Antinrannan tänään julkaistava Collective Displacement -albumi on radikaalista oivalluksesta syntynyt moderni luomiskertomus

Antinrannan tänään ilmestynyt albumi Collective Displacement on tulevaisuudentutkijan ja artistin Auri Antinrannan pandemianjälkeinen puhdistautumisriitti, joka syntyi kokonaisvaltaisen anteeksiannon ja radikaalin armon oivalluksesta. Levy loi kehittyessään myös uuden henkilön, Annina Antinrannasta tuli prosessissa Auri.
Antinranta. Kuva: Nina Maaninka

– Maailma on hauras, ahdistusta täynnä, epälineaarinen ja käsittämätön. Kun yhteiskunta sulkeutui pandemian ajaksi, maapallo jatkoi pyörimistään me mukana roikkuen. Sulkutilan aikana laadin trendiraporttia käynnissä olevista sosiaalisista ilmiöistä, muuttuvista arvoista ja ahdistuksesta, josta tuli yllättäen sukupolvikokemus. Tarinat, joita kerromme nyt itsellemme aikuisuudesta, ovat erilaisia kuin ne, joita minulle kerrottiin kun olin lapsi. Niinhän sen pitääkin olla, ajattelin – maailma muuttuu. Mutta samaan aikaan kun me hitaasti puramme vanhoja rakenteita, elämme keskellä nopeutuvaa kaaosta. Meillä on kova tarve etsiä pelastajaa itsemme ulkopuolelta, erilaisista välineistä, sovelluksista, jopa yrityksistä, samalla olemme itse avainhenkilöitä muutokseen. Päätin kirjoittaa tilanteen itsestäni ulos – ehkä siitä tulisi levy, musiikki oli aina auttanut pahimman yli, Auri Antinranta kertoo alkusysäyksestä Collective Displacement -levyn luomiselle.

– Kestävä tulevaisuus on kutsumus. Kirjoittaessani levyä kävin läpi oman puhdistautumisriitin, jolla halusin jättää taakseni kaiken eteenpäinmenoa estävän energian. Päätin siivota ulos itsestäni kokemukset vuosia kestäneestä koulukiusaamisesta (The Grove), sekä masennusjaksot (Swans). Päätin, että annan anteeksi A I V A N  kaikille, jotka ovat elämääni pilanneet ja erityisesti annan anteeksi itselleni, sillä ihminen itse jos kuka on loistava tuntemaan hyödytöntä vihaa, joka vahingoittaa vain omaa psyykeä. Tästä vihasta luopumista kutsun radikaaliksi armoksi. Oivalsin, että kun pelastan itseni, voin sen jälkeen keskittyä rakentamaan parempaa huomista muiden ihmisten kanssa. Yhtenä iltana päätin vaihtaa nimeni: Auri oli syntynyt.

Henkilökohtaisten aiheiden lisäksi Collective Displacement -albumi käsittelee teemoja, joita Auri siviiliammatissaan tutkii: tulevaisuutemme kuvia, uudenlaisia tarinoita joita tarvitaan kipeästi vauhdilla muuttuvassa maailmassa. Musiikillisesti levyn biisit ulottuvat elokuvallisista instrumentaaleista (Prologue, I'm Still Here) raikkaisiin, mutta heti pinnan alla tummeneviin popkappaleisiin (esimerkiksi The Grove ja Spotifyn indie-listoille nousseet singlet New NarrativesSara-yhtyeen Joa Korhosen kanssa laulettu duetto Afterglow ja viimeisimpänä tammikuun 2023 lopulla ilmestynyt Shy Gods), jotka monimuotoisten melodioidensa kautta johdattavat jopa Kate Bushin kaltaisten mestarien jalanjäljille.

Artistina, äänisuunnittelijana ja säveltäjänä Antinrannalla on takanaan pitkä ura esimerkiksi Myyt- ja Tuvalu-yhtyeiden laulajana. Hänen pääinstrumenttejaan ovat efektoitu piano ja pimeyttä halaava laulu. Antinranta käyttää musiikinteossa apunaan myös erilaisia sensoreja ja algoritmeja. Hänet tunnetaan lisäksi teknologiakuiskaajana, jonka missiona on hälventää teknologiaan liittyviä ennakkoluuloja ja toimia tulkkina taiteen ja teknologian välillä.

