tai Pekka Kuusistoa johtamassa Radion sinfonia­orkesteria. Ohjelman ovat kuratoineet Eriikka Maalismaa, Antti Tikkanen, Minna Pensola ja Heta Aho yhdessä Juhlaviikkojen tiimin kanssa. Kokonaisuuteen on myynnissä yhden, kahden ja kolmen päivän festivaalirannekkeita.

Festivaalin aikana Huvilan lavalle astuvat muun muassa J. Karjalainen, 22-Pistepirkko, Yona & Tapiola Sinfonietta, Yeboyah, Vesta, Jesse Markin, Ringa Manner & Umo Jazz Orchestra, Pepe Willberg & Jukka Eskola Statement ja Oranssi Pazuzu. Lisäksi Helsinkiin saapuvat jazzin traditioita tuulettava Sons of Kemet, malilainen aavikkobluesyhtye Songhoy Blues, sielukas Alice Phoebe Lou sekä joukko lontoolaisen Erased Tapes -levymerkin artisteja: Penguin Cafe, Anne Müller ja Douglas Dare.

Klassisen musiikin huippuja nähdään Tokoinrannan lisäksi konserttisaleissa. Musiikkitalossa esiintyvät Vikingur Ólafssonin ohella esimerkiksi huippuviulisti Baiba Skride ystävineen, Wienin ja Berliinin filharmonikkojen muusi­koista koostuva Philharmonix, Concertgebouw-sinfoniaorkesterin kamarimusiikkikokoonpano Camerata RCO sekä Itämeripäivän juhlakonsertin solistina Wagneria tulkitseva tähtisopraano Nina Stemme

Ranskalaisen Boris Charmatzin teosta 10 000 gestures pidetään yhtenä viime vuosien merkittävimmistä nykytanssin ja näyttämötaiteen esityksistä. Teoksen tanssijoista jokainen esittää lukemattoman määrän liikkeitä toistamatta mitään niistä uudelleen. Charmatzin A Dancer´s Day puolestaan tarjoaa kurkistuksen tanssiteoksen syntyyn. Kaapelitehtaalla nähdään lisäksi Tero Saarinen Companyn Transit-teoksen Suomen ensi-ilta, jossa tanssi käy vuoropuhelua Sebastian Fagerlundin musiikin ja IC-98-duon videoinstallaation kanssa, sekä Tiia Kasurisen I’m Not Entirely Here (Cybersad).

Helsinki Biennaalin Senaatinto­rin ylle tuoma Janet Echelmanin verkkoveistos 1.78 herää henkiin Juhla­viikkojen avajaispäivänä, kun sen taustalla soi Läns­man, Norvio & Rinteen live­ääniteos. Kosketuksen äärelle puolestaan johdattelee kansainvälinen nykytaidekokonaisuus A I S T I T / coming to our senses Taidehallissa, Stoassa ja kaupunkitilassa. Raija Malkan ja Kaija Saariahon Blick-näyttelyn rinnalla Amos Rexissä kuullaan Saariahon ja Jean-Baptiste Barrièren Extasis-konsertti.

Viime kesänä suuren suosion saaneet Taidelahjat ja Korttelikonsertit toteutetaan tänä vuonna entistä laajemmin. Kuka tahansa voi tilata lähei­sensä pihalle tai ikkunan 5–10 minuutin yllätysesi­tyksen muusikolta, runoi­lijalta tai esittävän taiteen ammattilaiselta. Elokuussa tilattavaksi tulee jopa tuhat yleisölle maksutonta Taidelahjaa, jotka toteutetaan yhteistyössä pääyhteistyökumppani OP:n kanssa. Lisäksi noin 50 Korttelikonserttia levittyy Helsingin pihapiirei­hin syyskuun ensimmäise­nä viikonloppuna yhteistyössä pääyhteistyökumppani Helsingin Sanomien kanssa.

Juhlaviikkojen ystäväfestivaaleina nähdään Art goes Kapakka, Runokuu, SAMPO Festival, Viapori Jazz, Perttu Häkkisen säätiön alakulttuuripäivä, Helsingin Oopperakesä, Outsider Art Festival ja Helsinki Lit.

Juhlaviikkojen liput tulevat myyntiin Ticketmaster Suomen kanavissa keskiviikkona 2.6. klo 9. Kaikki festivaalin tapahtumat järjestetään tapahtumahetkellä voimassa olevien turvallisuusvaatimusten mukaisesti, ja lippuja on saatavilla rajoitetusti turvavälit huomioiden. Festivaalin tapahtumapaikoilla kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan ja väljyyteen.

Tutustu koko festivaaliohjelmaan: helsinkifestival.fi (huom. päivittyy 2.6.)

Taidelahjat c: Saara Autere
Brian Eno c: Shamil Tanna