Antti Rinne Demarinuorten kunniajäseniksi

Demarinuorten XXVIII liittokokous on kutsunut Demarinuorten kunniajäseniksi Antti Rinteen. Kunniajäsenyyden edellytyksenä on 50 vuoden ikä, sekä ansioitunut toiminta sosialidemokraattisessa nuorisoliikkeessä.

Kuva: SDP:n kuvapankki

Antti Rinteen ansiot ovat monien Demarinuorten tärkeinä pitämien poliittisten tavoitteiden puolesta kiistattomat. Erityisesti Rinteen työ sen eteen, että Demarinuorissa valmisteltu Yleisturva-malli on kehittynyt myös SDP:n sosiaaliturvamalliksi, on kunniamaininnan arvoinen. Lisäksi Rinne on ollut vaikuttamassa merkittävällä tavalla siihen, että Demarinuorten pitkäaikainen tavoite, oppivelvollisuuden laajentaminen ja aidosti maksuton toisen asteen koulutus, on nyt Suomen hallituksen ohjelmassa ja etenee hallituksen esityksenä eduskuntaan. Rinne on myös ollut mukana nuoruudessaan Uudenmaan Demarinuorten toiminnassa.

”Demarinuorilla on pitkä perinne, jonka mukaisesti olemme kutsuneet kunniajäseniksi vuosien varrella monenlaisissa eri yhteiskunnallisissa tehtävissä ansioituneita tovereita tunnustuksena hienosta työstä sosialidemokraattisen nuorisoliikkeen eteen. On valtavan suuri ilo ja kunnia antaa tämä tunnustus kansanedustaja, eduskunnan varapuhemies Antti Rinteelle.

Kerran Demarinuorissa visioitu voi tulevaisuudessa olla todellinen uudistus. Tässä työssä Antti Rinne on tukenut nuorisoliittoa ja haluammekin antaa erityisen suuren ja lämpimän kiitoksen siitä pitkäjänteisestä työstä, jota hän on Demarinuorten tärkeiden poliittisten tavoitteiden kuten sosiaaliturvamalli Yleisturvan sekä oppivelvollisuusiän pidentämisen eteen tehnyt.” – Pinja Perholehto kertoo.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: SDP:n kuvapankki

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.