Antinranta juhlii Collective Displacement -levyn julkistusta keikalla keskiviikkona 1. maaliskuuta Limbo Barissa (Helsinginkatu 21) alkaen klo 20.00. Vapaa pääsy, showtime noin klo 22.00. Lisätietoa Facebook-eventissä.

Katso Collective Displacement -albumin ensimmäisen New Narratives -singlen video täältä.

Katso Auri Antinrannan tuore KaaosZinen haastattelu ja video täältä.

Antinranta: Collective Displacement -levyn kappaleet:

01  Prologue

02 I'm still here

03 The Grove

04 Afterglow

05 Intermission

06 New Narratives

07 Shy Gods

08 Swans

Kaikki kappaleet säv. ja san. Antinranta.

Sovitus Antinranta 1-3, 5-8 / Oskari Lehtonen 1-2, 7-8 / Kalle Ylitalo 2-3, 7-8 / Oona Kapari 3, 6-8 /Joa Korhonen 4

Auri Antinranta: piano 1-8, laulu 3-4, 6-8 / Joa Korhonen: Kitarat, ohjelmointi, laulu 4 / Oskari Lehtonen rummut 2,4-8 / Kalle Ylitalo basso  2-4, 6-8 / Iida Sinivalo sello 2, 4, 6-9  / Oona Kapari: ohjelmointi 2-4, 6-8, taustalaulu 8 / Sakari Vänttinen: taustalaulu 8 / Nestori Kumpulainen: taustalaulu 8

Levyn materiaali on kirjoitettu osin Kulttuuritalo Päiväkodilla Hailuodossa 2021. Levy on äänitetty Finnvox-studioilla Helsingissä 2022. Äänitys ja miksaus: Oona Kapari, Kuohu studio. Tuottajat: Antinranta & Kapari. Masterointi: Jarno Alho, Alho Audio mastering. Albumin kansikuva: Katriina Haikala. Muut albumin promokuvat: Kiril Kainulainen, Tatu Rouvinen, Nina Maaninka. Tekstien tarkistukset: Ines Montalvao, Jon Dunn. Logo: Teemu Riihelä.

Copyright: New Narratives 2022.

Kuuntele Collective Displacement täältä.

Levyn vinyylipainos on tulossa myyntiin maaliskuun 2023 alussa.

Lisätietoa, tulevat keikat, uutiset: antinranta.com

LinkTree

FB

IG

Spotify

Antinranta. Kuva: Nina Maaninka
Antinranta: Collective Displacement -levyn kansi. Kannen valokuva: Katriina Haikala
Antinranta. Kuva: Nina Maaninka

Kristiina Vuorelasta Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtaja25.4.2024 11:45:49 EEST | Tiedote

Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. heinäkuuta 2024 Kristiina Vuorela. Pitkän uran kotimaisen ja kansainvälisen klassisen musiikin parissa tehnyt Vuorela on aiemmin työskennellyt muun muassa musiikkivientiorganisaatio Music Finlandissa promootio- ja projektipäällikkönä, Helsingin juhlaviikoilla klassisen musiikin vastaavana tuottajana. Vuorela siirtyy uuteen työhönsä Helsingin kaupunginorkesterin hallinnosta.

Konneveden museolla pistetään heinäkuussa Helmat heilumaan –  Naisten viikon ohjelmassa luvassa täyteläinen kattaus tähtiä, tanssia ja elon hengekkeitä24.4.2024 13:40:36 EEST | Tiedote

Konneveden museo järjestää viime vuonna suuren suosion ja kävijämäärän saavuttaneen Naisten viikon jälleen tulevana kesänä 18.-23. heinäkuuta. Kattoteeman “Helmat heilumaan!” alle mahtuu monipuolisesti musiikkia, historiaa, kulttuuria, makuelämyksiä ja luentoja – ja tietenkin lauantai-illan Naistentanssit työväentalolla! Konnevedellä nähdään ja kuullaan viikon aikana alansa huippuja laajalla genreskaalalla, klassisen taitajista Anu Komsista, Pia Värristä, Suomalainen barokkiorkesteri FiBOsta ja Tuuli Lindebergistä populaarimusiikin tähtiin kuten Arja Saijonmaahan, Aili Järvelään ja Verneri Pohjolaan. Ei ole sattumaa sekään, että Naisten viikon päivät on nimetty naisten nimipäivien mukaan, ja tapahtuma alkaa ja loppuu Kaija Saariahon luottoartistien konserteilla. Naisten viikon Helmat heilumaan! -liput ovat nyt myynnissä Tiketissä.

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.